Full version: Blivande Hoya-fantast
Ewa L
Har alltid älskat Hoya, men bara ägt 1 som förstördes vid utlandsflytt för flera år sedan i -23°C.

Tänkte nu alltså starta en ny samling med början på Hoya-veckan hos Blomsterlandet.

Massor av folk men dåligt med kunnig personal, och då gjorde jag det som jag normalt sett aldrig gör: Köpte utan att veta vad!! Dessutom dyrt! Tung suck! En pytte-liten etikett: Dischida. Har sökt utan större framgång både i detta och det äldre forumet + Eniro etc.

Snälla någon: Vad har jag köpt?
LindaA
Hittade den här länken, där nämns dischida!
http://www.odla.nu/artiklar/hoya_4.shtml
Åsa K, zon 1
Hej

Skriv till Kastberg och fråga, de om någon bör kunna svara på din fråga.
E-mail: info@stenasa.se

Jag var också på Blomsterlandet och "handlade" uj uj. tongue.gif
Ewa L
Linda! Ja, tack den länken hade jag också hittat och det var den enda som jag hittade på hela Internet!! Blev dessvärre inte så mycket klokare.

Åsa K: Kastberg? Är det någon jag borde känna till? Mig icke förstå!
Åsa, mälardalen zon 2
Dischidia är ingen Hoya men den hör till samma familj. Det finns flera olika sorters Dischidia de som finns med i kulturväxtlexikonet är

D. major = rotgömma
D. pectenoides = taggig rotgömma

Dischidiabilder:
http://images.google.se/images?hl=sv&ie=UT...=N&tab=wi&meta=

Bör kunna odlas ungefär likadant som Hoya = ljust men ej gassande sol, bör torka upp lätt mellan vattningarna (vill ej dränkas), gillar inte kyla så rumstemperatur brukar vara lagom.
Ewa L
Aha, den var felstavad på Odla.nu's artikel. Fattades ett "i", därför fick jag inga hits.

Tack Åsa i Mälardalen, men denna blomma var definitivt inte vad jag hade tänkt mig när jag började min Hoya-samling!!!

Nåja, som min gamla lärare sade: Man lär så länge man har elever. wink.gif wacko.gif
Almabama
Arne Kastberg är han som brukar föreläsa på Blomsterlandets utställningar om orkidéer och hoyor. Framför allt orkidéer men jag tror att han på sina turer i världens skogar har fått bra kläm på hoyor också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon