Anny
Hej !
Har hela hösten/vintern satt kärnor av citron, apelsin, avocado och mango. De allra flesta har grott och börjat bli små gröna växter. En magno börjar bli "ett träd" och två avocado är uppåt 70 cm och har rätt grova stammar.

Men så är det några som inte riktigt vill. Bladen blir helt torra. Vad jag vet har jag inte missat vattning. I en kruka där jag samplanterat 3 kärnor är det dessutom 1 av 3 där bladen torkat.
Kan det vara någon sjukdom. Även ett par som bara blivit ca 15 cm har drabbats.
Alla har utvecklats bra med många blad men så bara helt plötsligt torkade de.

Nån som har nåt tips ?

[attachment=57817:IMG_3838.jpg]

[attachment=57816:IMG_3814.jpg]
Peztis
Sådär tycker jag att avokado ALLTID gör för mig!

De ser då fina ut och man tänker att "JAAA! Den här gången!" men sedan så "Näääää...!" medan man sopar upp alla torra blad och slänger dem i komposten.
Åsså tänker man att "jamen det kanske finns liiiite liv", på med lite vatten och så får de stå på undantag. Några veckor senare åker hela krukan - ok, inte plastkrukan - i komposten.

Edit: skriver ALLTID kasnke av någon anledning.
Bassam
Hej

fel kommer på torr o varm inne så du kan flytta dem till svalare platsen plus du behöver duscha dem på morgon nästan en gång varje dag om du kan lägga krukor som har hål i stora fat som har lecakulor varför lecakulor för att de behåller vatten under vattning och avdunstar långsam på den här sätt man kan höja fuktighet omkring exotiska växter och minska temperaturen så det blir miljö i rummet samma miljö som de tycker om.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
det ser ut som om den har blivit övervattnad eller haft torka. kan det vara det som är felet ? hur har du vattnat dom ?

lever stammen så kommer nya skott till våren-försommaren.

har stammen/rötterna ruttnat eller torkat in för mycket så är det nog tyvärr kört för den.

annars för övrigt brukar avokado bli lite vissen i bladkanterna det blir mina på dom äldre bladen och även på dom nya bladen som inte står under extraljus (dom som står under extraljus får finre blad). jag har mina avokado ute (under den frostfriaperioden) och där får dom snabbt tillbaka ett friskt utseende utan vissna blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon