Irene_L
Jag sitter och tittar på erbjudandet om lökar och jag blir så sugen på de olika liljorna!
Nu undrar jag lite om de asiatiska liljorna. Så här skriver Odla: "Härdig i södra halvan av landet. Förvaras annars frostfritt över vintern."
Jag har själv skrivit upp att de asiatiska liljorna är de som är bäst och kommer igen år efter år! Nu blir jag lite rådvill vilket det är som stämmer!
Har ni erfarenhet av de asiatiska liljorna?
Red Top
Undrade själv samma sak. Södra Sverige..

Menar de från Sundsvall och söderut?
ingrids
Jag är ju fruktansvärt osäker på om min lilja är en asiat eller hybrid, men den har överlevt flera vintrar i en kruka utomhus i zon 5 (väl begravd i snö). Nu ska det ju erkännas att det var tre lökar av varsin sort från börja och två dog den första vintern och det är bara en som lever och förökar sig, så det kan vara att odla "fegar" som när tillverkare sätter max 40 grader på bomullsplagg.
Crazy4Flowers
Tror att dom flesta går att ha upp till zon 5, har dom överlevt i kruka är det någon zon till = dom har överlevt minst zon 6. Jag har många olika liljor det var bara en sort som inte dök upp förra sommaren, men den kan komma i år om jag har lite tur.
Irene_L
Tack för svar! Jag beställde lite olika sorter! Jag älskar liljor! wub.gif
I år tänkte jag inte köpa några liljor på Älvsjömässa (av holländarna)! Jag brukar köpa varje år men man vet ju aldrig vilka färger det blir! Det kan ju vara lite spännande men förra året köpte jag olika sorters krolliljor men det blev ingen krollilja..bara vita vanliga liljor!!!
fuchsian
Jag beställde en spindellilja därifrån och hade inte plats för den utan att den hamnade i en kruka vilket den sprängde förra hösten. Jag flyttade lökarna och det gröna som var kvar till en dubbelt så stor kruka och huuugana mej som den har växt och blommat i år!!! crazy.gif den var nog över en meter hög fr. krukans överkant.
Min man undrade att vad ska man göra åt den djungelväxten för den blommade rätt tidigt och sen var den endast grön. Det blir intressant att se när jag ska ta hand om den. Nu finns den i garaget, men jag tror att jag måste nog dela på den ...... 2 djungelväxter? .... rotfl.gif ...Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon