Britt-Marie i Bohuslän
01-02-2011, 17:45
Har NI sett på ngt dylikt?
Har en stor flasklilja, igår var de tunnaste nyaste bladen av. Idag ännu fler, nu började jag bli misstänksam och titta noga ner i rosetten. Döm om min förvåning när där sitter en skalbagge. Stor som en lillfingernagel, brungrå påminner lite om en snyltbagge. Var för snabb - för den åkte snabbt ner i toaletten. Skulle såklart tagit bilder. Nu funderar jag - var kom den ifrån 1 febr., kan den ha lagt ägg?
Vore kul att få läsa era tankar runt detta.
Åsa, mälardalen zon 2
01-02-2011, 17:51
Någon slags vivel. Inte helt ovanligt har förlorat en del krukväxter på det sättet larverna har ätit upp rötterna ofta har man inte upptäckt hur mycket larver det är i krukan förren då allting vissnar.
vivlar är ofta nattaktiva, gömmer sig i gardiner och liknande kan ofta övervintra inomhus.
Hej
Du kan spray med Provado , Försöka spray igen efter en vecka och den kan hjälpa dig på grund att Provado sug av växter blad och den går med växter saft till ohyra och döda dem .
H:Bassam
Britt-Marie i Bohuslän
04-02-2011, 09:37
Tack för tips, känns som en virvel - men kan den redan lagt ägg? Ska plantera om och kolla och ta Provado också för säkerhets skull. Den äe stor och gammal så jag vill gärna ha den kvar.
Hej
Jag läste idag att Bionim hjälper bra mot skalbaggar också verkar bra mot deras ägg och larver, du kan följa informationen som står på packning.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.