Full version: Nedtryckta rosor...
Christina i Taxinge~
Mitt stackars pimpinellsnår är helt nertryckt av snö. Likadant var det förra vintern, ja kanske ännu mer då.
Inte kan jag skotta bort det heller. Snön är som stenhård porslin!
Det blev faktiskt en sämre blomning förra året *suck* och en hel del grenar fick klippas bort.

Så här ser det ut nu:

[attachment=57871:DSCN8562.JPG]

Så här såg det ut i januari 2010:

[attachment=57872:DSCN6102.JPG]

Och så här blev det i juni 2010:

[attachment=57873:DSCN7554.JPG]

Liten blomning med tanke på hur det sett ut tidigare år och bakom finns rhododendron som bröts sönder helt.....
Skillnaden är att jag känner mig lite mer förberedd i år! wink.gif

Antar att ni har likartade "problem"?

Ezereht
Jag hade samma problem förra vintern så i år har jag bundit upp en hel del saker, men jag förstår att det inte låter sig göras att binda upp pimpineller. Jag antar man skulle skottat bort en del snö medan den var fluffig. Men man vill ju ha snön som skydd mot kyla också. Det är svårt.
Kajsa
Förra vintern fick vi skotta ner en del snö från hustaket med följd att många rosor bröts av, ja dom var bara att klippa ner i botten på våren. I vinter har vi haft en vecka tö så massor av snö har smält bort, så här klarar sig nog rosorna från att brytas men visst är det tråkigt, yngre rosor särskilt. Äldre rosbuskar kanske mår bra av att klippas ner ibland, även om det är ett hästjobb men om man nu måste så vad göra ?
Rosorna har väl aldrig blommat så dåligt som förra sommaren, jag gladde mig mest över alla klematis och perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon