Full version: Växthusångest
isklockan
Hej!
Söker efter råd angående växthus. Har bestämt mig , tror jag , att köpa ett växthus från Skånska byggvaror. Odla 114 med säkerhetsglas och aluminiumstomme. MEN blir hela tiden osäker på valet. Finns det nån som kan tipsa mig , ge råd mm inför valet.Fattar inte varför jag ska vela fram och tillbaka. Kanske finns det nån som har ett exakt likadant?? Isåfall ....är ni nöjda???

Tacksam för många svar.

MVH Lena
ingrids
Står också i växthustankar och undrar lite vad du velar över. Är det säkerhetsglas kontra andra material, är det växthusets storlek - du skriver inte hur många kvadrat, eller är det skånska byggvaror du funderar över eller är det alltihopa?

Jag håller på att bestämma mig för ett väggmonterat växthus på helst 3 kvadrat och funderar just därför över kanalplast eftersom jag uppfattat att det inte blir hett lika lätt som under glas vilket ju är bra om det är ett litet växthus mot en betongvägg. Å andra sidan tycker jag inte kanalplast är lika hög mysfaktor.
isklockan
Hejsan!

Ja, det blev lite oklart över vad jag oroade mig över. Egentligen allt :-)) Willab verkar ju vara ett bättre alternativ men ändå tycker jag Skånska skulle duga . Men Skånska kan ju givetvis vara bra det också. Det är ju det jag inte vet. Ja, kanalplast eller säkerhetsglas ?? Det är frågan .....Lite är ju också höjden. Man kan ju få extra högt på Willab, kanske är bättre. Nåt som jag inte är osäker på är färgen. Vill absolut ha aluminium...

MVH Lena
ingrids
Något som kan vara värt att tänka på är att om du gör odlingbänkar på sidorna i växthuset kan du lägga kanten på dem i markplan och göra mittengången försänkt, lite mickel med grävning och trappa och så men du vinner takhöjd och volym.
malcolm
Kanalplast har den fördelen att det inte spricker lika lätt om grunden skulle sätta sig eller om det kommer en rejäl hagelskur, dessutom isolerar det bättre men som sagt det är inte lika snyggt och mycket av mysfaktorn går förlorad.
isklockan
En bra ide´men förmodligen ska jag odla i stora krukor. Tänkte göra en ram av lecablock där sockeln ska fäs
tas på. Ev blir växthuset lite högre då beroende på hur högt över mark den sticker upp. Tror ni det fungerar med lecablock till ett växthus på 11.4 kvadrat?? Det är nämligen en sak som jag funderar mycket på eller blir det bättre med plintar.

Tackar så ödmjukas för alla svar jag fått hittills.

MVH Lena

CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 11:15) *
Kanalplast har den fördelen att det inte spricker lika lätt om grunden skulle sätta sig eller om det kommer en rejäl hagelskur, dessutom isolerar det bättre men som sagt det är inte lika snyggt och mycket av mysfaktorn går förlorad.

Ha ha nu fattar jag hur jag ska svara direkt på ett svar....

Vad tror du om säkerhetsglasen ?? Spricker de också relativt lätt av kylan ??

MVH Lena

Ha ha nu fattarjag hur jag ska svara direkt på ett svar....

MVH Lena
malcolm
CITAT (isklockan @ 31-01-2011, 11:48) *
En bra ide´men förmodligen ska jag odla i stora krukor. Tänkte göra en ram av lecablock där sockeln ska fäs
tas på. Ev blir växthuset lite högre då beroende på hur högt över mark den sticker upp. Tror ni det fungerar med lecablock till ett växthus på 11.4 kvadrat?? Det är nämligen en sak som jag funderar mycket på eller blir det bättre med plintar.

Tackar så ödmjukas för alla svar jag fått hittills.

MVH Lena
Ha ha nu fattar jag hur jag ska svara direkt på ett svar....

MVH Lena
Ha ha nu fattarjag hur jag ska svara direkt på ett svar....

MVH Lena

Glas är ett stumt material som inte klarar brytning lika bra som plast men säkerhetsglas klarar nog en hagelskur bättre än vanligt glas. Jämför med en bilruta tex som kan spricka från kant till kant enbart beroende på temperaturskillnader som när man kör in i en biltvätt när det är minusgrader ute.

Det hade räckt med att kommentera mitt inlägg EN gång.
isklockan
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 12:18) *
Glas är ett stumt material som inte klarar brytning lika bra som plast men säkerhetsglas klarar nog en hagelskur bättre än vanligt glas. Jämför med en bilruta tex som kan spricka från kant till kant enbart beroende på temperaturskillnader som när man kör in i en biltvätt när det är minusgrader ute.

Det hade räckt med att kommentera mitt inlägg EN gång.

Ha ha ja det blev lite fel. Jag är ny här på forumet så jag vet inte riktigt än hur det funferar. Får se hur det här blir.
*Stintan*
Tror inte alls att du behöver oroa dig så mycket över att glasen skulle spricka. Dessutom är det betydligt snyggare än kanalplast även om kanalplast också har sina fördelar men ska du ha ett växthus som du kanske vill kunna sitta i så är det ju kul att kunna se ut.

Något du bör tänka på om du gör en förhöjd sockel av lecablock är hur du ska göra med dörren om du inte vill ha en hög tröskel att kliva över varje gång du ska in. Kanske finns det färdiga lösningar på det så kolla upp det.
fuchsian
Jag har ett växthus sedan 3 år tillbaka fr. Willab Garden och den är precis under 15 kvarat, hade velat ha större, men en granne satte sig emot så fick inte byggaq större.
Jag har varit väldigt nöjd med min. Den är i härdad glas, automatiska taköppnare och jag har hängt Ikea-gardiner lite vardans för att inte solen steker för mycket.

Min man satte ihop den på 2 dagar!!!! innan hade han huvudbry hur det skulle gå. Vi har lagt den på plattor som finns i hela golvet, däröver har han lagt pergo-plattor och sen har vi enkla trasmattor.

Vi köpte inte deras hyllor, för dyra, men det löser man bra själv med lite idér och fantasi.
Allt där inne är i krukor och jag har bänkar där jag lägger mina pelargoner och annat uppepå en plastlåda, deras och sedan en bevattningsmatta, så man slipper springet, men amplarna måste man ju se till.

Färgen kan du bestämma själv. Vi tog det vinrött för huset har mörkt tegel och detta passade in hos oss.
Nu är vi inte några stora odlarfantaster utan det har blivit mer som ett myshus för vår del.

De har detta också i kanalplast, eller vad det nu heter, men vi la uppe på taket ett tunnt tyg som verkar funka.

Så kolla du runt och be om offert, det kosta ju inget. Vi gick igenom de flesta firmor innan vi hittade vårat och det känns bra. .... Fuchsian ......
Peztis
En variant är ju också att ha kanalpalst i tak och glas på sidorna...
Anja Danmark
CITAT (Peztis @ 01-02-2011, 17:10) *
En variant är ju också att ha kanalpalst i tak och glas på sidorna...

Nemlig - så har man både udsynet og en vis skyggende virkning fra taget. En rigtig god løsning:

[attachment=57884:lille_drivhus.jpg]
Minimika
Hej och grattis till växthusgraviditeten!

Jag köpte mitt på 8m2 från http://www.hobbyvaxthus.se/
och är mycket nöjd. Jag valde kanalplast för att slippa risken med trasiga rutor efter all snö vi har på vintern.
Även om man inte kan se igenom plasten tycker jag det funkar som mysigt krypin. Fördelen är också att det håller jämnare värme.
Alu-stommen i mitt växthus från Hobbyväxthus är riktigt stadig och betydligt kraftigare än det mindre växthuset jag har från Skånska. På det har vi fått göra några förstärkningar då det blåst isär ett par gånger.

[attachment=57887:100606Vaxthuset_d.JPG]
Såhär gjorde vi grunden. Två varv lecastenar nergrävda till just över marknivå.
Om du vill se mer av vårt växthusbygge kan du kika in på min blogg.
http://tomtemor.bloggplatsen.se/2010/06/

Lycka till!
malo
Jag köpte ett från http://www.hobbydrivhus.se/ förra året. Ett grönt Rosendal 12,5 m2. Jag hade varit och kikat på "live" på ett 1 år gammalt Odla, och tycker att Hobbydrivhuset jag valde var lite mer rejält i bla fastsättningen av plastskivorna i ramen. Sen hur det är med service och eventuella reserdelar i framtiden är ju omöjligt att veta. Det saknader några lister till vårt och de kom snabbt då vi påpekade detta.

Jag tycker inte att det gör något alls att det är plast i sidorna, utan tycker att det blir som min egen lilla koja på gården där jag kan vara ifred. Jag hade också tänkt att bygga ram av lecablock och lägga plattor till golv och odla i krukor, men då vi började gräva hittade vi en jättesten. Vi byggde helt enkelt en "altan" (ca 15 cm över mark), lagom stor till växthuset och lade på en regel (ca 6 cm) och ställde växthuset på.

Jag är jättenöjd. Känns som det blir lite cirkulation underfrån också. Fast min plan att det skulle gå att dra in skottkärra, eftersom det är dubbla dörrar på växthuset, grusades förstås. Lade en jättestor fykantig huggen sten som trappsteg utanför. Det blev jättebra.

Längar efter våren. Sitter och luktar på mina fröpåsar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon