|
Gossen Ruda
30-01-2011, 17:42
Min första reflektion är att spåret ser ovanligt rakt ut. Avtrycken går ju i linje verkar det som. Men å andra sidan kan jag ingenting om spår. Har man fyra tassar borde det väl vara lite zickzack över det hela? Fast är det vargspår blir jag lite avis på dig.
Gossen Ruda
30-01-2011, 18:23
CITAT (gnon49 @ 30-01-2011, 18:05)  Min första reflektion är att spåret ser ovanligt rakt ut. Avtrycken går ju i linje verkar det som. Men å andra sidan kan jag ingenting om spår. Har man fyra tassar borde det väl vara lite zickzack över det hela? Fast är det vargspår blir jag lite avis på dig. Det är lite zickzack men djuren sätter oftast fötterna ganska nära mittlinjen på kroppen så att de inte vaggar. Sen sätts nästan alltid bakfoten i framfotens spår.
Överbölingen
30-01-2011, 18:35
Kul om det är vargspår. Ang tassavtrycket så kan du nog räkna med att det i verkligeheten bara är hälften så stort. Det intressanta är ju steglängden. En målmedveten förflyttning av ett hunddjur men lite väl rakt. Under årets sista älgjakt i dag såg jag ett älgspår som om det varit storlekskorrekt och inte uttinat så skulle jag ha gått hem. Men samma djur har hållit till på platsen över en vecka och spåren är helt normala för ett fjolårsdjur. Släppte förbi en stor kalv i dag för jag kunde inte avgöra om det var en liten kviga eller kalv. En kalv är ett djur. En kviga eller ko kan vara två eller flera nästa år. För övrigt två trafikdöda älgar inom 1 km de senaste veckor förutom några renar på och intill våra marker. Fan vad folk kör vårdslöst. Inte för trafikanternas skull utan för viltet. Påkörda helt oskyldigt för att de tänker äta middag på andra sidan en länsväg.
*Stintan*
30-01-2011, 18:38
Hur kan du vara så säker på att det är ett hunddjur?
Överbölingen
30-01-2011, 18:56
Steglängden verkar för lång för att vara gaupa, lo eller lynx. Ett klövdjur skulle ha en sneddragning i updragsriktningen och man skulle anat två klövar. Även i sken skulle spåren varit större. Björnen over och järvens spår har ingen överensstämmelse med steglängden. Återstår varg, eller efter jakt hemvändande jämthund, laika, karelare eller rysk stövare. (Generellt set :En hemvändande jakthund söker sig närmaste vägen till släppningsplatsen om den inte behöver spåra sig tillbaka. En stor sällskapshund på¨villovägar lullar som sagts lite fram och tillbaka och bekantar sig med allt runt omkring). Jag tror mest på en hemvändande större jakthund.
Ruda! Jag skulle kolla med lst. Men ha inte så stora förhoppningar att det är något spännande. Sönerna och jag såg för 15 år sedan spår efter två vargar som gått rakt söderut genom våra marker. Kursen var spikrak. Aningen zig-zag placerade tassavtryck. Men i nysnön på skogsbilvägen kunde vi avgöra att det var varg. Steglängden var inte så stor som enligt din tumstock. (Eller har du en fisketumstock)? Eftersom det var frodd i spåren så vågade vi en trevlig harjakt. Ulvarna var säkert flera mil härifrån på väg mot Hälsingland nere i söder.
Gossen Ruda
30-01-2011, 19:09
CITAT (*Stintan* @ 30-01-2011, 18:38)  Hur kan du vara så säker på att det är ett hunddjur? Det såg jag på den enda någorlunda bevarade spårstämpeln. Fotot blev dock misslyckat, manuella skärpan hamnade fel eftersom autofokusen inte fungerade. CITAT (Överbölingen @ 30-01-2011, 18:56)  Steglängden verkar för lång för att vara gaupa, lo eller lynx. Ett klövdjur skulle ha en sneddragning i updragsriktningen och man skulle anat två klövar. Även i sken skulle spåren varit större. Björnen over och järvens spår har ingen överensstämmelse med steglängden. Återstår varg, eller efter jakt hemvändande jämthund, laika, karelare eller rysk stövare. (Generellt set :En hemvändande jakthund söker sig närmaste vägen till släppningsplatsen om den inte behöver spåra sig tillbaka. En stor sällskapshund på¨villovägar lullar som sagts lite fram och tillbaka och bekantar sig med allt runt omkring). Jag tror mest på en hemvändande större jakthund.
Ruda! Jag skulle kolla med lst. Men ha inte så stora förhoppningar att det är något spännande. Sönerna och jag såg för 15 år sedan spår efter två vargar som gått rakt söderut genom våra marker. Kursen var spikrak. Aningen zig-zag placerade tassavtryck. Men i nysnön på skogsbilvägen kunde vi avgöra att det var varg. Steglängden var inte så stor som enligt din tumstock. (Eller har du en fisketumstock)? Eftersom det var frodd i spåren så vågade vi en trevlig harjakt. Ulvarna var säkert flera mil härifrån på väg mot Hälsingland nere i söder. Det har kommit varg förbi förut, senast när ett rådjur åts upp på granntomten för ca 5 år sen. Tror inte någon jagar på en vardag.
Överbölingen
30-01-2011, 19:10
OK! Jag förutsätter att Ruda levererat en seriös bild.
För den som ids läsa relaterar jag en jakthistoria från 50-talet. Lär ha skapat mycket osämja. Och att uttala nedsättande omdömen om någons hund är liktydigt med att bli ovänner i flera genarationer.
Så här var det: Jägare A har alltid haft svårt att sitta stilla på passet. Knallar runt lite här och var. Livsfarligt! Idag åker en jaktlagsmedlem ur laget om han inte håller inom rimligt ved- och bajshåll från passet. Alltnog. Hundföraren når fram till As plats. Ser att älgpungen (gammaldags ryggsäck av kanvas) står där men A är borta. I nysnön gör hundföraren en rad med älgspår med bösskolven. Efter några timmar så träffas laget igen. A meddelar att han "nästan blivit omkullsprungen " av en älg. Hundföraren träder enligt sägnen då fram och säger - Det är nog alldeles riktigt för det står Husqvarna i spåren. Den gamla klassiska 8,57an från sagda vapenfabrik hade nämligen en kolvkappa av backelit med ingjutet HVA varumärke. Det sägs att A gick hem direkt.
Hur var det med steglängden?...Då mäter man mellan varannat spårstämpel...ca 1,10-1,20? spåret verkar töat rätt bra och jag undrar på varför du är helt säker på att det är ett hunddjur?
Överbölingen
30-01-2011, 19:28
Säker är jag inte. Har funderat på vad det annars kan vara. Min bildbedömning utgår från att det är ett rel lätt djur. Alltså inte älg eller hjort. Den har inte klivit i "botten". Det skulle ett klövdjur ha gjort. Jag vet ju inget om skarlager på platsen men spåren går inte i botten. Maxvikt 30 -35 kg. Förmodligen lättare. Saknar fler spår från ändrad gångart. En stor katt? Jag kan bara fundera. Farligt tror jag dock absolut inte att det är.
Vad har du för teori Jonny? Du är mer kunnig än vad jag är.
Gossen Ruda
30-01-2011, 19:32
CITAT (Jonny @ 30-01-2011, 19:16)  Hur var det med steglängden?...Då mäter man mellan varannat spårstämpel...ca 1,10-1,20? spåret verkar töat rätt bra och jag undrar på varför du är helt säker på att det är ett hunddjur? Steglängden var som sagt ca 1m upp till 1,15. Helt säkert ett hunddjur, det fanns som sagt ett skapligt tassavtryck att studera. Bilderna på spårlöpan är från sjön och där hade det varit blött i botten under veckan.
Gossen Ruda
30-01-2011, 19:40
Har försökt rädda bilden. Det var ganska töat men man ser trampdynorna.
herkules
30-01-2011, 20:09
CITAT (herkules @ 30-01-2011, 20:09)  Intressant läsning. Jag som trodde att vargens trampdynor var mycket större än större tamhundars dito. Tydligen svårt även för en expert att avgöra.
Gossen Ruda
30-01-2011, 21:00
CITAT (gnon49 @ 30-01-2011, 20:35)  Intressant läsning. Jag som trodde att vargens trampdynor var mycket större än större tamhundars dito. Tydligen svårt även för en expert att avgöra. Jo, så jag är definitivt inte säker.  Vad som talar för varg i mitt fall är som det står på länken att vargen rör sig oftast i trav, det är den mest ekonomiska gångarten. Det gäller att spara på bränslet. Hundar hoppar och skuttar för de får, oftast, mat ganska snart igen så de kan energislösa. Spårstämplarna stämmer inte helt men samtidigt var de så töade att exempelvis klorna kan knappast ha synts. Det är nog en öppen fråga vad det kan ha varit.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2011, 21:00)  Jo, så jag är definitivt inte säker.  Vad som talar för varg i mitt fall är som det står på länken att vargen rör sig oftast i trav, det är den mest ekonomiska gångarten. Det gäller att spara på bränslet. Hundar hoppar och skuttar för de får, oftast, mat ganska snart igen så de kan energislösa. Spårstämplarna stämmer inte helt men samtidigt var de så töade att exempelvis klorna kan knappast ha synts. Det är nog en öppen fråga vad det kan ha varit. Vi hadde detta uppe under årets Vargjakt och under en efterföljande möte ang. denna årets Lo/varg innventring...direkt ett spår börjar töa eller det exempelvis är lite snö och då bara puder så är det verkeligen INTE lätt att avgöra om det är Lo/Hund/ eller Varg spår....Är man något erfaren så listar man till slut vad det är bara man följer spåren länge nog....Perfekt spårsnö så kan även en halvblind kunna se vad det är fast sådan snö är inte alltid fallet...Då kan en Lo som travar 1km på isen vara precis vad som helst...tills den kanske har gått under nån granruske och där får man 1 perfekt tass....roligare är det när man spårar 1 djur i kanske 3km...så kryssar dom en liten bäck...då delar spåren ut sig och man ser att 3 djur går över,,,efteråt är det 1 spår igjen...Lo'n är otrolig på att följa varandras spår...i ditt fall Gossen så ser det ut av dom halvtaskiga bilderna att det kan vara en Varg,,,fast säkert kan jag enbart vara när jag själv kan följa spåret en längre sträcka....Det är många flera spårare än mig som har fått ändrat djurart allt eftersom man följer det.....
herkules
30-01-2011, 22:39
CITAT (Gossen Ruda @ 30-01-2011, 21:00)  Jo, så jag är definitivt inte säker.  Vad som talar för varg i mitt fall är som det står på länken att vargen rör sig oftast i trav, det är den mest ekonomiska gångarten. Det gäller att spara på bränslet. Hundar hoppar och skuttar för de får, oftast, mat ganska snart igen så de kan energislösa. Spårstämplarna stämmer inte helt men samtidigt var de så töade att exempelvis klorna kan knappast ha synts. Det är nog en öppen fråga vad det kan ha varit. vallhundar spar ofta på bränslet och passgår.
Ju mera jag tittar på spårlöpan ju mera liknar det en LO...endaste som stör det resonemanget är att du verkar säker på att det är ett hunddjur....du har sett spåren irl inte jag så då får jag lta på det.....lite is och spretiga tassar pga underlaget så ser ett Lospår med kloavtrycken farligt lika en hund tro mig...ett tips med lite färskare spår så ser man nästan alltid kloavtryck i ett Lospår om man tittar den vägen djuret har gått...snur man sig och tittar den vägen det kom ifrån så försvinner kloavtrycken....ett litet tips bara......Vart i Sverige ligger stugan?
Gossen Ruda
31-01-2011, 08:07
CITAT (Jonny @ 30-01-2011, 22:48)  Ju mera jag tittar på spårlöpan ju mera liknar det en LO...endaste som stör det resonemanget är att du verkar säker på att det är ett hunddjur....du har sett spåren irl inte jag så då får jag lta på det.....lite is och spretiga tassar pga underlaget så ser ett Lospår med kloavtrycken farligt lika en hund tro mig...ett tips med lite färskare spår så ser man nästan alltid kloavtryck i ett Lospår om man tittar den vägen djuret har gått...snur man sig och tittar den vägen det kom ifrån så försvinner kloavtrycken....ett litet tips bara......Vart i Sverige ligger stugan? Landvetter, dvs 2 mil öster Göteborg. Lo är nog ännu otroligare än varg, om det nu går att värdera troligheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|