|
Piccante
01-02-2011, 22:35
CITAT (Huggorm @ 01-02-2011, 19:53)  Vem tycker du Västbanken skall tillhöra, Syrien, Jordanien, Israel eller kanske Turkiet?
Edit: Eller skall det kanske till och med göras självständigt och kallas för "Palestina"? Det brittiska mandatet Palestina ansökte om självständighet runt sekelskiftet 1900 men nekades! Främre orienten koloniserades av Frankrike och England som delade territoriet mellan sig efter att de frigjort sig från Osmanska riket. Sedan utropade FN staten Israel på Palestinas territorium MOT befolkningens vilja. Före Israels utropande förekom etnisk rensning i flera arabiska byar av paramilitära sionistiska styrkor för att vinna land före självständigheten och för att få judisk dominans i vissa områden. FN-planen var en tvåstatslösning med Jerusalem som demilitariserad zon med en gemensam förvaltning. Varför ska man ge bort Västbanken till en annan nation än den som det rättsligen tillhör???
CITAT (Red Top @ 01-02-2011, 20:41)  Vilken "verklighet" lever du i? Var inhämtar du dina "kunskaper"? Vad ger dig rätt att snacka skit om Ship to Gaza Här kan du lära dig mer.Jag bara undrar................. Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel
theseraphim
01-02-2011, 23:15
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 23:48)  Såg en dokumentär på TV4/fakta tidigare ikväll om de tre bombdåden i London 1999, gärningsmannen var vare sig muslim eller tillhörde någon religiös organisation. Han hade placerat ut tre bomber som skadade dussintals människor och dödade tre varav en gravid kvinna så de dödade borde egentligen vara fyra. Denne man, 22 år gammal hade tillhört grupperingar med högerextrimistiska organisationer men gått ur då han inte tyckte sig få några "uppdrag" värdiga honom så han byggde bomber på egen hand och placerade ut dem i invandrartäta kvarter och på en gay-klubb. Han hade lyckats köpa allt materiel i vanlga butiker och knåpat ihop sina djävulsbomber på egen hand och detta vore inte någon omöjlighet i Sverige heller med lite uppfinningsrikedom.
Vet inte riktigt varför jag ser denna typ av program men den mänskliga ondskan fascinerar mig lite fast jag har definitivt inga sådana planer även om jag har den tekniska och praktiska kunskapen för att ådstakomma något liknande. Vanligt svartkrut lärde våran kemilärare hur man gjorde och det är ju i huvudsak tre varor som vem som helst kan köpa för en billigt peng.
Gossen Ruda
02-02-2011, 07:47
CITAT (Vippan @ 01-02-2011, 22:50)  Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst.
Red Top
02-02-2011, 09:18
CITAT (Vippan @ 01-02-2011, 22:50)  Fortfarande så har vi yttrandefrihet i Sverige och vad beträffar Israel så har jag varit gäst i landet i några perioder och jag tycker hela mellanösternkonflikten är oerhört tragisk och drabbar oskyldiga människor,och svensk press som driver hatkampanjer mot Israel Nu hann Gossen Ruda före med sitt kloka inlägg. CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 07:47)  Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst. För övrigt så ingår det inte i yttrandefriheten att smutskasta organisationer eller enskilda personer. Det kan i värsta fall hamna under brottsrubriceringen förtal.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 07:47)  Om du också hade varit gäst på Västbanken och i Gaza och upplevt hur det är där hade du kanske fått en annan uppfattning. Ingen av sidorna i konflikten kan undgå kritik men Israel är klart värst. Israes syfte var inte att utrota ett helt folkslag,utan att försvara sitt land och sitt folk från självmordsbombare, missiler och diverse terrorattacker de har blivit attackerade av många länder samtidigt bara lilla Jerusalem har belägrats ca 50 ggr och förstörts tio ggr ändå så finns den kvar.Svensk press smutskastar alltid Israel med divese hatpropaganda men trots landets konflikter och trots allt hat och våld människor emellan så är det ett fantastiskt land och jag känner mig priviligerad att ha fått besöka detta land sen att det inte är svängdörrar att komma in i landet kan ta upp till 1 timma att komma genom säkerhetskontrollerna
*Stintan*
02-02-2011, 19:28
Förlåt men du verkar väldigt dåligt påläst för att ha varit gäst i Israel.
malcolm
02-02-2011, 19:33
CITAT (*Stintan* @ 02-02-2011, 19:28)  Förlåt men du verkar väldigt dåligt påläst för att ha varit gäst i Israel. Har du varit där eller har några speciella kunskaper av landet ifråga?
*Stintan*
02-02-2011, 19:58
CITAT (malcolm @ 02-02-2011, 19:33)  Har du varit där eller har några speciella kunskaper av landet ifråga? Jag har inte varit där men familjemedlemmar har varit där och arbetat på båda sidor. Jag har nära vänner bosatta i Israel och inte ens dom resonerar så ensidigt och skyller allt på andra som Vippan gör. Om mina kunskaper är speciella eller inte vill jag låta vara osagt men jag vill nog påstå att jag är rätt väl påläst. Hur är dina egna kunskaper om Israel?
Gossen Ruda
02-02-2011, 20:18
CITAT (Vippan @ 02-02-2011, 19:06)  Israes syfte var inte att utrota ett helt folkslag,utan att försvara sitt land och sitt folk från självmordsbombare, missiler och diverse terrorattacker de har blivit attackerade av många länder samtidigt bara lilla Jerusalem har belägrats ca 50 ggr och förstörts tio ggr ändå så finns den kvar.Svensk press smutskastar alltid Israel med divese hatpropaganda men trots landets konflikter och trots allt hat och våld människor emellan så är det ett fantastiskt land och jag känner mig priviligerad att ha fått besöka detta land sen att det inte är svängdörrar att komma in i landet kan ta upp till 1 timma att komma genom säkerhetskontrollerna Staten Israel bildades genom att den ursprungliga palestinska befolkningen fördrevs till flyktingläger i Gaza och Libanon. Sedan dess har den judiska invandringen gjort att Israel fortsatt detta med att fördriva palestinierna. Tror du att alla bosättningar på ockuperad mark gjorts med palestiniernas godkännande? Hela tiden håller israelerna på med olika trakasserier mot befolkningen. Man påstår att byggnader byggts utan godkännande av Israel och spränger dessa, trots att det inte är frågan om Israeliskt område och liknade saker. Det är närmast fråga om etnisk rensning. Sånt föder hat men det är Israels fel från början. Att sen Israel besvarar hembyggda raketer som sällan ger skador med massiva bombningar gör inte saken bättre.
Huggorm
02-02-2011, 20:35
Om jag förstått saken rätt har det som nu är Israel bytt ägare rätt många gånger genom åren
Piccante
02-02-2011, 21:10
CITAT (Vippan @ 02-02-2011, 19:06)  Israes syfte var inte att utrota ett helt folkslag,utan att försvara sitt land och sitt folk från självmordsbombare, missiler och diverse terrorattacker de har blivit attackerade av många länder samtidigt bara lilla Jerusalem har belägrats ca 50 ggr och förstörts tio ggr ändå så finns den kvar.Svensk press smutskastar alltid Israel med divese hatpropaganda men trots landets konflikter och trots allt hat och våld människor emellan så är det ett fantastiskt land och jag känner mig priviligerad att ha fått besöka detta land sen att det inte är svängdörrar att komma in i landet kan ta upp till 1 timma att komma genom säkerhetskontrollerna "Utrota" är kanske att ta i men inte har man visat hänsyn till den palestinska befolkningen. Jämför kartor från Osmanska riket eller från tiden för det brittiska mandatet med dagens Israel och se hur många arabiska byar som inte finns kvar.... När det gällde kustbyn Tantura och byn Deir Yassin utanför Jerusalem så var det rena massakrer 1947-48 då Hagana rensade dom på arabisk befolkning. Idag tvångsförflyttas beduiner i Negevöknen och hela palestinska byar förklaras "olagliga" och rivs av israeliska staten.
Aqvakul
02-02-2011, 21:17
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2011, 20:18)  Staten Israel bildades genom att den ursprungliga palestinska befolkningen fördrevs till flyktingläger i Gaza och Libanon. Sedan dess har den judiska invandringen gjort att Israel fortsatt detta med att fördriva palestinierna. Tror du att alla bosättningar på ockuperad mark gjorts med palestiniernas godkännande? Hela tiden håller israelerna på med olika trakasserier mot befolkningen. Man påstår att byggnader byggts utan godkännande av Israel och spränger dessa, trots att det inte är frågan om Israeliskt område och liknade saker. Det är närmast fråga om etnisk rensning. Sånt föder hat men det är Israels fel från början. Att sen Israel besvarar hembyggda raketer som sällan ger skador med massiva bombningar gör inte saken bättre. Så länge terroristorganisationen Hamas har kvar makten så kommer det aldrig att bli fred den saken är klar.
Aqvakul
02-02-2011, 21:36
CITAT (Vippan @ 02-02-2011, 21:33)  Så länge terroristorganisationen Hamas har kvar makten så kommer det aldrig att bli fred den saken är klar. Hamas hade aldrig fått något inflytande i området om inte en judisk extremist brutalt mördat den israeliske ledaren Yitzhak Rabin 1995 när fredan var inom räckhåll.
Gossen Ruda
02-02-2011, 21:42
CITAT (Vippan @ 02-02-2011, 21:33)  Så länge terroristorganisationen Hamas har kvar makten så kommer det aldrig att bli fred den saken är klar. Förvisso är Hamas inga fredsduvor men Israel har dödat åtskilliga gånger fler palestinier än Hamas dödat israeler så vem är mest terrorist?
theseraphim
02-02-2011, 21:52
CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 20:35)  Om jag förstått saken rätt har det som nu är Israel bytt ägare rätt många gånger genom åren ohh ja, det är ju inte så att judarna(får man säga så?)var där först eller ens bosatte sig där först utan det var väl mer riktigt tidiga bosättare i neolitiska eran som började bosätta sig där, ett av världens första befästa byar finns väl där bla. Sen har ju i stort alla folkgrupper som existerat i mellanöstern varit där och fiffilurat plus Alexander. Sist var det ju britterna som mer eller mindre köpte palestina från Turkarna när de tröttnat på det. Till sist så bestämde man att man skulle lösa problemet med hotet mot judar i Europa från Antisemitismen plus lite som skadestånd för Nazisternas plus Stalins härjningar och att många även efter kriget såg ner på judar även bland de allierade. SÅ planen var helt enkelt...Ge dem ett eget land, låt FN klubba igenom det som ett nytt land och låt dem leva i fred så inget sådant här kan hända igen....Det fungerade inte så bra i praktiken för det dröjde inte länge innan judarna började annama nazisternas sätt att skilja på folk och folk.
Så länge Israel är omgivet av aggresiva grannar så beter man själv aggresivt med taggarna utåt. Verkar ha blivit ett normaltillstånd där nere. Hamas vill inte se av någon fred med Israel och Israel o västvärlden godkänner inte Hamas som legitim företrädare för palestinierna. Och palestinierna drabbas som alltid värst. Inget land i MÖ verkar vilja ha med palestinierna att göra, men som spelbrickor verkar dom duga. Palestiniernas situation får nog alla länder i regionen ta på sig. Ingen glömd o ingen nämnd.
theseraphim
03-02-2011, 00:08
CITAT (gnon49 @ 02-02-2011, 21:59)  Så länge Israel är omgivet av aggresiva grannar så beter man själv aggresivt med taggarna utåt. Verkar ha blivit ett normaltillstånd där nere. Hamas vill inte se av någon fred med Israel och Israel o västvärlden godkänner inte Hamas som legitim företrädare för palestinierna. Och palestinierna drabbas som alltid värst. Inget land i MÖ verkar vilja ha med palestinierna att göra, men som spelbrickor verkar dom duga. Palestiniernas situation får nog alla länder i regionen ta på sig. Ingen glömd o ingen nämnd. Officiellt när det verkligen kommer till politik är det få som vågar göra något men att protestera högljutt eller att förse Hamas med pengar och vapen är okej. Palestinierna måste ändå ha 1:platsen i svikna och övergivna folkslag i världen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|