Full version: Kattmat
Skruttis
Jag försöker få kontakt med en kattkrake som sprungit vind för våg sen i höstas. Den är så otroligt skygg så jag försöker muta den med något att äta.
Problemet är skatfamiljen som bor i närheten. De sluga rackarna har totalkoll på vad som finns ute. De stjäl t o m torrfodret jag lägger ut.

Är det någon som har förslag på mat som katten vill ha men som skatorna ratar?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få!
skånepåg
Äter fåglar rått kött? Vet inte men det lockar många av de små liven, testa med köttfärs ^^
MissB
Gissar att skatorna kommer ta allt som överhuvudtaget är ätbart som ni lägger ut, det mesta slinker ner där! Hoppas du får framgång med katten!
Malvia

Några råa ägg utblandat med lite mjölk i en skål. Blir svårt för skatorna att få med sig i alla fall.

Våra katter har gett upp. De vänder knappt på huvudet när skatorna kommer och ska roffa åt sig.

Tonfisk kan inte katten motstå men troligen inte skatan heller.
Myosotis
CITAT (skånepåg @ 02-02-2011, 09:18) *
Äter fåglar rått kött?

Klart de gör, kråkfåglar äter allt, bl.a. as.

Kan du inte sätta maten under en papplåda med utskurna katthål? Skatorna kanske inte vågar gå in där.
Skruttis
Tack för era svar! thanks.gif

Råa ägg, är det bra kattmat? Just nu står det en skål med lite laktosfri grädde ute.
Din idé med papplåda Myosotis, den kanske jag skulle prova. Hoppas bara att katten vågar gå in där också. Det kanske behöver lukta lite gott om maten då också, för att den ska tordas?

Vi försökte mata en annan katt för något år sedan på altanen. Vi lämnade glasdörrarna bara öppna såpass att en katt skulle kunna komma in där.
Tyvärr så fattade skatorna galoppen direkt. De väntade tills vi åkte hemifrån och sedan rensades det rent i skålarna.
Jag kan inte annat än beundra skatorna för deras intelligens och skarpa blick. Men ibland är det besvärligt..... wink.gif
Myosotis
Tror nog att katten vågar, katter kryper in under saker och gömmer sig när de är osäkra, fåglar vill ha plats uppåt när de är osäkra. Du kanske kan få skatorna att tro att det är en fälla, sånt är de väldigt känsliga för, de är otroligt smarta.
gnon49
Bara en tanke. Kan man inte lägga mat på flera ställen ungefär som vid fågelbordet. Skatorna tar väl första bästa mat att äta så övrig mat får va i fred. Ett tag i alla fall.
malcolm
Jag hade tänkt föreslå en transportbur men det går kanske lika bra med en kartong som Myo föreslår.
Skruttis
Sprida ut maten kan ju vara en idé förstås, och hoppas på att skatorna inte hittar allt. Lite tveksam bara om jag kommer att locka hit traktens alla rävar också i så fall. Vi har några som stryker omkring husknuten och är tämligen orädda.

Myosotis, har du förslag på hur stort "dörrhålet" ska vara? Vad jag kan se så är katten normalstor (kan man säga så?).
Om den bara vill gå in i kartongen så ska jag se till att den får torrt och mjukt om tassarna också.
PeterDeleter
Lägg lite mat där skatorna inte kommer åt som många säger MEN gärna där du aldrig tror katten kommer att våga visa sig när du tittar på och är vaken. Katten vandrar och lär hitta det under natten. Bor du i hus så gärna på altan under tak eller strax innanför öppen dörr ifall du har det. Ge det till tåls och var förnöjd med att i början se att katten varit där och ätit något. Till slut lär den våga sig fram lite mer. Lycka till!
Myosotis
CITAT (Skruttis @ 02-02-2011, 17:17) *
Myosotis, har du förslag på hur stort "dörrhålet" ska vara?

Gick ut och mätte ett krypin katterna har i ladan, träram med masonitskiva på. Hela lådan är ca. 25 cm hög och ingången 15, det räcker nog med 12 också. Jag skulle nog göra ingången lite bredare, alternativt två hål, tror att de känner sig tryggare då. Alltså kanske en bredd på hålet på 30-35cm. Och ställ maten längst in från början, katten hittar den med luktsinnet och skatan ska helst inte komma på tanken att man kan gå in där.
Skruttis
Tack Myosotis för informationen!
Tack även alla ni andra för förslagen!

Jag ska se vad jag kan åstadkomma för husbygge.
Tycker så synd om den här kraken. H*n har varit ute hela vintern och h*n förtjänar verkligen att få bli behandlad på ett bättre sätt och bli omhändertagen.

thanks.gif
Lokan
Lägg ut maten när det blivit mörkt och skatorna gått och lagt sig! Jag har matat en 'vilding' i två år nu och den kommer alltid på kvällen och får mat!
Sen läste jag nånstans att man aldrig ska ge ägg åt katter - kommer inte ihåg om det var vitan eller gulan som var illa för katter...
Skruttis
Tack för svar Lokan!

Våran lilla "jamare" kommer just nu två gånger om dagen. En på tidig morgon och en på kvällen när skymningen har kommit. Det har underlättat matningen ang skatorna. Vi ser dock alltid till att det finns en skvätt grädde ute under dagtid. Det kan ju skatorna försöka sig på..... När det är mörkt så är det torrfoder för "adult" som gäller. Ägg har vi inte prövat än och med tanke på vad du säger kanske vi ska låta bli.
Om vi låter katten själv få välja så tar h*n grädden först. Hoppas verkligen inte att den kan vara skadlig då den är laktosfri.
PeterDeleter
Hej

Låt han flytta in och ta hand om honom!

Han kommer till slut hamna på katthem i annat fall (överbokat), överkörd eller avlivad. Vi har tagit hand om två nu i samma sits. Du verkar bry dig om honom så låt han flytta in. Han har ingen ägare vad jag kan förstå.

Dags för dig ta ett beslut kanske?

Lycka till! Hoppas du gör det rätta...

/PeterDeleter
Skruttis
Tyvärr är det inte så enkelt att vi kan låta alla "våra" hittekatter stanna hos oss då jag är allergisk. Vore det inte så så fick hon självklart stanna här.

Däremot så gör vi som vi gjort förut. När hon accepterat oss så ger vi henne först mat inomhus. Sen får hon bo hos oss tills hon känns redo för en tillvaro bland människor igen. Då får djurhemmet försöka hitta ett bra hem åt henne. Gör de inte det så kommer vi att omvärdera om vi på något möjligt sätt kan behålla henne.
Hur det än blir så ska hon få det bra!
Myosotis
Det blir inte lätt att hitta ett nytt hem till katten. Hon kanske får stanna som utekatt hos er så länge med en isolerad låda att sova i kanske? Kastration eller p-piller rekommenderas, annars har du snart 40 katter att hitta bra hem till...
Lycka till!!
rosentass i Göteborg
Skruttis så underbart att du hjälper katten!!!

Du kan fixa en frigolitlåda så länge, för värmens skull. Gå in på hittekatter.ifokus - där får du massor av hjälp och tips.

Äggula är förresten jättebra för katter (inte vitan!)

Och kastrering är viktig, som sagt. För Lokans hemlösing också... Det förutsätter att man kan fånga in och ta hand om katten ngr dygn efter operationen förstås, speciellt honkatter. Rekommenderar hittekatter.ifokus igen, för råd och stöd.

F*n man blir vansinnig på människor som överger sina katter! Ingen idé vem som kan vara ägare? Efterlysningar etc?
Skruttis
Myosotis: Någon lösning ska vi hitta. Idén med isolerad låda låter jättebra om vi inte kan ha henne inomhus. Än så länge har vi inte lyckats luska ut var hon sover just nu.
Djurhemmet här har varit väldigt duktiga på att hitta hem till de flesta katterna. Jag tycker dessutom det är skönt att veta att djurhemmet aldrig avlivar en frisk katt även om de inte hittar något annat hem. Då får den stanna hos dem istället. Jag vet att de har en just nu som är enögd. Men de har ingen tanken på att "ta bort" den som länge som han mår bra. Jag gillar verkligen personalen där. De gör ett jättebra jobb.

40 katter? w00t.gif Ja då blir det nog bra fullt hemma hos oss... tongue.gif Nä nä nä, det ska vi åtgärda.

Rosentass i Göteborg: Tack för länken, den ska jag kika på.
Aha, då kan hon få äggula då, bra att få veta.
Det är ingen som efterlyst någon katt ö h t. Som vi bor så är det inte så många hushåll att välja emellan, om hon inte gått väldigt långt förstås. Dessutom bor vi i en "avdumpningszon" för sommarkatter.
Det finns en möjligt misstänkt familj. Men om hon kommer därifrån då skulle hon nog helst inte tillbaka igen, tyvärr. De missköter alla sina djur och fullständigt struntar i deras välmående. De vet kanske inte ens att hon är borta.
Vi får se när vi kan komma så nära att vi får ta i henne, om hon har någon öronmärkning eller så. Har hon det så kollar vi självklart upp vems det är.

Jag mår dåligt att tänka på hur en del sköter sina djur. Jag fattar inte hur man kan slänga ut en familjemedlem att klara sig själv. Vi kan helt enkelt inte låta bli att hjälpa de här krakarna som blivit dumpade.
Det finns en hel del onämnbara saker jag skulle vilja göra med vissa personer...... ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon