Full version: Tjuvstarta frösådd
Anette W
Hej, nu har jag också tinat fram och det börjar snurra i huvet om fröer och odling. Förra året var mitt första år med med växthus och 2 pallkragar. Jag försådde gurka (dog, för torr luft förstår jag nu) och tomater och chilipaprika i fönster. Nu håller jag på och läser och lär här om förkultivering och funderar på att skaffa lagerhylla, plast och lysrör.

Min fråga är om ni brukar tjuvstarta med att så grönsaker ÄNNU tidigare än det står på fröpåsarna genom att man har lysrör osv? I så fall vad och hur mycket tidigare?

Jag har beställt fröer: melon, gyllenbär, bönor, tomat, gurka, paprika, plocksallad, rädisa, mangold, sockerärtor (mums).

Vänliga hälsningar
Anette i zon 4
tigrella
Ja, jag testar med att så mina petunior ca 4-6 veckor tidigare än jag brukar, tomaterna kommer också i jord tidigare, men dock inte så stor skillnad ett par veckor max.
Men testa om du har gott om utrymme.....
Gurka och melon ska jag vänta med till april, tror jag.
Men här inne på odla finns de som kan mycket mer än jag och har mer kunskap om att odla under lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon