|
salikons
31-01-2011, 18:18
Jaha, så har det hänt, det där man fasar. Växthuset ett Euro serre 18 kvadrat har rasat av snötyngden. Vi skottade men en natt kom det så mkt snö på en gång att det hjälpte inte utan det är bara kaffeved kvar av det tyvärr.
Nu har jag beslutsångest. köpa ett nytt euro serre känns liksom inte så lockande. Jag läste att serralux från classicum har takstolar i sina som gör dem stadigare. Någon som har ett sådant och kan bekräfta eller dementera. Funderar även på hemmabygge i trä för att få lite bättre hållbarhet och göra riktiga takstolar, men känner mig lite lat vad gäller underhåll.
Jag funderar hit och dit och vet varken ut eller in, är mest ledsen över förödelsen. Vad skulle ni gjort? Alla tips och råd mottages tacksamt.
ogräset
31-01-2011, 19:12
Hejsan! Vilken otur att ni inte hann få av snön. Jag har ett växthus som min son med hjälp av min man byggt. Växthuset är av trä, med genomskinlig kanalplast. Är väldigt nöjd, det är tre meter till nocken och sidorna innan taket börjar är ca 1,60. Bra ventilation och dubbel dörr, marksten på golvet och planterings lådor. Du kan se bilder på växthuset i albumet. Lägger man ner lite tid på bygget, så blir det funktionelt och ett smycke i trädgården. Förstår att du har mycket att tänka på. Lycka till! Mvh Birgitta
salikons
31-01-2011, 19:15
CITAT (ogräset @ 31-01-2011, 19:12)  Hejsan! Vilken otur att ni inte hann få av snön. Jag har ett växthus som min son med hjälp av min man byggt. Växthuset är av trä, med genomskinlig kanalplast. Är väldigt nöjd, det är tre meter till nocken och sidorna innan taket börjar är ca 1,60. Bra ventilation och dubbel dörr, marksten på golvet och planterings lådor. Du kan se bilder på växthuset i albumet. Lägger man ner lite tid på bygget, så blir det funktionelt och ett smycke i trädgården. Förstår att du har mycket att tänka på. Lycka till! Mvh Birgitta  Jag har sett ditt växthus tidigare i trådar, jag brukar läsa mycket här men skriver sällan själv. Jag gillar speciellt ditt planteringsbord. Är det plåt på skivan eller ser det bara ut så på bilderna?
ogräset
31-01-2011, 19:34
Hejsan!
Det är marmorskivor som ligger på planteringbordet.
Mvh Birgitta
Trist med ditt växthus! Undrar om det är lika många i år som förra året som är bestörta och ledsna framåt våren...
Jag har haft sådan ångest för att jag inte har hunnit få upp glasen på mitt ännu - fattar inte vart tiden tar vägen!!!! - men plötsligt känns det inte riktigt lika tungt i hjärtat.
Inget ont, sägs det ju...
Blomfrun
31-01-2011, 23:07
Jag har haft en vit presenning över mitt växthus vilket gjort att snön har kanat av och inte lagt sig. På norrsidan har hela taket varit täckt och på södersidan den övre halvan. Kan vara ett tips till kommande vintrar.
Men vad tråkigt! Har ett Euro-serre själv 44kvm. Tack o lov har det hållit o förra året skottade vi det inte alls. Men då hade vi ett annat glas hus på 12kvm som bara blev spintved. (Köper aldrig ett glashus till i varje fall, puh!!!) Trästommar är kanske det bästa...tror jag! http://multifloras.blogspot.com/
malcolm
01-02-2011, 00:24
Lider med dig och hoppas att inte några värdefulla växter dog.
salikons
01-02-2011, 10:08
Tack och lov var det inget värdefullt som dig, en persika tog nog rätt hårt stryk och en vinranka, men de går att ersätta. Mycket av de möbler som stod där inne blev dock rätt illa åtgångna.
Tack för tipset om presenning, får prova vid nästa hus, men samtidigt så tror jag att när det börjar supersnöa och kommer 4-5 dm på en natt samtidigt som det driver är de frågan om ens det hjälper. De lokala förhållandena gör rätt mycket för snö och snömängder, och här får vi alltid rejält med snö samtidigt som det blåser från havet eftersom vi bor ute på en ö.
Just nu så har jag tagit in prisförslag från classicum men jag tycker de är sååå sega att kunna ge mig en offert. Borde inte behöva ta flera dagar, då undrar man hur hanteras man om ngt går fel....
Har även pratat med vår lokala snickare, för att få en liten kalkyl på om de skulle bygga. Händiga är vi visserligen, men vi har inte den tid som ett sådant bygge vi vill ha kräver. Jag jobbar ju som egen företagare och för er som inte provat det så kan jag berätta att det innebär jobb jämt, vardagar och även helger oavsett om det är vinter eller sommar, och inte heller någon semester, så den lilla fritid jag har vill jag lägga på odlingen inte på att bygga. Jag älskar mitt jobb och vad jag gör och skulle aldrig vilja byta mot att vara anställd igen, men tidsbristen kan vara ett problem ibland.
pleximaster
01-02-2011, 11:17
Tråkigt för er!
Om Ni har möjlighet hade jag byggt själv av trä då kan man dimentionera takstolar och taklutningar som passar där man bor med langom överdimentionering. Sen är det kul att designa sitt eget växthus.
mvh plexi
fuchsian
01-02-2011, 19:38
Ja, jädrans vilket osis du fick ...... Detta har jag varit rädd för när det låg massor av snö på mitt växthus, men maken sa att det glider av...... och sjutton heller har det glidigt bort! Nu har det varmare vädret gjort att snön har fallit åt sidorna, men det med skydd över taket är något att tänka på om det blir en sån här vinter till. .... Fuchsian .....
Monica, Norrbotten zon 5
01-02-2011, 19:51
Jag lider med dig. Vilken mardröm, och vad jobbigt att börja på ny kula. Jag hoppas du hittar ett växthus du blir nöjd med i alla fall.
Jag har ett Euro serre 16,4 kvm och i det sätter jag alltid på hösten upp två rejäla takstöttor för jag är rädd att taket annars ska rasa in pga snötyngden. Det är två träbjälkar som jag ställer upp mellan golv och taknock och fäster i nocken med beslag.
I morgon ska vi skotta av taket för det är rejält med snö på det nu.
salikons
02-02-2011, 15:10
CITAT (Monica, Norrbotten zon 5 @ 01-02-2011, 19:51)  Jag lider med dig. Vilken mardröm, och vad jobbigt att börja på ny kula. Jag hoppas du hittar ett växthus du blir nöjd med i alla fall.
Jag har ett Euro serre 16,4 kvm och i det sätter jag alltid på hösten upp två rejäla takstöttor för jag är rädd att taket annars ska rasa in pga snötyngden. Det är två träbjälkar som jag ställer upp mellan golv och taknock och fäster i nocken med beslag.
I morgon ska vi skotta av taket för det är rejält med snö på det nu. Euro serre 16,4 var mitt första växthus också, alltså det jag hade innan det här. Det stod uppe i stugan. Där satte vi stöttor precis som du, men en vinter rasade det i alla fall, så skotta är nog ett måste med de växthusen. Där kunde vi inte skotta eftersom vi aldrig var där på vintern. Så när vi flyttade till hus så var det första vi byggde det växthuset som rasade nu i vinter, så det kändes som en flashback den dagen vi vaknade och det här hade rasat. Det gör att jag nu är inne på att bygga själv...då kanske det bara är något glas som går sönder och inte hela jäkla stommen om det blir lite snö CITAT (ogräset @ 31-01-2011, 19:34)  Hejsan!
Det är marmorskivor som ligger på planteringbordet.
Mvh Birgitta åh, det ser jättefint ut. Det var något jag inte hade tänkt på själv, att man kan använda stenbord. Det måste vara lätt att hålla rent.
Kullatorpet
19-02-2011, 15:04
CITAT (salikons @ 31-01-2011, 18:18)  Jaha, så har det hänt, det där man fasar. Växthuset ett Euro serre 18 kvadrat har rasat av snötyngden. Vi skottade men en natt kom det så mkt snö på en gång att det hjälpte inte utan det är bara kaffeved kvar av det tyvärr.
Nu har jag beslutsångest. köpa ett nytt euro serre känns liksom inte så lockande. Jag läste att serralux från classicum har takstolar i sina som gör dem stadigare. Någon som har ett sådant och kan bekräfta eller dementera. Funderar även på hemmabygge i trä för att få lite bättre hållbarhet och göra riktiga takstolar, men känner mig lite lat vad gäller underhåll.
Jag funderar hit och dit och vet varken ut eller in, är mest ledsen över förödelsen. Vad skulle ni gjort? Alla tips och råd mottages tacksamt. Trist med ditt växthus. Några bekantas blev kaffeved när vi hade storm här i Skåne. Hennes hemförsäkring täckte inte detta. Så nu har vi försäkrat vårt Glasbackenhus på dryga 12 kvm, kostnad för detta endast 115kr/år. Har ni era växthus försäkrade ? Kanske värt att kolla med sina försäkringsbolag. Hoppas du snart får upp ett nytt. // Susann
theseraphim
19-02-2011, 16:03
Bygg själv och skippa glas iaf i taket för det är bara fint att titta på, plasten är bättre för odling och kan flexa lite.
Crassula
21-02-2011, 16:09
Det kostar några kronor men jag sätter på 4kw, dvs.jag startar aerotempern i några timmar då glider snö och is lätt ner från taket.
salikons
10-03-2011, 16:46
Nu har jag bestämt mig. Det blir ett nytt hus av lärkträ. Jag tar hjälp av en snickare här uppe och överdimensionerar ordentligt med takstolar :-) Plast i tak, norrväggen i trä, och sedan använder jag grunden som är kvar från det gamla, med små tegelväggar. Har hittat en dubbeldörr på blocket, och en kamin för att kunna elda när snön ska av från taket nästa år :-)
Glorius
15-09-2013, 19:17
CITAT (Blomfrun @ 01-02-2011, 00:07)  Jag har haft en vit presenning över mitt växthus vilket gjort att snön har kanat av och inte lagt sig. På norrsidan har hela taket varit täckt och på södersidan den övre halvan. Kan vara ett tips till kommande vintrar. Det ska jag ha i åtanke om vi får upp vårat växthus innan vintern... Man tackar....tur att jag läste lite i forumet.... CITAT (salikons @ 10-03-2011, 17:46)  Nu har jag bestämt mig. Det blir ett nytt hus av lärkträ. Jag tar hjälp av en snickare här uppe och överdimensionerar ordentligt med takstolar :-) Plast i tak, norrväggen i trä, och sedan använder jag grunden som är kvar från det gamla, med små tegelväggar. Har hittat en dubbeldörr på blocket, och en kamin för att kunna elda när snön ska av från taket nästa år :-) Då önskar jag lycka till.... Och hoppas att vårat vi ska sätta upp håller....Euro Serre Maxi 4 på 9,4 kvm Ps. kan inte hitta din blogg på trädgårdsblogg....kommer bara till en inloggningssida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|