Full version: Frö från Piilu.
Bersån
Jag plockade in frön från Piilu idag. Nu undrar jag om det blir "vadsomhelst" om jag sår dom, är det möjligt att få några plantor alls? Eller ska jag lägga ner det projektet?
Finn Klematis
CITAT (Bersån @ 03-02-2011, 10:25) *
Jag plockade in frön från Piilu idag. Nu undrar jag om det blir "vadsomhelst" om jag sår dom, är det möjligt att få några plantor alls? Eller ska jag lägga ner det projektet?

Om Du skall lägga ner eller inte, beror på om Du har tålamod
eller inte. Först Du vet inte vad Du har för pollen givare.
Dom flesta plantorna kommer (om det blir några) kommer att
likna föräldrarna i färg. I det här fallet kan det bli alla olika
former av blomma. Fröna kan ligga upp till 4 år i jorden tills
dom gror. Sedan tar det 3-4 år tills dom blommar.
För att detta skall ha någon möjlighet att lyckas måste Dina
frön vara fullmatade och mogna.

Lycka till
Finn
Bersån
Tack Finn för ditt svar. Då lägger jag ner det. Beställer fler plantor istället.
octachoron
Om du vill titta på erfarenheterna från en verklig entusiast som har sått många frön från storblommiga klematis så finns det på
http://www.bcollingwood.com/index1.htm

Själv har jag inte tålamod eller utrymme för att hålla sådder så pass länge som det ibland krävs för frön från storblommiga klematis utan jag har sått småblommiga klematis istället.
Bersån
Tack så mycket för länken. Mkt information.
merlin68
Mina clematis erecta purpurea grodde första våren efter sådd och blommade två år senare. Vill minnas att fröna inhandlades av Jelitto staudensamen. Även c. alpina förökar sig ju lätt med fröer men Piilu tillhör kanske en grupp clematis som är långsammare i starten?

Glömde säga att man ju kan ta sticklingar...frågar man snällt får man kanske gratis-plantor whistling.gif sortäkta dessutom:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon