Full version: Lärk träd
Mullvaden
Är det någon som vet om lärkträd är
fridlysta? Jag har för många på min tomt. unsure.gif
andreas i uppsala
nä,det är dem inte.De kommer ju inte ens från sverige.Här i uppsala är lärk vanligare än gran.Det är till och med vanligare med bokskog här än vad det är med granskog.
Gossen Ruda
Inget på den egna tomten är fridlyst.
ariana

Tog den här bilden idag på min lilla söta lärk ja brukar klippa den
menar du att jag kommer att få många
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2004, 22:04)

Förklara det för mej Åke. unsure.gif Menar du att man kan utrota vilka växter och djur man vill, bara dom växer eller bor inom ens egna tomtgränser? Låter väldigt konstigt tycker jag. Är ett djur fridlyst - som t.ex. alla grod- och kräldjur - så trodde inte jag att det fick dödas alls! Eller om man har blåsippor lite i kanten av trädgården att man fick gräva upp dom och slänga. Till exempel...

Undrar. blink.gif
Gossen Ruda
Nu var det tal om Lärkträd. Växter som växer på egen tomt omfattas inte av fridlysningsbestämmelserna eftersom det där talas om "vilt växande". Djur är något annat eftersom dom kan röra sig och därmed inte tillhör tomten.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2004, 22:04)
Växter som växer på egen tomt omfattas inte av fridlysningsbestämmelserna
Alla mark ägs ju av någon...

Kom ihåg
att inte plocka eller gräva upp fridlysta eller hotklassade växter
med rötterna även om de skulle växa på egna tomten.

Fridlysta växter i vildväxande tillstånd får inte plockas ens på den egna tomten.
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 10-02-2004, 11:58)
Nu var det tal om Lärkträd.

Joo.... men eftersom lärkträd inte är fridlyst trodde jag du pratade om andra växter som är fridlysta.

Antar att det enklaste är att kolla upp varje växt eller djur man är tveksam till om de är fridlysta eller ej, och vad man i så fall får eller inte får göra. smile.gif
Gossen Ruda
Citat från naturvårdsverkets webplats:

"1. Det är förbjudet att inom landet plocka, gräva upp eller på annat sätt ta bort eller skada vilt levande exemplar av följande arter. Det är också förbjudet att ta bort eller skada frön eller andra delar från dessa arter."

Hur man definierar vilt levande kan ju diskuteras, jag har min tolkning. Dessutom gäller inte fridlysningsbestämmelserna för markanvändning genom jord-och skogsbruk. Man får inte gräva upp en fridlyst växt men köra över den med traktorn. Och givetvis då också gräsklipparen. Om det sen är vettigt är en helt annan diskussion.
Cilla
OK, inget levande är fridlyst på Åkes tomt... På min är både blåsippor, gullvivor, grodor och en hel del annat fridlyst. tongue.gif

Också våra tomter kan ha vilda växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon