|
Alexander-VG-zon3
02-02-2011, 11:50
hejsan såg repris på Tyra show på trean, om bandmaskdiet. http://www.tapewormdiet.net/förstår inte hur folk frivilligt intar det för att gå ner i vikt. dessutom finns det personer som gjort en förmögenhet på detta med att sälja bandmaskägg dyrt till folk som vill gå ner i vikt. rysande äckligt  tydligen kunde den äckliga parasiten vandra till andra delar av kroppen (hjärnan) och plus göra lite andra saker. får nästan mig till att sluta äta kött nu när jag läst mer om bandmask.
Huggorm
02-02-2011, 11:51
Såna kan man ju få av att äta dåligt sköljd sallad där ägg följt med
Alexander-VG-zon3
02-02-2011, 11:56
CITAT (Huggorm @ 02-02-2011, 11:51)  Såna kan man ju få av att äta dåligt sköljd sallad där ägg följt med då slutar jag med sallad också. jag ska nog börja inta flytande näringslösning istället så slipper jag alla äckliga parasiter. hur hög temperatur tål egentligen äggen (eller cystorna?) ?
Huggorm
02-02-2011, 12:07
Vet ej, men det finns runt 400 sorter i Sverige. Även om inte alla kan leva i människomagar så är det nog tillräckligt många för att man skall kunna bli smittad på många olika sätt. Och vi skall ju inte börja prata om vad man lätt kan smittas av på sin semester i tropikerna  Dvärgbandmasken är ju en art som man är rädd skall sprida sig till Sverige med införandet av vargar och andra djur från östeuropa. Den nöjer sig inte med att invadera tarmsystemet, den sprider sig till de andra organen och ligger där och frodas och äter upp folk inifrån. Blir man smittad av den är det kört, den är nästan omöjlig att bli av med. Men säkert en bra bantningskur.
Red Top
02-02-2011, 12:26
Lugn bara lugn Flaxss![attachment=57893:consoling1.gif] Det är mycket ovanligt att vi drabbas av bandmask i Sverige. Du kan läsa mer här på Smittskyddsinstitutets hemsida.
Myosotis
02-02-2011, 12:45
CITAT (flaxss @ 02-02-2011, 11:56)  ...jag ska nog börja inta flytande näringslösning istället så slipper jag alla äckliga parasiter... Men då ser du ju inte vad som finns i. Trevligt att äta mosad bandmask även om den är död...
Sussie F-Flower
02-02-2011, 22:26
 Läste första raden höll på att spy! Sen orka jag inte läsa mer! Denna tråden blir ej besökt mer av mej
Christa
03-02-2011, 07:19
Den vanligaste smittkällan för bandmask är nog gravad fisk. Om man köper t ex färsk lax för att grava så skall man frysa in den först. Minns inte exakt hur många dagar men det var mindre än en vecka.
Maskäggen den s k dynten dör i frysen.
Min moster fick det av rå köttfärs när hon var liten men där har de nog bättre koll idag. Då fanns inget maskmedel utan hon fick leva på salt sill ett tag för att ta död på den.
Katter får lätt bandmask om de äter rå insjöfisk. De kan få det av möss också. De kan sannolikt sprida det till människor men jag blev aldrig smittad trots att första upptäckten av att katten hade bandmask ibland var att det låg en bit och viftade i min säng när katten varit där...
CITAT (Christa @ 03-02-2011, 07:19)  Om man köper t ex färsk lax för att grava så skall man frysa in den först. Minns inte exakt hur många dagar men det var mindre än en vecka. Minst 3 dygn!!
Monica M zon 4
03-02-2011, 08:10
Min mamma och styvfar åt plommon som låg på marken utan att skölja dem först. Och dom fick mask i magen. Eftersom det smittar lätt mellan människor (som framförallt använder samma toa eller har kroppskontakt) så fick hela familjen avmaskas. Vi fick några tabletter som vi skulle äta och så fick vi tvätta alla kläder, sängkläder, handdukar.
Frivilligt skulle jag aldrig stoppa i mig några maskar. Fy, så vidrigt.
Alexander-VG-zon3
03-02-2011, 12:12
man förstår ju verkligen vikten av att tillaga mat och förvara den på rätt sätt och behandla, så man slipper äckliga parasiter/bakterier. äter ju hellre en död mask/ägg än levande. om man nu måste välja. men dagen mathantering borde vara så pass bra att det inte kommer med nåt i maten. jag skulle nog inte sett på det programmet band M har satt sig på hjärnan. och det är inte på ett trevligt sett den fastnat i tankarna. CITAT (Red Top @ 02-02-2011, 12:26)  Lugn bara lugn Flaxss![attachment=57893:consoling1.gif] Det är mycket ovanligt att vi drabbas av bandmask i Sverige. Du kan läsa mer här på Smittskyddsinstitutets hemsida. det känns betryggande
Myosotis
03-02-2011, 13:56
CITAT (flaxss @ 03-02-2011, 12:12)  jag skulle nog inte sett på det programmet band M har satt sig på hjärnan...  Inte bokstavligen väl?! Hjärnmask... [attachment=57903:kotzt.gif]
Huggorm
03-02-2011, 14:02
Sen finns ju de där maskarna som folk i Afrika drabbas av, de som äter sig in i köttet. Jag har sett på TV hur lokala doktorer lindar upp maskarna på en pinne medan de masserar ut dom ur benen på folk som har gått i vatten Edit: "Guinea worm" heter den, kolla in häftiga bilder på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Guinea_worm
Myosotis
03-02-2011, 14:04
[attachment=57904:kotz.gif] Varför öppnar jag den här tråden
Alexander-VG-zon3
03-02-2011, 14:17
CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 13:56)   Inte bokstavligen väl?! Hjärnmask... [attachment=57903:kotzt.gif] vågar jag läsa vad där står på länken ?  CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 14:02)  Edit: "Guinea worm" heter den, kolla in häftiga bilder på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Guinea_wormåhh vad äckligt, den skulle jag verkligen inte öppnat, tror Myo länk var mycket trevligare att läsa än den bilden. jag tror nog bandmask i tarmen är bättre än hjärnmask och denna mask. men skönt om jag slipper alla 3.
Christa
03-02-2011, 19:24
CITAT (Monica M zon 4 @ 03-02-2011, 08:10)  Min mamma och styvfar åt plommon som låg på marken utan att skölja dem först. Och dom fick mask i magen. Eftersom det smittar lätt mellan människor (som framförallt använder samma toa eller har kroppskontakt) så fick hela familjen avmaskas. Vi fick några tabletter som vi skulle äta och så fick vi tvätta alla kläder, sängkläder, handdukar.
Frivilligt skulle jag aldrig stoppa i mig några maskar. Fy, så vidrigt. Låter mer som springmask än bandmask. Springmask smittar mellan människor. Brorsan fick det på dagis när han var liten och även jag var smittad när mamma upptäckte det. Att man skulle bli smittad av fallfrukt ställer jag mig något tveksam till. Hur kunde som vara säkra på att det berodde på det? Om det är så smittsamt människor emellan så kunde dom ju fått det på något annat sätt. Funderade i och för sig lite när jag åt av grannens plommon från gräsmattan eftersom de hade besök av en räv på nätterna. De kan ju ha annan bandmask förutom den som vi förhoppningsvis inte har i Sverige än.
Alexander-VG-zon3
03-02-2011, 19:34
hur vet man att man har springmask ? inte för att jag har några problem, men kan vara bra att veta
Christa
03-02-2011, 19:38
CITAT (flaxss @ 03-02-2011, 19:34)  hur vet man att man har springmask ? inte för att jag har några problem, men kan vara bra att veta  Det kliar i rumpan på natten. Dom springer ut då och det kliar.
Huggorm
03-02-2011, 19:42
CITAT (Christa @ 03-02-2011, 19:38)  Det kliar i rumpan på natten. Dom springer ut då och det kliar. Oj oj vad svårt det blev att avhålla sig från gay-skämt nu
Jag har haft mask en gång, för 15 år sedan. Fick det då jag grävde upp en massa buskar på min tomt. Fick jord i munnen och det var förmodligen då det hände. Hade ingen kli i rumpan alls faktiskt. Däremot mådde jag svagt illa flera gånger om dagen. Frågade på apoteket och hon sa att det kunde vara mask och då åt jag medicin mot det och illamåendet försvann samtidigt som det kom ut massa vita små saker med... ja, nu får det vara nog med detaljerna. Äckligt var det i alla fall! Fy fan.
Myosotis
03-02-2011, 23:06
CITAT (Christa @ 03-02-2011, 19:24)  Att man skulle bli smittad av fallfrukt ställer jag mig något tveksam till... Det sägs alltid att dvärgbandmask smittar på det viset, ägg som följer med damm som blåser omkring och lägger sig på blåbär, fallfrukt osv. Jag kan ju inte bevisa det men har aldrig tvivlat på att det förhåller sig så.
Christa
04-02-2011, 07:11
CITAT (Myosotis @ 03-02-2011, 23:06)  Det sägs alltid att dvärgbandmask smittar på det viset, ägg som följer med damm som blåser omkring och lägger sig på blåbär, fallfrukt osv. Jag kan ju inte bevisa det men har aldrig tvivlat på att det förhåller sig så. Ja det känner jag till men det är väl den som är den farliga som vi inte har i Sverige än?
zaaritha
04-02-2011, 22:31
Absolut vidrigt!
Christa
05-02-2011, 12:50
CITAT (Monica M zon 4 @ 03-02-2011, 08:10)  Min mamma och styvfar åt plommon som låg på marken utan att skölja dem först. Och dom fick mask i magen. Eftersom det smittar lätt mellan människor (som framförallt använder samma toa eller har kroppskontakt) så fick hela familjen avmaskas. Vi fick några tabletter som vi skulle äta och så fick vi tvätta alla kläder, sängkläder, handdukar.
Frivilligt skulle jag aldrig stoppa i mig några maskar. Fy, så vidrigt. Nu har jag kollat på Smittskyddsinstitutets webbplats och det lutar åt att jag hade rätt i det jag skrev i tidigare inlägg. Bandmask smittar inte mellan människor. När det gäller springmask står det dessutom såhär. "Inkubationstiden är svårdefinierad, eftersom symtom ses först efter upprepade återinfektioner och månader efter den första infektionen." Om man får symptom flera månader efter att man smittats är det ju svårt att vara säker på vad man blivit smittad av. Spolmask och bandmask skulle man dock teoretiskt kunna bli smittad av via fallfrukt men det kräver då att ett smittat djur funnits i trädgården. Jag hoppas verkligen att vi inte får in dvärgbandmask i Sverige. Då kan man inte äta råa bär från skogen. Det räcker inte att skölja varken bär eller frukt som fått sådana maskägg på sig och man får en dödlig infektion av den parasiten.
Myosotis
05-02-2011, 13:53
CITAT (Christa @ 05-02-2011, 12:50)  Jag hoppas verkligen att vi inte får in dvärgbandmask i Sverige. Då kan man inte äta råa bär från skogen. Det räcker inte att skölja varken bär eller frukt som fått sådana maskägg på sig och man får en dödlig infektion av den parasiten. Håller med!!! Fattar inte att folk verkar tycka att det är en ointressant eller oviktig fråga. Det skulle vara jättehemskt att få in dvärgbandmask. Tyvärr är det nog bara en tidsfråga med tanke på alla smuggelhundar från östeuropa samt öresundsbron.
Alexander-VG-zon3
05-02-2011, 14:09
jag pratade med mamma om dvärgbandmasken och dom ställer ut sina hundra ganska mycket i Europa, men där avmaskar man ju hundarna ordenligt mellan varje gång. veterinären var med och såg till att dom verkligen fick det och så papper på det. mina föräldrar avmaskar också hundarna regelbundet för att vara på den säkra sidan även då dom inte varit i Europa.
smuggelhundar är det ju inte säkert att det går lika strängt till.
Myosotis
05-02-2011, 14:18
Tyvärr finns det även vanligt folk som tycker att det är fånigt att följa reglerna. Skönt att dina föräldrar är så ansvarsfulla. Smuggelhundar är nog aldrig vaccinerade, avmaskade eller id-märkta.
Red Top
05-02-2011, 16:54
CITAT (Christa @ 05-02-2011, 12:50)  Nu har jag kollat på Smittskyddsinstitutets webbplats och det lutar åt att jag hade rätt i det jag skrev i tidigare inlägg.
Bandmask smittar inte mellan människor.
När det gäller springmask står det dessutom såhär. "Inkubationstiden är svårdefinierad, eftersom symtom ses först efter upprepade återinfektioner och månader efter den första infektionen."
Om man får symptom flera månader efter att man smittats är det ju svårt att vara säker på vad man blivit smittad av.
Spolmask och bandmask skulle man dock teoretiskt kunna bli smittad av via fallfrukt men det kräver då att ett smittat djur funnits i trädgården.
Jag hoppas verkligen att vi inte får in dvärgbandmask i Sverige. Då kan man inte äta råa bär från skogen. Det räcker inte att skölja varken bär eller frukt som fått sådana maskägg på sig och man får en dödlig infektion av den parasiten. Att man får en dödlig infektion är väl lite överdrivet. Man blir sjuk, men det går att åtgärda. Antingen med medicin (när det gäller hymenolepisinfektion)eller operativa ingrepp (när det är fråga om echinokockinfektion). I värsta fall kan levertransplantation bli nödvändig. Det viktigaste att veta när det gäller dvärgbandmasken är att äggen inte tål värme. Alltså måste man koka/värmebehandla alla bär, frukter och grönsaker om rävarna i området där man bor drabbas av dvärgbandmask. Så tolkade jag informationen på Smittskyddsinstitutets hemsida. Det är betydligt värre för de vilda djuren eller människor i fattigare länder, som inte har tillgång till den sjukvård vi har.
Huggorm
05-02-2011, 17:05
Men hur vanlig är dvärgbandmasken i de länder där den finns? Blir man smittad om man äter bär, eller blir man kanske smittad till slut om man äter massor av bär vartenda år?
Jag har alltid undrat varför japanerna importerar en massa blåbär från skandinavien, men det kanske är just för att vi inte har någon dvärgbandmask här?
Red Top
05-02-2011, 17:47
Eller för att de inte har några blåbär.
Huggorm
05-02-2011, 21:15
Snäckfeber är en annan intressant parasitsjukdom som man kan drabbas av om man är i kontakt med smittat vatten. 200-250 miljoner människor beräknas ha denna maskinfektion. Efter vad jag förstår har vi inte någon passande snäckart i Sverige som parasiten kan värdväxla med. Vi har faktiskt en väldig tur med naturen här i landet, det mesta av otrevliga djurarter kan inte överleva här
Alexander-VG-zon3
05-02-2011, 22:03
vilka snäckarter är det som är aktuellt för den ?
Huggorm
05-02-2011, 22:05
Vet ej, men samtliga håller till i tropikerna http://en.wikipedia.org/wiki/Schistosomiasis
Alexander-VG-zon3
05-02-2011, 22:37
hoppas mina tropiska akvariesnäckor är fria från sånt  har ju snäcksläkten från familjen Planorbidae.
Myosotis
06-02-2011, 18:11
CITAT (Red Top @ 05-02-2011, 16:54)  Att man får en dödlig infektion är väl lite överdrivet. Man blir sjuk, men det går att åtgärda. Jag har också lärt mig att det inte finns någon bot och att man kan dö eller få hjärnskador. Men det var några år sen jag läste om det sist, har jag kanske missat något?
Christa
06-02-2011, 18:22
CITAT (Huggorm @ 05-02-2011, 21:15)  Snäckfeber är en annan intressant parasitsjukdom som man kan drabbas av om man är i kontakt med smittat vatten. 200-250 miljoner människor beräknas ha denna maskinfektion. Efter vad jag förstår har vi inte någon passande snäckart i Sverige som parasiten kan värdväxla med. Vi har faktiskt en väldig tur med naturen här i landet, det mesta av otrevliga djurarter kan inte överleva här Det finns faktiskt något dom brukar kalla snäckmask och som brukar drabbade badande i svenska sjöar om det varit varmt länge. Min kille fick det när han var med mig och mina föräldrar en vecka i stugan dom hyrt. Det började klia så infernalisk på hans rygg och när han kom hem gick han till läkare. Han fick då en salva som fick de små larverna att krypa ut. De var under huden. Jag badade 3 veckor till i samma vatten men fick det inte så det drabbar tydligen inte alla.
Huggorm
06-02-2011, 18:25
CITAT (Christa @ 06-02-2011, 18:22)  Jag badade 3 veckor till i samma vatten men fick det inte så det drabbar tydligen inte alla. Uppenbarligen är du väldigt modig, men det verkar nästan som om du är lite oaptitlig också
Gossen Ruda
06-02-2011, 18:35
Är detta en äckeltråd?  Kolla in vad man mer kan drabbas av: Elefantiasis
Christa
06-02-2011, 19:07
CITAT (Huggorm @ 06-02-2011, 18:25)  Uppenbarligen är du väldigt modig, men det verkar nästan som om du är lite oaptitlig också  Jag fick inte reda på att han fått snäckmask förrän efter semestern. Vi hade ingen telefon i stugan. Annars hade jag kanske inte vågat bada. Ur det perspektivet var det ju tur att jag inte fick reda på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|