Full version: Kalla
tantGröön
Hej

Jag har precis upptäckt den fantastiskt vackra Kalla-blomman!

Kallablommor - överlever de vår vinter?
Jag bor i zon 1.
Sprider de sig, eller måste man dela knölarna?

Tack för alla tips

/Jonna
Bengt i Särö
CITAT (tantGröön @ 29-01-2011, 19:08) *
Hej

Jag bor i zon 1.

Tack för alla tips

/Jonna
Alexander-VG-zon3
dom olika namnsorterna har olika härdighet. men täcker du marken med nåt isolerande så kan det funka. dom ska ha det torrt på vintern men näring och fukt på sommaren.

jag har en som lever än, även om jag många gånger har dött. kommer upp sent hos mig efter kalla vintrar/vårar. har inte blommat så mycket.

alt är att ta in och övervintra den som canna.

giggle.gif EDIT - menar inte att jag har dött utan att jag trott att min calla har varit död efter vintern. får se om den lever efter denna vintern, kylan som var i dec är det kallaste den upplevt.
Bengt i Särö
Hej

Jag bor i zon 1.

Tack för alla tips

/Jonna

Hej Tant-Grön.
Här är min kalla som jag har haft i tjugo år,den är platerad i upphöjd rabatt i 50-60cm djup
rabatt humusrik jord och den står intill berget i söderläge och är planterad 20-25cm under jorden den får näring tidigt på våren med Chrysan (hönsgödsel) och flytande näring under
sommaren,den täckes med löv när den är nervisnad på hösten effter nattfrost.
Hälsningar
Bengt i Särö

Bengt i Särö
CITAT (Bengt i Särö @ 30-01-2011, 00:16) *
Hej Tant-Grön.
Här är min kalla som jag har haft i tjugo år,den är platerad i upphöjd rabatt i 50-60cm djup
rabatt humusrik jord och den står intill berget i söderläge och är planterad 20-25cm under jorden den får näring tidigt på våren med Chrysan (hönsgödsel) och flytande näring under
sommaren,den täckes med löv när den är nervisnad på hösten effter nattfrost.
Hälsningar
Bengt i Särö

Namnet på Kallan Zantedeschia aetiopica vit kalla
tantGröön
Hej

Bengt - vilken vacker och trogen blomma!
Tack för att du delade med dig av det, jag blir mer och mer förstjust i denna blomma.
Vilken zon bor du i?

Flaxss - kan man plantera den tidig vår?
black dahlia
Hej,
jag odlar Kalla både i rabatt och kruka, mycket läcker växt!
Men jag tar upp dem efter säsongens slut och förvarar knölarna inne
precis som man gör med tex dahlior. Jag bor i zon 4, tror det är
lite för kallt, men jag har aldrig provat att ha dem kvar i rabatten.

Lycka till med din Kalla-odling! tummenupp.gif /Helen

Bassam
Hej

Man kan övervintra Zantedeschia efter den vissnar, på slutet av september nästan 3 till 4 månader i torr svalt plats man kan plantera tidigt på våren på varm plats .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (tantGröön @ 30-01-2011, 06:58) *
Flaxss - kan man plantera den tidig vår?

efter att tjälen har släppt kan man plantera den.

CITAT (black dahlia @ 30-01-2011, 23:22) *
Jag bor i zon 4, tror det är
lite för kallt, men jag har aldrig provat att ha dem kvar i rabatten.

i dec fick en del zon 1 och 2 områden i skåne lika kallt som mig här i zon 3-4. har du knölar över så kan du ju testa. täckt med ett tjocklager med löv och så på regbnskydd.
Bengt i Särö
Hej

Jag bor i zon 1.

Tack för alla tips

/Jonna

Hej Jona-Flaxss och Black-Dalia.

