Garden bliss
Ska ordna ett pallkrageland nu i år och funderar på valet av trä. Det blir väl vanligt virke, men jag vill inte ha den tryckta varianten utan obehandlat. Finns det något som man kan behandla "rå" furu med så att det inte ruttnar? Något som inte är giftigt? Har hört att slamfärg skulle vara bra. Nån som vet?
Bengalow
Nej, det finns inget sådant undermedel...möjligtvis linolja, men då får du rengöra och bättra den minst en gång om året.
malcolm
Jag funderar på att bygga mina egna pallkkragar av lösvirke till sommaren och dessa tänker jag inte behandla alls, tycker det är charmigt med lite grått trä och när de är ruttna byter jag helt enkelt ut dem.
Piccante
Förkolnat trä bryts ned väldigt sakta. Man kan kanske förkolna pallkragen invändigt med varmluftspistol?
ingrid fuxwall
CITAT (malcolm @ 31-01-2011, 23:58) *
Jag funderar på att bygga mina egna pallkkragar av lösvirke till sommaren och dessa tänker jag inte behandla alls, tycker det är charmigt med lite grått trä och när de är ruttna byter jag helt enkelt ut dem.

Så gjorde jag våren 2008, vilken sorts virke jag köpte har jag glömt men det var nog det billigaste.
Mina blev inte gråa av ålder - de bara ruttnade och gick i bitar
MissB
Jag fick rådet att tjära mina pallkragar, vilket jag också gjorde. Gillade hur mörka de blev i början, vilket bleknade sedan.
malarmaster
det bästa är linolja eller linolja blandat med hälften trätjära. Slamfärg typ falu rödfärg är totalt odugligt till pallkragar.anledningen är att den andas,dvs släpper in fukt vilket innebär att du lika gärna kan ha dom obehandlade.Vitsen är ju att skapa en yta som är vattentät .Det finns massor av tidigare trådar i detta ämnet så sök där också.
Ha dock klart för dig att oavsett behandling så håller de inte så många år då de ligger i jord med ständig fuktbelastning.
Mest hållbara är tryckimpregnerat men de flesta avstår pga läckage av gifter.
Ulf
Garden bliss
Okej, så linolja och tjära är inte giftigt då?

Funderar på om jag helt enkelt ska byta material. Någon som har erfarenhet av att använda hårdare träslag till pallkragar?

Har förresten hittat en dansk sida som säljer pallkragar i metall. Någon som vet om detta även finns att få tag på i Sverige?
Bengalow
Plåt rostar, och dessa kostar säkert mångdubbelt mer än plankbitar. Ska du rostskydda plåten, för det är väl fråga om det, så blir det inte "giftfritt" i alla fall.
Bygg med billigast möjliga material, och byt efterhand ut det som ruttnar...
Dag
De holder i mange år uten behadling. Jeg kjøper pallkragar (pallekarmer) på en fabrikk
i min kommune til 25 kroner stk. Da kan jeg bare bytte dem ut når de er råtne.
Dag
Peztis
Det största problemet är ju att träet ligger i konstant kontakt med jorden och vätan.
Det borde ju hålla bättre om man oljar in allt trä och klär insidan med plast.
Utsidan kan man ju låta vara obehandlad, oljad, laserad, målad...
win
Är det verkligen så farligt att använda tryckimpregnerat virke till lådorna.
Dagens impregnering är mindre giftigt har jag hört. Växterna hamnar minst 20 cm från brädan.
Det är ju ingen botten på lådorna. Det ev gift som lakas ut rinner ju rakt ner utan att komma i beröring med röter och dylikt. Sen håller ju lådorna dubbelt så länge.
Garden bliss
Men om man behandlar utsidan med något som är för giftigt för att ha på insidan, går det inte bara rakt igenom trät då? Det är lurigt det här ... linolja, är det giftigt det med?
win
Man klär ju lådan på insidan med plastfolie eller liknande, då kan väl inte ev gift tränga in i jorden?
black dahlia
Hej!

så här gör jag när jag bygger odlingslådor och drivbänkar med lösvirke.

Jag oljar virket med linolja, det är den absolut bästa oljan som tränger in
ordentligt i trät. Första strykningen brukar jag blanda en del linolja och en
del balsamterpentin. Nästa strykning oblandad men stryk mycket tunt.
Dessutom kan man välja att bryta oljan med pigment om du önskar lådorna
i någon kulör. Snyggast är att bara ha i lite pigment så att träådringen syns.

Virke ruttnar lätt i kontakt med jord. Därför sätter jag alltid takpapp på
insidan av lådorna, det är mer hållbart än plast.
På det här sättet håller mina lådor i många år!

Lycka till tummenupp.gif /Helen
malarmaster
CITAT (Garden bliss @ 13-02-2011, 09:26) *
Men om man behandlar utsidan med något som är för giftigt för att ha på insidan, går det inte bara rakt igenom trät då? Det är lurigt det här ... linolja, är det giftigt det med?

linolja är helt ofarligt,säljs till o med i hälsokostaffärer.däremot är balsamterpentin farligt att inandas men den dunstar i torkprocessen o är sedan ofarlig.
det gäller att hålla fukten från brädan så egentligen behövs inga gifter,en generös impregnering med olja duger bra i synnerhet om man kan behandla virket årligen.
tryckimpregnering handlar ju om att behandla brädan med olika ämnen som förhindrar svampar o annat otyg att växa i brädan.förhindrar alltså inte vattenupptag.vanligaste behandling är med olika kopparföreningar.
Ulf
Peztis
Men det förutsätter då att man gräver ur hela lådan och sedan oljar den invändigt...
Garden bliss
Hur mycket längre håller en oljad pallkrage, jämfört med en helt obehandlat? Förändras träfärgen vid inoljning? Var hittar man pigment som man kan ha i? Kostnad?

Jag har förresten hittat "vanliga" pallkragar precis i närheten av där jag bor till ett bra pris, 80 kr/st för nya, så det lutar åt att jag köper sådana.
beritskoloni
Detta ämne har behandlats i åratal här på Pallkrageklubben. Jag målar mina pallkragar med Faluröd, samma som jag använder till min kolonistuga.
malarmaster
CITAT (beritskoloni @ 19-02-2011, 18:30) *
Detta ämne har behandlats i åratal här på Pallkrageklubben. Jag målar mina pallkragar med Faluröd, samma som jag använder till min kolonistuga.

Om du med faluröd menar rödfärg så skyddar den inte mot fukt då den inte bildar något tätt skikt.
Men det ser ju prydligt ut men som sagt något rötskydd är det ju inte. Ulf
Xiphoideus
Mina är helt obehandlade men klädda med presenning inuti. Har haft dem nu i två år och de är hur fina som helst, vackert grånade.
Bengalow
Falurött innehåller koppar. Pröva att slå in en riktig kopparspik i en trädstam. Garanti på träddöd kan intygas...
malarmaster
CITAT (Bengalow @ 19-02-2011, 23:02) *
Falurött innehåller koppar. Pröva att slå in en riktig kopparspik i en trädstam. Garanti på träddöd kan intygas...

riktigt att falu rödfärg innehåller både järnvitriol o kopparvitriol.men det funkar inte som impregnering för att förhindra röta i en bräda som är i ständig kontakt med vatten.Halterna är helt enkelt för låga o dessutom ligger ämnena endast på ytan.
Inte heller tryckt virke klass ab(typ trall m.m ) klarar en sådan belastning så värst många år.
Finns tryckt klass a som är avsett för markkontakt men de är definitivt inget att ha till lådor där man odlar mat. Bägge varianterna innehåller kopparföreningar som ju i höga halter är giftigt för allt levande.
Ulf
Garden bliss
Jättetack för alla inlägg, fortsätt gärna och fyll på med fler tankar och kommentarer. Så intressant att läsa om hur andra gör och om andras erfarenheter.

Diskuterade vad som kommit fram i tråden med min sambo igår och nu funderar vi på om vi inte helt enkelt ska låta bli att behandla pallkragarna överhuvudtaget. Det tar tid, kostar pengar och fördelarna/nackdelarna är osäkra.

En annan sak som sambon förde fram var det här med de olika typerna av inre beklädnad (åldersbeständig plast, takpapp, presenning osv.), vet man om de är giftfria?
Bengalow
Nej, vet du. Nu har vi kommit in på saker som inte är av denna världen. Giftfritt kan du aldrig få det - det kommer mer "gift" från luften, än vad du anar. Den "giften" du försöker undvika är helt ofarlig för din odling - men jäkligt bra för din självkänsla. Men bara den. Som att jämföra nageltrång med stroke...
Garden bliss
CITAT (Bengalow @ 20-02-2011, 23:47) *
Nej, vet du. Nu har vi kommit in på saker som inte är av denna världen. Giftfritt kan du aldrig få det - det kommer mer "gift" från luften, än vad du anar. Den "giften" du försöker undvika är helt ofarlig för din odling - men jäkligt bra för din självkänsla. Men bara den. Som att jämföra nageltrång med stroke...

Har du hört uttrycket "Två fel blir inte ett rätt"? smile.gif
Mickmack
CITAT (Garden bliss @ 01-02-2011, 00:11) *
Ska ordna ett pallkrageland nu i år och funderar på valet av trä. Det blir väl vanligt virke, men jag vill inte ha den tryckta varianten utan obehandlat. Finns det något som man kan behandla "rå" furu med så att det inte ruttnar? Något som inte är giftigt? Har hört att slamfärg skulle vara bra. Nån som vet?

Testa "Roslagsmahogny" 1 del tjära, 1del linolja, 1del rödsprit blanda ordentligt och stryk på pallkragarna. Torkar dock långsamt så det krävs god planering.

lycka till
Agneta Lindberg
bjasol
Pröv lärkträd. Mine er ubehadlade og har holdt i 8 år. Skal du ha metall ville jeg brukt zink. Bjarne
camillalarsson
CITAT (Mickmack @ 05-04-2011, 12:03) *
Testa "Roslagsmahogny" 1 del tjära, 1del linolja, 1del rödsprit blanda ordentligt och stryk på pallkragarna. Torkar dock långsamt så det krävs god planering.

lycka till
Agneta Lindberg

Vi använder oss också av "Roslagsmahogny" men har recept på lika delar linolja, tjära och terpentin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon