kanatlia
03-02-2011, 14:49
Detta blir min första odlingssäsong, och jag söker alla tips jag kan få!
Det fröer jag beställt är:
Sockerärt
Bladkoriander
Johannesört
Citronmeliss
Bondböna
Isört
Grönmynta
Nyazeeländsk spenat
Så, vad har ni för tips kring samodling, placering, skötsel etc.? Har läst runt lite och snappat upp en del, men är tacksam för alla tips!
kanatlia
05-02-2011, 16:28
Har gjort en liten skiss här för hur jag tänkte mig ungefär. Tänkte gräva fyra djupbäddar. Har jag missat något viktigt i mina beräkningar tro?
http://img593.imageshack.us/i/odlingsplan.png/
blomkronan
06-02-2011, 18:53
Vill du ha ett växelbruk ska du inte sätta perenna växter där... johanesört, Grönmynta och Citronmeliss är fleråriga, dom sätter du någon annan någonstans.
I ett växelbruk låter man ju ettåriga växterna rotera för att undvika jordsjukdomar. Mynta har en förmåga att "ta över" så sätt den i en djup kruka som du gräver ner, på så sätt kan du bestämma var den får växa... lika med citrolmelis dom breder ut sig en hel del dom oxå.
kanatlia
06-02-2011, 21:28
Tack för svaret, mycket värdefullt! Sätter dom fleråriga för sig själva då.
Jag kommer odla i ett land som inte kultiverades förra året och risken för ogräs kommer vara stor. Tänkte täcka med odlingsvävar, men är rädd att ogräset kommer gilla det också bara. Har någon någon bättre idé?
Rensa bort så mycket som möjligt nu i vår.
Så i så raka rader som möjligt (du kan även markera med en sträng sand eller ett snöre mellan två pinnar), då ser du vad som ska vara där och vad som inte ska vara där.
När sådderna har kommit upp en bitoch etablerat sig så kan det vara bra att lägga gräsklipp emellan raderna. Gräsklippet förhindrar en del av ogräset att sätta fart, det ger näring och hjälper till att hålla fukt.
Sedan är det ju bara att hålla efter det som kommer upp. Det viktigaste är att ta bort det innan det hinner sprida ut nya och ännu fler fröer.
kanatlia
07-02-2011, 13:54
Tack för svaret! Bra tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.