Jag bor i ZON-1- 2 mil söder Göteborg.plantering av Kalla är bäst tidigt på våren,det är viktigt att man planterar
den så djupt som jag beskrev 20-25cm under jord,det gör ingenting om jorden kommer upp i bladverket.
Det är viktigt att man får RÄTT SORT namnet (Zantedeschia aetiopica ) andra sorter känner jag ej till
Som svar på Black-Dhalia så får man prova sej fram.men det är viktigt med det latinska namnet.
Den kallan jag har trifs bäst i full sol,djup jord 50-60cm eller kort sagt varm plats.LYCKA TILL

Hälsningar
Bengt i Särö

malcolm
Min kalla mår inte så bra fast den fick vatten för bara något år sedan och har stått inomhus hela tiden. giggle.gif

[attachment=57875:torka.JPG]
black dahlia
Härlig bild Malcolm! giggle.gif

Jag har två sorters Zantedeschia, en heter Picasso och de andra
är "svart-vinröda", har ett svagt minne av att de heter Black Star.
Upplever nog att Picasson är nästan omöjliga att ta död på, de har
varit med om mycket i fem år!
Men de svarta är lite kinkigare, har haft knölar som ruttnat på våren
trots att de båda sorterna får samma behandling. Jag förodlar dem
inne i kruka på våren och då passar några svarta på att dö!?
Men annars är de lättodlade.

Ha det så gott! smiley_small_hug.gif /Helen

http://spadtag.blogg.se

Alexander-VG-zon3
CITAT (black dahlia @ 31-01-2011, 22:08) *
Jag har två sorters Zantedeschia, en heter Picasso och de andra
är "svart-vinröda", har ett svagt minne av att de heter Black Star.

ingen av de två sorten verkar vara så härdiga, så det är nog bäst att sköta dom som du alltid gjort.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bengt i Särö @ 31-01-2011, 15:50) *
Hej Jona-Flaxss och Black-Dalia.

Jag bor i ZON-1- 2 mil söder Göteborg.plantering av Kalla är bäst tidigt på våren,det är viktigt att man planterar
den så djupt som jag beskrev 20-25cm under jord,det gör ingenting om jorden kommer upp i bladverket.
Det är viktigt att man får RÄTT SORT namnet (Zantedeschia aetiopica ) andra sorter känner jag ej till
Som svar på Black-Dhalia så får man prova sej fram.men det är viktigt med det latinska namnet.
Den kallan jag har trifs bäst i full sol,djup jord 50-60cm eller kort sagt varm plats.LYCKA TILL

Hälsningar
Bengt i Särö

jag vet ju iförsig redan hur man odlar dom, tummenupp.gif har ju en själv. vacker calla du har
Alexander-VG-zon3
min(a, gruppen) växer i nordöstra skåne, zon 1-2.

[attachment=57878:balkonga...08_144ny.jpg]

det är nog någon typ av namnsort, för det är ingen ren art har glömt vad det är för namnsort. har inte planterat den så djupt. sandigjord i öppet oskyddat läge. djupplantering är ju bra så den skyddas av tjälen. det kalla läget min har gör nog att den kommer upp sent och blommar dåligt/ibland inte alls.

en annan härdigare art är Zantedeschia albomaculata som enligt nätet tål en hel del kyla neråt -17c/-23c.
tantGröön
sååå.. för att lyckas måste man gräva upp knölarna innan vintern?
Alexander-VG-zon3
CITAT (tantGröön @ 01-02-2011, 13:30) *
sååå.. för att lyckas måste man gräva upp knölarna innan vintern?

nej köper du en härdig art (finns ju två arter som är tåliga) eller en härdig namnsort så kan du ha den kvar, namnsorterna mår nog bra på lövtäckning eller nåt liknande. härdigt är fel ord att använda tålig mot kyla är kanske bättre.

många an namnsortena verkar vara känsliga och är bäst att grävas upp på hösten-förvintern. är dom i marken så kan dom vara kvar där sålänge det inte blir tjäle. knölar som ska upp låter jag bladen frysa innan dom grävs upp. och sedan övervintra dom torrt.
tantGröön
Har ni tips på var man köper bra blomlökar? (Calla- lökar)
Alexander-VG-zon3
CITAT (tantGröön @ 01-02-2011, 21:11) *
Har ni tips på var man köper bra blomlökar? (Calla- lökar)

här kan man köpa

http://lillafiskaregatanstradgardsbutik.e-...ix3.htm&p=H
http://www.eurobulb.nl/index.php/shop/196/...%28Calla%29.htm
tepa
Hej

Jag köpte en vit Calla i matbutiken i november. Den har blommat i flera månader, men nu är det slut. Den har två gröna stjälkar kvar. Det vissna har jag klippt bort. Den ska ju sättas svalt efter blomningen, nu är det ju lite fel årstid? Svalt? Ska jag sätta krukan i svalskåpet i kylen? Ska jag gräva upp dom och förvara bara knölarna där hur länge? Eller vad ska jag göra...

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon