Jo, jag använder väldigt mycket persilja i min mat.
Ibland har jag köpt importerad i plastbubbla, men vid ett tillfälle när jag hade gjort det och öppnat bubblan, lät jag det ligga framme nästan en hel dag och då var persiljan svart.
Då bestämde jag mig för att köpa persilja i kruka i stället. Tanken var att man skulle kunna ta vara på roten och få fram ny persilja efter ett tag. Det får man också, men hur man än gör så är den liten och ynklig och duger inget till.
Är det någon som vet om det går att odla persilja i kruka med egen frösådd?
Jag har ett uterum som jag håller frostfritt för citrusarnas skull. Kunde man ha något där?
Där har jag en rosmarin som jag skördar kontinuerligt.
Tacksam för tips!
Hälsningar,
niggle
Har du en möjlighet att odla persilja utomhus under säsongen? Jag brukar själv odla riktigt mycket persilja, och sedan frysa in för all vinterkonsumtion. Men man kan också gräva upp några plantor på senhösten och ha dem i köket - går fint.
Jo, jag har en odlingslott. Man kan kanske odla där och gräva upp roten och ha den inomhus sedan.
Måste prova.
Ja visst, odla en rejäl rad på lotten - de är extremt tröga i starten men på sensommaren växer de så det knakar hos mig.
Sen är ju just persilja en ört som är så lätt att frysa bra - du bara hackar lite och trycker ned i en bytta - sen kan du krafsa ur så mkt du vill ha åt gången, slänga på locket och in i frysen igen. Jag gör likadant m dill, men där hackar jag inte ens innan jag trycker ned i frysburken, för dillen är så spröd att den går sönder ändå.
Men som sagt: Att ta in några plantor på senhösten och sätta i kruka i köket går också fint, om du vill ha färskt också.
Jaha, tack för det.
Ska prova......
niggle
ingrid fuxwall
03-02-2011, 22:20
Själv tillhör jag dem som vill ha så mycket att jag måste förenkla och det gör jag genom att köpa boxar med färdigvuxna saker, så som persilja och även purjolök.
Var ute i landet och tittade idag och såg då att jag glömt ta in pallkragen där persiljan var planterad. Självfallet kommer jag att ta tillvara dessa plantor innan jag fräser landet.
Den köpta persiljan går i blom men innan den gör det kan man få en hel del fint grönt.
Har i många år tagit in en planta på hösten och haft i en kruka, sen ut igen på våren, fungerar varje år.
Jo, men om man tar in en planta..... ska man ha den i det varma köket då?
Eller uterum med ständigt ca 5 grader?
niggle
Persiljan tillhör ju de växter som tål lite frost utan att säcka ihop helt och bli gegga.
Om du vill att de ska växa bör de ju stå varmare än 5 gradder, där lever de vidare men jag har svårt att tänka mig att det växer så väldans mycket nya blad.
men annars brukar man ju säga att de ska stå svalt, har för mig att man helst ska förvara de där krukorna man köper på ICA i kylskåpet.
Som sagt, prova att förkultivera persilja - de är trögstartade och kan ta tid på sig innan de gror men sedan är de rätt härdiga. Som alla frösådder så gillar de dock inte att torka ut.
Persilja är tvåårig, dvs år två så blommar den och då kan den sedan kasta nya frön omkring sig som gror på hösten och så har du fin och fräsch persilja året därefter. Så ha gärna ett område på lotten som du låter vara, där de kan få växa i fred. Då har du sedan persilja varje år.
Tack, alla för bra tips.
Bättre än att frysa in. Jag bor ju i Skåne, så vi har normalt goda förhållanden.
niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.