Full version: Mullvadsjakt
roffesigfrid
Har läst på nätet om mullvadsfällan MSF Swiss Flex. Är det någon som har erfarenhet av denna och dess effektivitet eller något annat tips om hur jag skall bli av med denna plåga?
Aqvakul
Känner inte till just denna varianten, men slagfällor definitivt den effektivaste bekämpningsmetoden mot mullvad. Så här års brukar det dyka upp diverse mer eller mindre värdelösa tips om hur man ska skrämma bort dem med hjälp av repellerande dofter eller ljud. Gift skulle kanske kunna användas, men är klart olämpligt av flera skäl. Att många , liksom jag själv, gärna söker alternativ till slagfällorna handlar om allmän blödighet. Men i slutändan är det ändå det klart bästa valet.
Peztis
Eller att skapa en miljö de inte trivs i, dvs klippa gräset ofta så det är kort och röra sig mycket där de är så de blir störda...

Läste lite på MSF Swiss Flex:s hemsida och lite lustig är den! biggrin.gif

"Det finns två huvudanledningar att bekämpa mullvad och sork.
estetisk
* störande jordhögar i vackra gräsmattor
ekonomisk
* underminerar trädgårdsanläggningar
* skador på gröda t ex vid produktion av färdig gräsmatta
* skadar gräsklippare
* skaderisk för sportutövare, t ex fotbollsspelare
* påverkar golfspel och andra sporter
* nedsmutsning av ensilage och hö"

Skadar sorkarna gräsklipparen? Snarare tvärtom... Eller "Näe, nu har sorken gnagt på skärbladet igen!!!" crazy.gif
"Påverkar golfspel..." rotfl.gif Är ingen vän av golf! Nu vet jag vart jag kan åka med sorkar och möss jag fångat i burfällor!!!! devil.gif ninja.gif
varghem
CITAT (Peztis @ 01-02-2011, 22:28) *
Eller att skapa en miljö de inte trivs i, dvs klippa gräset ofta så det är kort och röra sig mycket där de är så de blir störda...

* skaderisk för sportutövare, t ex fotbollsspelare
* påverkar golfspel och andra sporter
* nedsmutsning av ensilage och hö"

Skadar sorkarna gräsklipparen? Snarare tvärtom... Eller "Näe, nu har sorken gnagt på skärbladet igen!!!" crazy.gif
"Påverkar golfspel..." rotfl.gif Är ingen vän av golf! Nu vet jag vart jag kan åka med sorkar och möss jag fångat i burfällor!!!! devil.gif ninja.gif

rotfl.gif precis min tanke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon