Full version: Varmbänk
MissB
Jag skulle vilja anlägga en enkel varmbänk av lecablock och fönster som jag redan har hemma. Hittar bara stall i närheten där hästarna står på spån, men vad jag förstår bör det vara halm? Kan det gå ändå?
Bassam
Hej

Varmbänken behöver färska hästgödsel som blandad med Halm,
Bakterierna som finns i färsk hästgödsel attackera cellulasen i halm så kommer värme , den värme försätta till 3-4 månader så det är bra att börja göra den under April månad.

Obs

Du kan blanda med kogödsel och kompost för att få bra jord med komplettering jord som passar alla växter nästan.

H:Bassam
kentbra
Du kan använda höstgödsel som är blandat med spån, pellets eller torvströ.
Försök att ta mest hästskit, blanda med halm, hö eller mycket gräsklipp.
Det blir ordentligt varmt med gräsklipp.
Snåla inte utan lägg minst ett 30 cm tjosckt lager och sedan minst 30 cm jord ovanpå.

En sådan drivbänk håller sig frostfri hela vintern hos mig.
Sätter den i Oktober och planterar en del grönsaker. kan skörda redan innan midsommar.

I England på tidigt 1900tal odlade man Ananas i liknande drivbänkar.
MissB
CITAT (kentbra @ 31-01-2011, 10:35) *
Du kan använda höstgödsel som är blandat med spån, pellets eller torvströ.
Försök att ta mest hästskit, blanda med halm, hö eller mycket gräsklipp.
Det blir ordentligt varmt med gräsklipp.
Snåla inte utan lägg minst ett 30 cm tjosckt lager och sedan minst 30 cm jord ovanpå.

En sådan drivbänk håller sig frostfri hela vintern hos mig.
Sätter den i Oktober och planterar en del grönsaker. kan skörda redan innan midsommar.

I England på tidigt 1900tal odlade man Ananas i liknande drivbänkar.

Tack! Jag blir så förvirrad, det står helt olika på olika sidor!
Preussen
CITAT (MissB @ 31-01-2011, 15:45) *
Tack! Jag blir så förvirrad, det står helt olika på olika sidor!

nackdelen med spån är att det tar mer kväve i anspråk i nedbrytningsprocessen än halm. annars ingen skillnad. använd den gödsel du har och släng på halm eller annat kolrikt. öka på kvävehalten genom hönspellets eller urin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon