Samsara
02-02-2011, 13:10
Nu börjar det klia i fingrarna att komma igång med försådd och förbereda inför årets odling på kolonilotten. Just nu väntar jag på att all snö ska försvinna så man kan röja upp på marken och börja förbereda jorden och att det ska bli lite varmare innan man kan börja ordentligt. Men idag kom uppsägningen av kolonilotten i brevlådan, senast den 28 februari 2012 ska man ha lämnat kolonilotten och med det så dog glädjen med att förbereda för årets odling. Tack vare vår koloniförening så får vi ingen ersättningsmark, vi hade fått ett superbra erbjudande som tillät att kolonilotterna kunde ligga kvar centralt i byn men nej, enligt styrelsen från förening till kommunen så ville dem inte ha marken för vi fick inget staket runt om marken. Jag känner just nu att det är nog inte det viktigaste att bråka om ett staket utan att vi får en ny bra mark istället.
Så nu blir det att sälja ut trädgårdmöbler, växterna och odla gräs istället detta år.
RibesRubusVitis
02-02-2011, 18:02
Ni kan väl bilda en ny förening, bestående av dem som nappar på kommunens erbjudande, och bekosta ev. staket själva. Detta låter knappast som en styrelsefråga, utan ett avslag till kommunen borde rimligen beslutas på årsmötet, kanske rentav två på varandra följande årsmöten.
Samsara
03-02-2011, 15:54
Jag ska genast höra runt med medlemmar i föreningen, vi är redan fyra av trettio som ville ta det området. Men styrelsen består av pensionärer som har tänkt sluta odla ändå. Men du gav mig en bra idé och jag ska genast fråga runt bland dem andra.
Men hur kan ett staket vara något så avgörande??!?!?
Hoppas ni hittar en bra lösning.
fuchsian
03-02-2011, 19:18
Det finns folk till allt och vissa kan inte låta bli att peta i allt -----

det är ju sjutton att ge beskedet nu, varför inte redan i höstas så ni kunde ha hunnit tänka till och ordna nytt. Om pensionärerna orkar sina lotter så varför inte överlåta dem??? Vad är problemet? att bråka eller? ..Fuchsian ....
Blomstertanten
05-02-2011, 18:53
Att tacka nej till ny mark bara för att ni inte skulle få ett staket runt låter ju helt idiotiskt!!!!
Hoppas det löser sig med att ni bildar en ny förening och att kommunens erbjudande står kvar till er!
Håller alla tummar!
Samsara
07-02-2011, 10:54
Jag tror att vår styrelse går och tänker att säger vi nej till alla förslag så får vi behålla marken. Men så fungerar det ju inte, dessutom så under dessa tre år jag har haft kolonilott så har jag varit på ett årsmöte för dem har "glömt" skicka ut kallelse till det. Jag ska inte säga något om deras redovisning av ekonomin i föreningen heller. Så nu ska jag prata runt med dem andra som också ville ha den marken som vi fick sist som erbjudande, för ett staket kan man alltid lösa senare. Det är inte det viktigaste just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.