Full version: pergolabygge
Tåssan
Har tänkt att ge mig på att bygga en fristående enkel pergola, stolpar och överliggare. men hur sjutton gör jag "väggen " så det blir snyggt?! vill inte ha någon insyn på kortändan och en bit på långsidad. stolparna vill jag ha något snabbväxande och "gärna lite medelhav". det är ca 2 meter till husväggen och den är för låg så det går inte att bygga därifrån, utan där får bli en singelgång. kom gärna med ideér jag har kört fast helt..
ingrids
Jag måste erkänna att jag inte förstår hur pergolan ska vara. Vill du ha en pergola som är som en berså eller en som är som en pelargång? Går singelgången i pergolan och vart leder gången. Om gången och pergolan tar slut i en "vägg", är det tänkt att vara en sittplats där? Hur förhåller sig kort och långändorna du skriver om till huset? För att inte pergolan ska ha väldigt andra proportioner än huset kan du tänka dig lägre stolpar och en överliggare med nock (eller hur jag ska kalla det, högre i mitten som ett tak)?
Tåssan
Jag förstår att det känndes otydligt. tanken är att den är fristående och kommer användas som en berså/uteplats med markstensgolv. singel gången är bredvid ena långsidan som är mot husväggen. så vet jag inte hur kort ändan där jag vill ha en slags vägg ska bli snygg. den andra långsigan är mot grannen där jag tänkte plantera något grönt högväxande. eller ska man göra en vägg där med för att slippa insyn? eller ser det klumpigt ut?
Fågelvägen
Hej Tåssan! Kanske de här bilderna kan hjälpa dig. Vår spaljé byggdes sommaren 2009 ungefär 1,5 m från husets långsida. Samma höst planterade vi 3 rosor och 3 klematisplantor på utsidan av spaljéns längsta sida. (Vi har närgångna rådjur, vågade inte chansa på fler rosor!) Höjden på spaljén är 160 cm + tomrummet med överliggaren. Följande sommar (bild 2) såg det redan ganska lummigt ut och under de varma sommardagarna satt där alltid någon.
[attachment=57899:DSC_0081.jpg]

[attachment=57900:DSC_0342.jpg]

Du kanske vill se hur det ser ut runt spaljén? På min hemsida finns bilder av omgivningen.
Tåssan
Tack så jättemycket! känns som jag kommer härma den byggnaden. jätte fin och annorlunda pergola modell/Tack
Peztis
Fågelvägen! Jag kollade som hastigast på din hemsida och vad FIIIINT!!!!! Vad duktiga ni är med stenarna!
Fågelvägen
Peztis "Om det är stökigt här hemma..." så är det för att jag är ute och flyttar stenar. Tack för uppmuntran, det behöver också en stengalen människa ibland. thanks.gif

Lycka till, Tåssan! tummenupp.gif Stolparna är 100x100 mm, det är viktigt - annars ser konstruktionen tanig ut. Vi bad snickaren använda sågat virke, inte hyvlat, så att vi kunde måla spaljén med slamfärg. (Idén med slamfärg är att man kan måla om utan att skrapa och slipa först. Det vet du säkert redan.)
Peztis
giggle.gif

Och jag sitter här vid datorn, jag! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon