|
anki/ronninge
02-02-2011, 08:32
såg ett väldigt intressant program i tv igår,
ni vet "mannen som talar med hundar".....ceasar..!!
Det är tydligen väldigt vanligt i USA att det förekommer varghybrider, alltså korsning hund och varg,
Dessa säljs utan någon som helst restriktioner, till människor som inget vet om hur dessa varg/hundar fungerar.
I många, många fall slutade det med avlivning, eller inspärrning av hunden/vargen, bakom stängsel.
De flesta mådde direkt dåligt och fick inte den skötsel som de behövde med tanke på sina gener och instinkter.
det var ett sorgligt program!! Måtte det aldrig någonsin bli en sådan handel i sverige!!
kanske den finns?? jag vet inte!!...
theseraphim
02-02-2011, 09:06
CITAT (anki/ronninge @ 02-02-2011, 08:32)  såg ett väldigt intressant program i tv igår,
ni vet "mannen som talar med hundar".....ceasar..!!
Det är tydligen väldigt vanligt i USA att det förekommer varghybrider, alltså korsning hund och varg,
Dessa säljs utan någon som helst restriktioner, till människor som inget vet om hur dessa varg/hundar fungerar.
I många, många fall slutade det med avlivning, eller inspärrning av hunden/vargen, bakom stängsel.
De flesta mådde direkt dåligt och fick inte den skötsel som de behövde med tanke på sina gener och instinkter.
det var ett sorgligt program!! Måtte det aldrig någonsin bli en sådan handel i sverige!!
kanske den finns?? jag vet inte!!... Hörde med en som har lite insikt i just den biten och han har iaf inte hört något sådant i Sverige....än som han utryckte det men kommer det finnas en större efterfrågan så blir det som väl med alla illegalt insmugglade småhundar osv.
herkules
02-02-2011, 09:22
tror det finns två godkända raser uppblandad med varg,en är iaf Czechoslovakian Wolfdog, helt förkastligt enligt mig. hittade detta: http://www.schwedenforum.com/read.php?2,120142,120142var hundarna i usa uppblandade med prärievarg?
bellaobert
02-02-2011, 09:24
Kan inte för mitt liv förstå varför viska ha varghybrider! Det känns som att de ca 400 raser vi har i sverige borde räcka!
Christina i Taxinge~
02-02-2011, 09:42
I slutet på -90talet fanns uppåt 1500 varghybrider i Sverige enligt denna riksdagsmotion. Varhybrider i Sverige
anki/ronninge
02-02-2011, 09:42
ja du varför ska vi ha varghybrider??!!
det räcker ju ed de vi har tycker jag!
men ofta är det efterfrågan som styr och om nu det finns tillräckligt många människor som inte "tänker"...bevare mig väl
illegal marknad kan lätt uppstå..
På frågan om det var prärievarg som var korsad så måste jag erkänna att jag inte uppfattade vilken...
de sa bara "varg".....
skönt att höra att läget är i Kontroll här i sverige.
det räcker med att vi har underbara vargar i sverige, fria i viss mån....!!
anki/ronninge
02-02-2011, 10:29
tack christine för en bra länk!!! :9 CITAT (Christina i Taxinge~ @ 02-02-2011, 09:42)  I slutet på -90talet fanns uppåt 1500 varghybrider i Sverige enligt denna riksdagsmotion. Varhybrider i Sverige
theseraphim
02-02-2011, 10:35
CITAT (anki/ronninge @ 02-02-2011, 09:42)  ja du varför ska vi ha varghybrider??!!
det räcker ju ed de vi har tycker jag! men ofta är det efterfrågan som styr och om nu det finns tillräckligt många människor som inte "tänker"...bevare mig väl
illegal marknad kan lätt uppstå.. På frågan om det var prärievarg som var korsad så måste jag erkänna att jag inte uppfattade vilken...
de sa bara "varg".....
skönt att höra att läget är i Kontroll här i sverige.
det räcker med att vi har underbara vargar i sverige, fria i viss mån....!! Sa de varg så menade de nog varg för är inte prärievarg det samma som Coyote? Inte hundra men jag hade för mig att det vi kallar prärievarg brukar de använda order Coyote för.
herkules
02-02-2011, 11:34
coyote - det som sitter runt huvan på canada goosejackorna
emmas matte
02-02-2011, 12:02
Det Finns varghybrider i Tiveden, han har dem som slädhundar och vandrar med turister i tivedskogen under sommarna och visar att de inte är "farliga". Hör dem Yla ibland
Christina i Taxinge~
02-02-2011, 12:04
CITAT (theseraphim @ 02-02-2011, 10:35)  Sa de varg så menade de nog varg för är inte prärievarg det samma som Coyote? Inte hundra men jag hade för mig att det vi kallar prärievarg brukar de använda order Coyote för. De sa "skogsvarg" enligt den svenska översättningen och det tror jag är "vanlig varg" s a s. Coyote nämndes aldrig.
anki/ronninge
02-02-2011, 12:22
det låter ju underbart för en sån hund/varg att få röra på sig och få utlopp för en viss frihet!!! CITAT (emmas matte @ 02-02-2011, 12:02)  Det Finns varghybrider i Tiveden, han har dem som slädhundar och vandrar med turister i tivedskogen under sommarna och visar att de inte är "farliga". Hör dem Yla ibland
Samsara
03-02-2011, 15:58
Det finns en hundras som heter Saarloos Wolfhond och är en varghybrid, godkänd av SKK som skapades runt 1936. Det finns en kennel som föder upp denna ras i Sverige, kenneln verkar vara väldigt seriös och ser man på deras blider så verkar dem få utlopp för det som dem behöver.
Huggorm
03-02-2011, 16:29
CITAT (herkules @ 02-02-2011, 11:34)  coyote - det som sitter runt huvan på canada goosejackorna  Finns det någon kanadagås i dom då? Kanske dunet? Annars har dom ju helt klart fel namn
herkules
03-02-2011, 21:20
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 16:29)  Finns det någon kanadagås i dom då? Kanske dunet? Annars har dom ju helt klart fel namn jo det är nog dunet det. om jag fattat det rätt så dun från redan döda fåglar, alltså inget djurplågeri. fast det kan man nog inte riktigt veta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|