ingelsgarden1
Hej!
Har någon satt kärnor från vindruva. År 2009 sparade jag några kärnor av blå vindruvor som växer i en altan i Danmark strax utanför Köpenhamn, i fjol våras satte jag dem och sparade en planta som växte ock blev ca. en meter höga.
Nu undrar om vindruvskärnor är sort äkta eller om det blir någon form av vild vindruvor.
Åsa, mälardalen zon 2
Inte fröäkta blir mera åt vildhållet.
kerstin z5-6
sura ofta o tar lång tid, håller med >Åsa
ingelsgarden1
Hej och tack!

Vad synd jag trodde att vi skulle få lika goda som de var som jag tog kärnorna från crying.gif
johanna_zon3
Hej! Du har satt en kärna och den har grott och blivit en liten planta. Risken att druvorna som din kärnsådda planta kommer att ge kommer att bli sämre än den druva som den kommer ifrån är vad jag förstår väldigt stor men det finns en yttepyttig chans att den kommer att få välsmakande druvor. Ibland kan det vara kul att själv uppfinna hjulet och se om det rullar. Jag skulle ge plantan ett par tre år och se vad som händer. / Johanna
Ammoura
Har läst att man vid förökning av vindruva ska ta en bit av en gren. Köper man vindruvor i butik kan man ta pinnen som klasen sitter fast i. Hoppas ni förstår min otroligt kreativa förklaring wink.gif Läste det för övrigt i "Så kärnor, knölar och lökar"
malcolm
När det gäller äpplen har jag i alla fall hört att trädet från en kärna inte blir som det ursprungliga äpplet men det beöver iof. sig inte betyda att det blir sämre.
ingelsgarden1
Hej!
Det ska bli roligt att se vad det blir, 2-3 år ska den få på sig
Åsa, mälardalen zon 2
Bör kanske ge den mer tid, normal tid för vinrankor att ge frukt från stickling är ju 3-4år gissar det kan ta något längre tid från frö. Och tänk på vinrankor behöver kall vintervila ifall man vill få frukt.
ingelsgarden1
Vi får se hur det går, den står i kallväxthus så den får nog kall vintervila. Har en annan som står i samma växthus och den har gett rikligt med druvor varje år.
Först får vi se om den har övervintrat vintern,men det får vi hoppas för förra vintern klarade den sig i kruka och i höstas planterade jag den i markbänk.
NiklasTyreso
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-01-2011, 20:20) *
Inte fröäkta blir mera åt vildhållet.

Nej, det är inte sant.

Växtfirmorna tjänar pengar på att sprida myten att korsningar mellan olika förädlade plantor skulle bli oförädlade av vild typ.

Om du korsar två olika plantor som trivs i Sverige/Danmark kommer de flesta plantorna bli som ett mellanting av föräldraplantorna.
Några av plantorna blir mer lika ena föräldern och några mer lika andra föräldern.

Ta exempelvis hundar. Parar du en tax och en boxer blir det inte en varg. Men blandar du raser helt slumpvis såsom skett med draghundar så återgår de efter många tiotals av generationer till vildtyp.

De genetiska arvbarhetslagarna är lika hos alla växter och djur. De ändras inte av plantskolornas propaganda.

Niklas
merlin68
CITAT (NiklasTyreso @ 20-04-2011, 12:12) *
Nej, det är inte sant.

Växtfirmorna tjänar pengar på att sprida myten att korsningar mellan olika förädlade plantor skulle bli oförädlade av vild typ.

Om du korsar två olika plantor som trivs i Sverige/Danmark kommer de flesta plantorna bli som ett mellanting av föräldraplantorna.
Några av plantorna blir mer lika ena föräldern och några mer lika andra föräldern.

Ta exempelvis hundar. Parar du en tax och en boxer blir det inte en varg. Men blandar du raser helt slumpvis såsom skett med draghundar så återgår de efter många tiotals av generationer till vildtyp.

De genetiska arvbarhetslagarna är lika hos alla växter och djur. De ändras inte av plantskolornas propaganda.

Niklas

Det låter vettigt yes.gif Är vi lurade av växtfirmorna?
Piccante
CITAT (NiklasTyreso @ 20-04-2011, 12:12) *
Nej, det är inte sant.

Niklas

Nu har hundar och vindruvor totalt olika sätt att föröka sig tyvärr. Fruktämnet som efter befruktning växer och blir en frukt (druva) som omsluter fröerna är en del av moderplantan och har dess genetiska uppsättning medan fröerna är resultatet av en korsbefruktning och bara har ärvt hälften av moderns genetiska uppsättning. Fröer är alltid en ny korsning.
ingelsgarden1
Hej!
Hade den i kruka i 2 år, där växte den till sig riktigt bra. Våren 2011 planterad jag den i växthuset med mycket kompostjord men den klarade sig inte. Om det blev för mycket vatten eller för lite är svårt att säga, eller om det var någon annan orsak är svårt att säga.
Det var synd att den inte överlevde för det hade varit roligt att se vad det hade blivit för druvor.
NiklasTyreso
CITAT (Markus_H @ 22-01-2012, 01:39) *
Nu har hundar och vindruvor totalt olika sätt att föröka sig tyvärr. Fruktämnet som efter befruktning växer och blir en frukt (druva) som omsluter fröerna är en del av moderplantan och har dess genetiska uppsättning medan fröerna är resultatet av en korsbefruktning och bara har ärvt hälften av moderns genetiska uppsättning. Fröer är alltid en ny korsning.

Både vindruvskärnor och hundvalpar ärver häften av sina gener från moder(plantan/djuret) och fader(plantan/djuret).

Om du har flera vindruvsplantor som alla är härdiga i Svenskt klimat, då kan du förvänta dig att de flesta av kärnorna (som blir korsningar) också blir härdiga i Svenskt klimat.

Planterar du 10-20 kärnor har du god chans att få några härdiga plantor, men det gäller endast om föräldraplantorna var härdiga i Sverige.

Planterar man kärnor vars föräldrar växt i varmt klimat kan man inte räkna med att de har gener för härdighet i Sverige.

NiklasTyreso
CITAT (merlin68 @ 22-01-2012, 00:29) *
Det låter vettigt yes.gif Är vi lurade av växtfirmorna?

Nja.

Ja, det är en myt att alla korsningar genast i första generationen återgår till den vilda förlagan/ursprunget.

Nej, det tar många generationar av växtförädling för att få fram sorter som har goda egenskaper, är goda att äta, ger mycket fruk, är härdiga och resistenta mot sjukdomar.
Korsningar kan bli bra, men ibland får man fram plantor med egenskaper man inte vill ha när man korsar. Köper man plantor har andra människor skött om växtförädlingen så man lättare vet att man får en växt eller frukt som man vill ha.

NiklasTyreso
CITAT (ingelsgarden1 @ 22-01-2012, 10:56) *
Hade den i kruka i 2 år, där växte den till sig riktigt bra. Våren 2011 planterad jag den i växthuset med mycket kompostjord men den klarade sig inte. Om det blev för mycket vatten eller för lite är svårt att säga, eller om det var någon annan orsak är svårt att säga.
Det var synd att den inte överlevde för det hade varit roligt att se vad det hade blivit för druvor.

Svårt att säga varför just din planta dog. Håller man på med växtförädling är bra att börja med att odla flera/många plantor och sedan spara de som blir bäst som vuxna.
Det blir många plantor till att börja med.

Var det kallare i ditt växthus än på altanen i Köpenhamn där moderplantan växte?
RibesRubusVitis
Beträffande genetiken se de gamla trådarna:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=5...mp;#entry586886
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=54939&st=20
ingelsgarden1
CITAT (NiklasTyreso @ 22-01-2012, 12:43) *
Svårt att säga varför just din planta dog. Håller man på med växtförädling är bra att börja med att odla flera/många plantor och sedan spara de som blir bäst som vuxna.
Det blir många plantor till att börja med.

Var det kallare i ditt växthus än på altanen i Köpenhamn där moderplantan växte?

Tror inte att det var för kallt i växthuset, snarare för varmt, hade den i växthuset i kruka även under vintern. Satte ner hela jordklumpen i kompostjord
Satte bara 2 kärnor och den ena såg inte livskraftig ut när de kom upp
NiklasTyreso
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-01-2012, 12:55) *

Men i båda de trådarna görs de som driver upp korsningsplantor missmodiga, ofta i onödan.

Att odla från frö av plantor med bra egenskaper (ex smak och härdighet) är ofta ett bra sätt att få en ny bra generation plantor.
Jag odlar chilli och oftast blir nästa generation som moderplantorna (men undantag finns).

Det är en myt att alla korsningsfrön genast i första generationen ger värdelösa dåliga plantor av vildtyp.
ingelsgarden1
Hej!
Om man köper en fröpåse som är märkt F1 ska det inte gå att ta fröer från de plantorna och så nästa år och få likvärdiga blommor igen.
Jag tog fröer från Hängpetunia som var märkt med F1 2009 på hösten och sått av dem 2010 och 2011
( tog inga nya fröer 2010 utan använde dem jag tog 2009 )
och kunde inte se att de blev annorlunda än moderplantorna.
Min fråga är: Kommer de att ändra sig om jag varje år plocka fröer från års plantorn varje år eller kommer de att vara lika fina i framtiden.
Hoppas jag har uttryckt mig så att ni förstår min fråga
Eva 33c
F1 innebär första generationen av en bestämd korsning/hybrid. Man har en mamma- och en pappa-planta där man vet hur arvsanlagen kommer att slå igenom, och kan därför garantera ett visst utseende på "barnen". Det kan handla om färg eller växtsätt eller andra egenskaper. För varje ny generation, där korsningen sker okontrollerat, så kommer förstås andra arvsanlag att kunna ge sig till känna, på gott och ont. Så om man tar nya fröer varje år kommer nog en viss förändring att ske. Men det är lite olika på olika slag av växter hur mycket och vad som händer. Vissa F1 hybrider är mer inavlade än andra. Vet inte om du blev nåt klokare av det här svaret...
merlin68
Jag tog för många år sedan fröer av myskpumpan early butternut F1 och har inte märkt av någon förändring under de år jag har odlat den. Det är kanske olika från sort till sort hur mycket den förändras...
Eva 33c
CITAT (merlin68 @ 24-01-2012, 19:08) *
Jag tog för många år sedan fröer av myskpumpan early butternut F1 och har inte märkt av någon förändring under de år jag har odlat den. Det är kanske olika från sort till sort hur mycket den förändras...

Jag vet flera som gjort detsamma med F1 tomater, så man ska inte utesluta möjligheten att få bra plantor även av frön från F1-plantor. Det kostar ju inget att pröva.
ingelsgarden1
CITAT (Eva 33c @ 24-01-2012, 10:46) *
F1 innebär första generationen av en bestämd korsning/hybrid. Man har en mamma- och en pappa-planta där man vet hur arvsanlagen kommer att slå igenom, och kan därför garantera ett visst utseende på "barnen". Det kan handla om färg eller växtsätt eller andra egenskaper. För varje ny generation, där korsningen sker okontrollerat, så kommer förstås andra arvsanlag att kunna ge sig till känna, på gott och ont. Så om man tar nya fröer varje år kommer nog en viss förändring att ske. Men det är lite olika på olika slag av växter hur mycket och vad som händer. Vissa F1 hybrider är mer inavlade än andra. Vet inte om du blev nåt klokare av det här svaret...

Tack för svaren!
De blir intressant att se hur blommorna blir om några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon