Hej!
Jag ska anlägga ett trädgårdsland i vår. För grönsaker, främst: morötter, frilandsgurka, rödbetor, potatis, sallad, sockerärter, squash etc.
Vi har en trädgård som angränsar till en åker. Nu har vi tänkt göra trädgården lite större så att en del av åkern blir trädgård och trädgårdsland. Det är lerjord vi snackar om här. Dock blev åkern plöjd i höstas vilket jag inbillar mig kan vara gynnsamt.
Nu undrar jag hur jag ska jordförbättra. En grönsaksodlare i trakten talar sig varm för hästgödsel, som har fått hans lerjord att ändra struktur. En fråga är: Kan jag föra på en massa hästgödsel under tidig vår för att så senare samma säsong? Jag skulle väl försöka få tag på väl brunnen gödsel, men ändå?
Är det över huvud taget för optimistiskt att tro att jag ska kunna anlägga trädgårdslandet i vår och få bra skörd redan i sommar?
Piccante
02-02-2011, 10:41
Det växer ofta bra i lerjord så visst kan du odla. däremot kan potatis och morötter bli svårt först året om jorden inte är djupgrävd och tillräckligt lucker.
officinalis
02-02-2011, 10:51
De grönsakerna du nämner gynnas av en humusrik och lucker jord. Just gurkväxterna växer också gärna i en lite varmare jord. Att odla i upphöjda bäddar kan vara en bra idé om ni har möjlighet.
Organiskt material är bra jordförbättrare.
Men du ska nog inte tillföra mycket stallgödsel eftersom det även innehåller en del växtnäring. Det är svårt att bedöma exakt hur mycket du bör blanda in utan analyser. Men vid nybrukad mark kanske cirka 8 liter/kvadratmeter är ett bra schablonvärde?
Sen är det nog inte dumt tänkt att jordförbättra med barkmull och liknande material.
Höstgrävning har också en strukturförbättrande effekt på lerjordar.
Om den är plöjd i höstas bör jordkockorna frusit sönder precis som när man höstgräver trädgårdslandet. När jorden reder sig i vår bör det därför vara en fin smulig struktur på den. Bara att jämna till och så, särskillt mycket grävande ska inte behövas i vår.
Självklart kan man odla grönsaker på lera. De bördigaste jordarna är oftast lerjordar. De håller fukten bra och binder mycket näring, jämfört med t.ex. en sandig jord.
Sen är det ju bra att öka mängden organiskt material i jorden. Jag skulle rekomendera marktäckning med grädklipp, löv, halm och annat från resten av trädgården, för att på sikt (några år) förbättra den, det dras ner och bryts ner, jorden blir mörkare och fluffigare. Men för att kunna odla de flesta grönsaker måste du inte göra så mycket egentligen.
Jag ser inga problem att få bra skörd av det mesta i år. Sen kan du utveckla odlingen nästa år med att djupgräva vissa bäddar och göra vissa upphöjda. Låter som att du har utmärkta förutsättningar för ypperlig odling. Många klagar på lera, men jag ser mest fördelar och möjligheter med den.
Jag står inför samma dilemma som du, med styv lera.
Jag har, åtminstone i tanken, löst problemet genom att lova fästmannen att han får hyra en grävmaskin

, samt lovat en kompis att jag kommer och gräver bort hans gödselstack som, som tur är, har mycket strömaterial i sig. Och sen tänkte jag att det får blandas runt (

) och så hoppas på det bästa. Kan det funka tro??
Tack för goda råd! Känner mig allmänt uppmuntrad. Nu ska det bara bli lite mer vår också så att man får börja gräva![attachment=57936:tr_dg_rdsland.jpg]
Kvisten
09-02-2011, 15:00
Hej!
Bor i ett område med mycket lera och vi fick tipset att tömma asklådan från braskaminen i landet. Det har fungerat jättebra men det tar ju lite längre tid. Håller med en av de andra svaren. Odla i upphöjda bäddar, pallkragar el liknande. Tröttnade på att knäcka ryggen varje år så gjorde om för 2 år sedan och la ner pallkragar. Ser bara fördelar. Lätt att rensa lätt att gå i mellan lätt att så i. Men nu odlar jag mest till att ha att äta medans det växer ch sparar inget till längre fram. Men kör hört och lycka till! Och det bästa med trädgårsliv är att blir det inte bra ett år så kommer det ett nytt efter vintern!
Våren 09 022.JPG Täckte plasten med zingel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.