Full version: toppa ampelpetunia?
tigrella
Har frösått en ampelpetunia som ska bli mellan 80 - 100 cm lång, hur gör ni som satt detta förut?
Ska man toppa den, blir det långa rankor ändå, fast då med fler förgreningar confused.gif
Vill fråga innan de kommer i det stadiet, så jag inte gör några misstag då.
Red Top
Jag toppar alla mina petunior. Både ampel, vanliga och mini. De blir kompaktare och snyggare då tycker jag.

Om du inte toppar blir det långa rankor med få förgreningar.

Jag sår inte mina petunior förrän i början av mars. Kan ändå inte ta ut dem förrän i mitten/slutet av juni. Odlar i norra Uppland.

PS. Topparna du tar bort kan du sätta ner i fuktig såjord så får du många fler plantor. smile.gif
tigrella
Tack för snabbt svar!
Jag testar att så mina nu sådde i april förra året tyckte att det tog tid innan de blommade, men jag har inte satt alla frö i fall att det skulle gå åt skogen.
Tyckte dessutom att det var svårt att få topparna att rota sig i jord och prövade i vatten, det gick bättre men tog ganska lång tid.
Ja kompakta plantor vill jag ha inte bara några rankor i amplen, det ska vara frodigt!
Irene_L
Förra året sådde jag mina den 5 mars. Jag toppar alltid mina petunior! Så här brukar det se ut sen på min altan:

Frösådda petunior

tigrella
Ja, så där vill ju jag att det ska se ut hos mig med!
De är jättefina Irene!
Irene_L
thanks.gif tigrella!
Maggan H
Underbara Irené!
Irene_L
thanks.gif Maggan! Jag hoppas att det kommer se ut så där i sommar igen! Jag längtar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon