Full version: Tagetes
ingmet
Hej!

Jag har fått en påse med frön. Påsen är märkt Tagetes - buske, ca 1/2 m hög.
Inget mer.. ingen färgbenämning.. inga växtförhållanden.
Antar att det är ettåringsfrön..

Fick påsen av en som knappt vet vad gräsmatta är.. men som med omtanke ville
dela med sig till mig i hopp om att sprida den ev. lyckan om någon av oss lyckas
få fröna att gro och sedan växa till denna halvmeter buske.

Är det någon som känner till Tagetes i stor buskform? Kanske har någon bild
så man har möjlighet att se hur den kommer att se ut.

help.gif
Eva i Skåne
Nån bild vet jag inte om jag kan trolla fram i rappet, men min pappa har ibland en småblommig enkel gul tagetes som kan bli som en buske (i hans rabatter, inte i mina confused.gif ) och den kan nog bli både halvmetern hög och vid. Ganska skirt bladverk har den - om man nu kan tala om skir i tagetessmmanhang...
Jag tycker man kan se sådana i kommunala planteringar också.

Vet ju inte om det är sådana frön du fått, men tagetesfrön gror i alla fall väldigt lätt så prova lite längre fram.
ingmet
Ja, det ska bli jättespännande att se om och vad det blir. Eftersom jag inte har något svalt och ljust utrymme får frösådden vänta till april/maj för att sedan kunna flytta ut. Min största oro är egentligen mördarsniglarna.. har slutat helt med tagetes då dessa verkade stå på högsta ätlistan för sniglarna..
EKLO
Jag skulle kunna tänka mig att det är den som kallas Mexikansk tagetes - anv'änds mkt som krydda. Frön finns hos Impecta och/eller Runåbergs (minns inte) - Impecta har ju mkt bilder på sin sida, Runåbergs börjar få - gå in och kolla, kanske blandar jag ihop den med någon annan kryddtagetes...
niggle
Jag undrar om det inte är kryddtagetes.
Blommar med små gula eller orangea blommor. Den kräver inte mycket, men får den vatten och en skvätt gödning, så blommar den friskt hela sommaren. Går dessutom att äta.
Det kan också vara Tagetes Patula, som blir ganska hög och är tvåfärgad, i gult och brunorange. Men den buskar sig inte.
Tar man bort vissnade blommor, underlättar man för nya.
Vissnad tagetes lär vara bra för kompostjorden.
Vad spännande! Tagetes är nästan det lättaste som finns att odla. Jag älskar dessa blommor, som tyvärr har
kommit ur modet och anses vara lite "bonnagrannt".

Hälsningar,
niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon