Peztis
Min man tjatar mer eller mindre konstant på att vi ska flytta ifrån detta land.
Men nä, jag vill inte!!! Jag är ju född här! Jag har ju mitt hus här! Mamma och pappa, mina syskon och deras familjer är här! Jag är ju svensk! smile.gif

Men sedan ibland - vilket jag inte erkänner för mannen - så kommer ju funderingarna att det vore ju mysigt med att bo nära ett varmt hav, att få odla aprikoser och apelsiner...

Spanien är det som min man tjatar om.

OM - jag säger OM - vi flyttade dit så skulle Nerium oleander vara det första jag såg till att jag hade i min trädgård. För det skulle vara ett MÅSTE. En trädgård där man kan odla de där exotiska sakerna han lockar med.

Min fråga till dig är nu: om du skulle flytta ifrån Sverige, vart skulle du flytta och vad är det första du skulle plantera?

Nu förstår ni varför denna ligger under Småprat i Trädgårdsforumet, va?
Och om du inte ens skulle kunna leka med tanken på att flytta utomlands så är det ju inte så intressant (om du ursäktar...biggrin.gif).
Iren
Ja vi har också pratat om att kanske flytta någon gång, drömmer om andra zoner och milda vintrar. Vi åker till Spanien på "Titta" resa i vår och man blir ju lite frestad med priserna nu.... Sen är ju Cypern härligt också med klimatet, språket (alla kan engelska) och de milda vintrarna....

Nåja odla sa du, ja då kunde man väl blomma ut med ännu mer ätbart, tomater Chili mm men även jag tycker om träd som t ex Flamboyant trädet och Robinia som blommar så vackert.... Ja drömma bör man...
abbbe
Jag skulle heller inte vilja flytta. Att jag genetiskt sett inte tål den långa och mörka höst-vintern skulle vara den största anledningen till att flytta dock, men somrarna är för härliga i Sverige.

Det skulle bli ett tropiskt land i sådana fall. Thailand eller någon av Spaniens öar. Och tro det eller ej, tänkte också allra först på Nerium, men sen tänkte jag att det är så vanligt också. Men nerium först. Sedan bougainvilleor, citrusar och hibiskusar, mm, mm.....
malarmaster
har redan börjat planera för pensionärslivet.Italien,Madeira eller varför inte södra frankrike.Spanien är för varmt o torrt sommartid utom möjligen norra spanien.Varför inte köpa en olivplantage?det är stor efterfrågan på oliver o ingen vill driva dem.Finns alltså många tillsalu,kombinera med B&B eller ett litet turisthotell för skandinaver. Varför vänta till pensionen föresten. det är kanske läge nu!
Såg TV programmet "flytten till Italien" o blev avundsjuk.
Första växt att plantera: ett olivträd!! Ulf
gnon49
Det fick bli ett land där man kunde leva gott på sin pension. Skulle nog plantera något som minde om hemlandet allra först.
Alexander-VG-zon3
Italien för min del, området runt Rom. jag vill ha lite vinter med lite frost och lite svalka men ändå tidig vår och lång och varm sommar och höst. klimatet i Italien passar mig bra.

av de växter jag har nu så skulle jag nog plantera min Kanariepalm först.
Peztis
CITAT (abbbe @ 29-01-2011, 17:40) *
Och tro det eller ej, tänkte också allra först på Nerium, men sen tänkte jag att det är så vanligt också. Men nerium först. Sedan bougainvilleor, citrusar och hibiskusar, mm, mm.....

Lustigt! Precis så tänkte jag också!

Nerium...
Bourganvillea...
abbbe
Vi har samma smak yes.gif
Eva i Skåne
Jag tycker våra somrar är mer än tillräckligt varma och har ingen längtan efter att flytta från Sverige, men om jag ändå skulle hade jag nog valt Turkiet eftersom dottern bor där.
Jag skulle absolut fortsätta med mina pelargoner eftersom de kan växa fritt där och kan bli stora som buskar. Sen fick det förstås bli citrus och kiwi och annat gott ätbart.
Krolliljan
Danmark tycker jag verkar lagom långt att flytta till ( och åka över bron och hälsa på.)
Skämt å sido har jag alltid trivts bra i Danmark. Vet inte riktigt vad det är. Det är väl danskarna.

Inbillar mig att jag kan ha samma växter här som där och då blir det ju först ett nytt blåregn. wub.gif
Platinum
Borta bra hemma bäst, sån är jag. Om jag var tvungen att flytta så blev det nog Himlamaja, från den nivån över havet kan man nog skåda allt och det jag planterade blev kattfot så jag kände mig hemma.
katah
Jag gick i vårvintersolen idag och funderade just var någonstans jag skulle må bra?
Stabil värme -kalifornien
inte för mycket sol - regnskogar
men ormar då - finns det regnskogar i new Zeeland ?

DÄR skulle säkert min fibro-migrän-kropp må prima!

Plantera först?
Citron bravo.gif
Sedan kakao
kerstin z5-6
södra spanien, nära Sevilla, olivträd om det inte finns redan.O helst igår
Orkidétjuven
JAg tänkte inte om, för jag har redan gjort det. Nya Zeeland.

Det är precis såhär tidiga kolonisatörer tänkte med och släpade med sig hundratals om inte tusentals olika växter till sina trädgårdar runt om i världen. På många platser är nu dessa förymda trädgårdsväxter invasiva arter.

Varför kan man inte flytta ngnstans och nöja sig med vad som faktiskt växer på plats?
Måste man ta med sig växter för att man tycker de är vackra? Frukträd etc är dock av annan sak.
Lite skärpning eller iaf lite funderande här tycker jag, annars. Hurvida det är bra eller inte?

Nu ska jag dra Nya zeeland som ex.
Och ja, vi har regnskogar. Dock inte tropiska utan subtropiska och tempererad regnskog. Ganska likt en härlig Sverige på sommaren, men varmare vinter. Och inga ormar och fästingar- inga giftiga djur alls.

Istället för att dra upp alla problem och skriva massa saker som jag kanske får kritik för så lägger jag upp foldrar istället som vi delar ut till folk och arbetar med. Så får ni läsa själva om problemet och sen kanske ni kan ändrar er eller förhoppningsviss tänker om, innan ni släpar med er ngt, om ni flyttar. biggrin.gif
Såvida ni inte köper ngt som finns på plats.
Det är dock inte så bra heller alla grr, eftersom trädgårdsmarknader sällan bryr sig om sådant, utan säljer så länge det finns köpare. Det problemet har vi här tyvärr---

http://www.dgsgardening.btinternet.co.uk/wayward.htm
http://www.usna.usda.gov/Gardens/invasives.html
http://www.weeds.org.au/escapees.htm
http://weedbusters.co.nz/
Bengt i Särö
CITAT (Orkidétjuven @ 30-01-2011, 00:30) *
JAg tänkte inte om, för jag har redan gjort det. Nya Zeeland.

Det är precis såhär tidiga kolonisatörer tänkte med och släpade med sig hundratals om inte tusentals olika växter till sina trädgårdar runt om i världen. På många platser är nu dessa förymda trädgårdsväxter invasiva arter.

Varför kan man inte flytta ngnstans och nöja sig med vad som faktiskt växer på plats?
Måste man ta med sig växter för att man tycker de är vackra? Frukträd etc är dock av annan sak.
Lite skärpning eller iaf lite funderande här tycker jag, annars. Hurvida det är bra eller inte?

Nu ska jag dra Nya zeeland som ex.
Och ja, vi har regnskogar. Dock inte tropiska utan subtropiska och tempererad regnskog. Ganska likt en härlig Sverige på sommaren, men varmare vinter. Och inga ormar och fästingar- inga giftiga djur alls.

Istället för att dra upp alla problem och skriva massa saker som jag kanske får kritik för så lägger jag upp foldrar istället som vi delar ut till folk och arbetar med. Så får ni läsa själva om problemet och sen kanske ni kan ändrar er eller förhoppningsviss tänker om, innan ni släpar med er ngt, om ni flyttar. biggrin.gif
Såvida ni inte köper ngt som finns på plats.
Det är dock inte så bra heller alla grr, eftersom trädgårdsmarknader sällan bryr sig om sådant, utan säljer så länge det finns köpare. Det problemet har vi här tyvärr---

http://www.dgsgardening.btinternet.co.uk/wayward.htm
http://www.usna.usda.gov/Gardens/invasives.html
http://www.weeds.org.au/escapees.htm
http://weedbusters.co.nz/

Jag tänkte på ett annat land än Sverige där vresrosen inte bör utrotas enligt naturvårdsvrket.
Melani Josefson
Peztis
Orkidétjuven!

Jag förstår ditt inlägg och att du är lite på krigsstigen om detta. Och jag förstår också varför du är på krigsstigen...

Den här tråden är dock lite mer i drömmarnas värld. Och jag skulle inte ta med mig en svensk maskros och plantera den i Spanien med förhoppningen om att där skulle den trivas.
Det första jag skulle plantera (om det inte redan finns i trädgården) är alltså en växt som finns naturligt (om det nu inte är så att någon annan för länge sedan har spritt den) kring Medelhavet - Nerium Oleander. Och där efter bourganvilla, samma sak.

Och av svaren att döma så verkar alla också tänka så. Man drömmer om att flytta dit där älsklingsväxterna trivs och växer naturligt.
fuchsian
Jag skulle nog inte flytta någonstans, men vi önskar att köpa mindre lägenheter lite vardans för att åka dit när man kan och andan faller på. Visserligen finns ett hus redan, men vi delar på den, men skulle inte vilja ha det så.
Somrarna brukar vi vara hemmikring, trädgård och segelbåt som vi trivs med, men till hösten börjar det pirra för att börja röra på sig till värmen.

Vi har kollat flera alternativ för eget boende i vissa ställen, men då blir man rätt låst och sen kostar det också, så hellre lägga dom pengarna till de hotell där standarden är bra och sen inte bry sig om varken tvätt eller städning. ....... tummenupp.gif ...... Fuchsian .....
Aqvakul
Italien - ett citronträd...
Alexander-VG-zon3
jag älskar växter av alla de slag, och skulle jag flytta skulle jag inte klarar av att lämna dom bakom mig. speciellt om man flyttar till ett bättre klimat där jag ser att dom kan utvecklas väl.

här i sverige skulle jag inte klarar av att bara ha svenska växter, däremot skulle jag kunna skapa delar av trädgården som är naturliga med bara inhemska växter (jag gillar inhemska växter också). men jag måste också ha inte inhemska växter (både härdiga och inte härdiga). jag kan helt enkelt inte vara utan.

sedan beror det ju på växtslag och på klimat, dom mest invasiva arterna kan man ju tänka en extra tanke på (och så gott det går själv förhindra att dom sprids, nu går ju inte alltid detta heller).

men att helt avstå från växter som inte växer naturlig är kanske extremt. många trädgårdsväxter kan inte bli invasiva (förökas med sticklingar, ympning). för andra växter sätter klimatet stopp för att dom ska kunna sprida sig, klimat varmare än sverige har såklart större risk för spridning.
Klint
Spanien - Mandelträd wub.gif
Piccante
Jag vet inte vart jag vill flytta unsure.gif Finns så många länder och regioner jag skulle vilja uppleva. Om jag "skulle dra dit pepparn växer" så vore det kul att kunna bo på Tahiti och ha en egen Piper nigra i trädgården och kunna plocka egen grönpeppar. Kanske ha egen ingefära och bananer med. Skulle jag få möjlighet att bo i Karibien så skulle jag ha rosépeppar och trädbasilika, kanske försöka med guava med. Självklart skulle jag ha massa roliga chiliplantor med om klimatet tillät.
Huggorm
Nya Zealand har det perfekta klimatet för min del. Där finns vinter, men den är kort och mild. Sommaren är lång, men inte extremt varm. Det regnar lagom mycket så det blir grönt och frodigt.

Annars skulle appalacherna fungera bra för mig, någonstans runt Kentucky eller däromkring. Perfekt naturtyp för mig, förutom att det kanske blir lite väl varmt på sommaren men då får man väll fly högra upp i bergen
smuleborg
Vill inte flytta; årstidsväxlingarna har sin charm, men å andra sidan är, tycker vi, vintern här för lång.

Sambon (med franskt ursprung) säger: Södra Frankrike. Italien, piper jag? Vintern i södra Europa är inte kul: runt nollan med allt vad det innebär naughty.gif .

Jag vill ha, två (till tre) månaders vit och kall vinter (med härligt glidföre och härliga stunder på vedbacken). Resten på året: Vår, sommar och höst. "Optimal" värme och regn. Vart flyttar man då?
Orkidétjuven
Sorry guys. Will inte vara en glädjeförstörare. fortsätta drömma ni smile.gif
xlxl67
CITAT (Orkidétjuven @ 01-02-2011, 10:08) *
Sorry guys. Will inte vara en glädjeförstörare. fortsätta drömma ni smile.gif

Hehe...smile.gif

Finns det nästan inga giftiga djur på Nya Zeeland?
Hur är det med Haj och Stingers/Portuguese Man-of-War?

Det verkar onekligen trevlig där ivf...Lite avis bara wink.gif
Orkidétjuven
Vi har en liten spindel som lever bland drived på ngra stränder, den är som en korsspindel typ. men den är utrotningshotad och sällsynt.
Det är det enda giftiga landdjuret. Inga ormar.

Haj finns det relativt gott om, men jag har aldrig hört om ngn som blivit angripen här. Blåsmaneter händer till tillochfrån, men bara under sommaren. Anldrig ngn som dött av det.
JAg är nästan mer rädd när jag är i trafiken än i havet isåfall. En population på ca 4 miljoner och 300-400 döda i trafiken varje år-

Men natur och klimatmässigt är det här nog mitt drömland. Här finnas allt och vill jag ha snö åker jag bara upp till bergen på vintern. Dessutom kan man ju odla allt här.
ingmet
wub.gif Kreta.. Japanskt plommon (Japonica Eribotrya) - Jättegod frukt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon