Peztis
Jag har köpt några pelargonfröer, en zonal och resten vilda. Det hängde med såtips men jag skulle gärna vilja ha era bästa tips, ni som har mycket erfarenhet av frösådda pelargoner!

Fröerna var ju inte direkt gratis (även om det fanns de som var lååååångt dyrare än de jag köpte!) så jag vill gärna att de ska få det optimalt!
fuchsian
Det skulle jag också vilja veta. Har plockat fram allt men hittar inte råden ..... urk ... nån där som har tips att dela med sig? ..Fuchsian ....
Margith
Mina bästa tips, ja det var inte lätt.
Men jag har sått massor av pelargoner under årens lopp, så kanske jag kan bidra med lite tips shy.gif

För det första: är fröerna skalade? Om inte, lägg de i blöt i hett vatten, åtminstone över natten.

Zonaler sår jag i vanlig såjord, som vilken 1-åring som helst smile.gif vildarna är svårare. Det finns mängder av olika vildpelargoner som kan behöva olika såsätt, så nåt generellt råd är inte lätt att ge.

Jag brukar blanda såjorden med mycket perlit, grus går också. Ställ de sedan varmt. Jag har ett litet växthus med undervärme, den kommer upp i +30 grader. De flesta vildarna gror där inom 2-3 veckor. Gör de det inte, brukar jag växla mellan växthuset och "kylan" vid sidan om under några veckor. Det brukar skrämma upp några fler fröer smile.gif
Gror det fortfarande inte häller jag kokande vatten över sådden, men det kan vara riskabelt, så det gör jag inte förrän jag egentligen gett upp sådden.

Jag har lite kort tålamod med fröer som inte vill gro, så vet om att när det gäller vildpelargoner måste du ha tålamod!! Det kan dröja 1 år innan de gror.
Zonalerna brukar gro på en vecka.
ingrid fuxwall
CITAT (Margith @ 03-02-2011, 22:02) *
Mina bästa tips, ja det var inte lätt.
Men jag har sått massor av pelargoner under årens lopp, så kanske jag kan bidra med lite tips shy.gif

För det första: är fröerna skalade? Om inte, lägg de i blöt i hett vatten, åtminstone över natten.

Zonaler sår jag i vanlig såjord, som vilken 1-åring som helst smile.gif vildarna är svårare. Det finns mängder av olika vildpelargoner som kan behöva olika såsätt, så nåt generellt råd är inte lätt att ge.

Jag brukar blanda såjorden med mycket perlit, grus går också. Ställ de sedan varmt. Jag har ett litet växthus med undervärme, den kommer upp i +30 grader. De flesta vildarna gror där inom 2-3 veckor. Gör de det inte, brukar jag växla mellan växthuset och "kylan" vid sidan om under några veckor. Det brukar skrämma upp några fler fröer smile.gif
Gror det fortfarande inte häller jag kokande vatten över sådden, men det kan vara riskabelt, så det gör jag inte förrän jag egentligen gett upp sådden.

Jag har lite kort tålamod med fröer som inte vill gro, så vet om att när det gäller vildpelargoner måste du ha tålamod!! Det kan dröja 1 år innan de gror.
Zonalerna brukar gro på en vecka.

Antar att jag inte gjort så som du beskriver eftersom mina sådder inte lyckats. Funderar på att köpa frön och testa dina råd
Peztis
Fick ju några vilda av Olle A (de är helt underbart söta!) och han rekommenderade att hälla hett vatten över dem och de grodde så snällt så!

De här är ju lite dyrare - ursäkta Olle, om du läser! - så då blir man ju lite försiktigare.
Där stor också att det kunde ta upp till ett år innan de vilda skulle gro och att de antagligen inte var skalade. Zonalerna brukar gro mycket fortare.

Perlite har jag hemma så det kan jag ju använda.

Ska försöka ta tag i det hela imorgon. Har fem fröer av vardera sort men jag tror jag sår tre av vardera till att börja med.

Någon som vet hållbarheten på Pelargon-fröer?

Tack så jättemycket för ditt inlägg, Margith!
Peztis
Nu har jag plockat fram och värmt upp vatten för att hälla över dem.

Har tagit tre fröer av varje sort, gar två kvar "i fall att", filat lite lätt på dem och lagt dem i små glas. Har satt etiketter i varje också...

Väntar bara på att vattnet inte ska vara kokhett innan jag slår det över fröerna.

Imorgon får de åka ned i jorden tillsammans med perlite!
fuchsian
Mången tack, precis vad jag behövde. Då stod det rätt i min pelargonbok för har dom nu i varmt vatten över natten. Jag har enbart 3 sorters zonaler och 2 sorters småblommiga häng-sorter.
Jag brydde mig inte att spara fröer, tänkte att går det så gör det, annars köper jag sen till våren antingen sticklingar eller från affären när de har erbjudande.
Lyckas detta och jag kan få dem ev. överleva till nästa vår inne, så då sår jag mer av de ovanligare sorterna.

Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna????? shy.gif --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt .... g.gif .Fuchsian ....
Peztis
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 17:17) *
Mången tack, precis vad jag behövde. Då stod det rätt i min pelargonbok för har dom nu i varmt vatten över natten. Jag har enbart 3 sorters zonaler och 2 sorters småblommiga häng-sorter.
Jag brydde mig inte att spara fröer, tänkte att går det så gör det, annars köper jag sen till våren antingen sticklingar eller från affären när de har erbjudande.
Lyckas detta och jag kan få dem ev. överleva till nästa vår inne, så då sår jag mer av de ovanligare sorterna.

Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna????? shy.gif --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt .... g.gif .Fuchsian ....

Fuchsian, har du köpt pelargonfröer och sedan slängt de du inte har sått?!??!?!?! -fear-.gif
Men jisses! Här har du ju ett helt gäng som vill ha dem i så fall! Jag kan sända dig ett frankerat kuvert om du har den kvar. Kan stoppa i lite vildpelargonfrö i det också!
Margith
Ingrid: vad är det för sorter du provat? Pelargoner är inte svåra att så, om vi nu inte pratar om vissa vildpelargoner som kan vara lite luriga. Har du inte lyckats är det nog inte ditt fel, du har fått tag på dåliga fröer trostar.gif

Peztis: antagligen inte skalade?? Det är ingen större svårighet att se skillnad på ett skalat och icke-skalat pelargonfrö a0a.gif Hur kan nån skriva att det antagligen inte är skalat confused.gif
Jag har sått pelargonfröer som varit 2 år gamla. Oskalade. Utan att ha gjort nån vetenskaplig undersökning bedömer jag att grobarheten har sjunkit med ungefär 50% till år 2.

Ditt 2:a inlägg Peztis: vet jag att fröerna är lite äldre och de är oskalade, då tar jag fram vattenkokaren. Jag är ingen te-drickare, jag använder aldrig vattenkokaren till annat än att få skåll-hett vatten att hälla över mina pelargon-fröer laugh.gif

Fuchsians andra inlägg är jag tvungen att erkänna att jag inte förstår:

"Får man vara lite nyfiken om de vilda sorterna????? shy.gif --- har inte haft sådana, men har tittat i min bok och tänkt ... "

Nyfiken får man vara hur mycket som helst, men är det nåt du speciellt du undrar över?

fuchsian
Det jag undrar är att om de vilda pelargoner är knepiga att sköta? Vad bör man tänka på?

Jag har inte slängt bort ett enda frö --- missförstånd --- jag sparade inga utan tömde alla påsarna i vatten. Det var endast 5-6 sorters pelargonfrö, en påse från Teneriffa. Bilden visar olika färger, så det blir intressant att se vad som kommer fram. Om inget alls .....
Jag har en del fröer från Teneriffa och dessa har jag inte än tagit hand om, blir det över, kommer jag skicka ett meddelande i mitt albumstråd och sedan har jag sparat en del aklejor, så där finns det att få om någon vill. Jag tror inte att jag sår mer av dem utan köper nytt nästa år.
Resten är nu ute i kylan.
Det finns en del olika malvor, nån viol och lite av varje som jag kan ge bort.

Finns det intresse, så gör jag en lista imorgon om dem som jag inte tänker så själv???? tummenupp.gif --- Fuchsian .....
Margith
CITAT (fuchsian @ 04-02-2011, 19:21) *
Det jag undrar är att om de vilda pelargoner är knepiga att sköta? Vad bör man tänka på?
--- Fuchsian .....

Nu har jag kortat ner ditt inlägg, hoppas att det är OK.

Lika lite som det går att svara generellt på hur en vildpelargon ska sås, lika lite går det att svara generellt på hur de ska skötas.
Det finns för många olika.

Berätta vilken vildpelargon ni funderar på att så eller köpa, så kanske någon av oss kan ge er ett tips.
Peztis
Jag läste att det fionns ca 300 olika vilda sorter och de är väldigt olika...

De jag fick av Olle A förra året var dock väldigt lätta att driva upp och sköta.
fuchsian
Jag har inte tittat efter namn på de vilda sorterna, men tänkte att om det finns några/någon lättsådd sort som ni har lyckats med att rekommentera?
Jag har inte haft något av de och är nyfiken för att pröva, men det behöver inte vara svårsådd .... inte ännu, ett annat år kanske, men ...
om ni har rekommentation, det ni lyckas lätt för, så är jag tacksam för det. ... Fuchsian ......
fuchsian
OK, jag har tittat i min bok och har fastnat för dessa vilda pelargonsorter, det står att de inte är svåra och de är vackra ....
---- Pelargonium Frutetorum,
---- ...... Cucullatum, och
----- ...... Peltatum, som är en hängsort

Sen har jag sökt en del äldre sorter; --- Augusta, Ekeby Olivia och Huseby.

Jag gillar dom större sorterna som man kan få rätt stora med tiden.

Vi får se om det blir napp med tips, ni som kan dessa bättre än jag. .... tummenupp.gif .. Fuchsian ......
GunillaS
Hallå Pelargonexperterna!
Jag plockade ut Pelargonfrön Iocaste från första frökedjan, och sådde dem 8/10. Ännu har inget visat sig i krukan,
men de är kanske riktiga kink-pellar. Ska jag fortsätta vänta eller är det dags att slå hett vatten över sådden (eller är det helt kört). Vadtror ni?
GunillaS
Peztis
Gunilla, de var desamma som jag fick av Olle_A. Han rekommenderade att man skulle slå på hett vatten och låta stå ett dygn innan sådd.
Det funkade bra för mig men jag minns inte exakt hur lång tid det tog innan de tittade upp.

Måste ju bara berätta att den 4 feb så filade jag lite lätt på mina fem olika pelargonfröet och hällde över varmt vatten. Lät dem sedan stå där i ett dygn.
Den 5 februari, igår alltså, så sådde jag dem i såjord utblandad med perlite.

Idag, den 6 februari är det ett av de tre fröerna som har GROTT!!! Det är en Pelargonium x hortorum "Strawberry Ripple".
Peztis
Kom på en annan sak om det här med pelargoner och fröer...

Om man får dem nu att växa upp, blomma och bilda frö... är de som aklejor och blandar sig vilt eller är de lite mer återhållsamma?
Alltså, korsar de sig mellan de olika sorterna?
Margith
Oj, så många frågor ni har, jag är ingen expert, men jag försöker väl shy.gif

De som är enklast att så, är de som det går att få tag på färska fröer från. Ju färskare, ju enklare, helt enkelt.

Vill ni verkligen prova, kan jag rekommendera Silverhill Seeds i Sydafrika. Inte helt lätt att beställa därifrån, men företaget är helt OK.

Gunilla S: p.iocastum som är sådda i oktober och inte visat sig ännu? Jag säger: ge upp! Något knas har hänt, de borde ha visat sig inom 1-2 veckor. PM:a mig din adress så får du nya fröer att prova smile.gif

Peztis: vildarterna korsar sig ogärna. Sår du en ren art av en pelargon kan du vara 99% säker att fröerna blir exakt likadana. Sår du däremot fröer av "vanliga" pelargoner, de som brukar heta pelargonium x hortorum någonting... ja, då är de ungefär som aklejor biggrin.gif

fuchsian: du sökte gamla pelargoner. Jag rekommenderar Wexthuset, de säljer sticklingar av gamla pelargonsorter.

GunillaS
Margith, så bussigt att du ger mig chans med nya frön! Då ska jag följa alla råd här, så kanske jag lyckas lika bra som ni andra.
Men, Peztis, ditt ´pelargon-gronings-rekord´blir nog svårslaget!!
GunillaS
fuchsian
Margith,

Tack så mycket, ska kolla där vad jag får tag i......... tummenupp.gif
Just dom sorterna jag sökte finns inte så lätt att hitta, men jag ska nog beställa sticklingar för att fröerna tar ju sin tid, men bra att veta till nästa år och vara framme i tid med sin lista. .... Fuchsian ....
aldo
Mina vildar lägger jag i kokhett vatten i 1 dygn innan jag lägger dem ovanpå såjorden .Där ovanpå strör jag Vermiculite .Dröjer det länge innan de tittar upp sprayar jag över med varmt,varmt vatten igen !
Peztis
Appropå Sydafrika... Jag hämtade mina föräldrar på Arlanda förra söndagen efter deras vistelse där. När jag fick ett sms om att de mellanlandat i London (som planerat) så slog jag mig hårt för pannan slap.gif
Att jag inte bett dem köpa fröer när de var där!??!?!??!?

Tittade i min kruka med "racer-frön" och nu är alla tre på gång!
Olle A
Jag sådde P. iocastum i helgen, efter att ha haft fröna i en liten bytta med vatten på elementet över natten. Idag på morgonen såg jag att de första börjar titta upp. De kan vara riktigt snabba!

Olle
Peztis
Ja jisses! Här har det kommit upp i fyra av sex sådda krukor.
Which reminds me! Har ju förer i blöt som ska ned i jord idag!
GunillaS
Hej!
Nu har en liten grodd visat sig i Iocaste-sådden med de nya fröna från Margith.
Jag trodde inte det var sant att det kunde gå så fort!
GunillaS
hattstugan

Sådde frön från vildpelargonen i onsdags redan igår hade de grott!!!

Är frö från den enda jag fick upp förra året då jag fick frö från Olle A så det känns extra kul nu!
Margith
CITAT (GunillaS @ 11-02-2011, 14:22) *
Hej!
Nu har en liten grodd visat sig i Iocaste-sådden med de nya fröna från Margith.
Jag trodde inte det var sant att det kunde gå så fort!
GunillaS

Roligt att höra att mina fröer skötte sig smile.gif

Om du nu låter bli att plocka bort överblommade blommor framåt sommaren, så kommer du att vara självförsörjande på fröer av den här under resten av din livstid a0a.gif .
Jag övervintrar alltså inte den här pelargonen, det är mycket lättare att så nya nästa år.

Jag vill inte vara språk-polis, men snälla: den heter p.iocastum shy.gif

Ålgryte
CITAT (Margith @ 11-02-2011, 15:42) *
Roligt att höra att mina fröer skötte sig smile.gif
Jag vill inte vara språk-polis, men snälla: den heter p.iocastum shy.gif

Jag fick också frön av Olle förra året men min vilding ser inte riktigt ut som p.iocastum hos ERA Garden...

ERA skriver:
Beskrivning: Stjärnformade små blommor i vitt till ljust rosa med mörkare markeringar
Pelargonium iocastum är en lågväxande sort med med små flikiga blad på långa bladstjälkar. Blommorna är ljust lila med mörkt lila fläckar och sträck på de övre kronbladen.
Så här såg plantan ut som jag fick fram (är den lågväxande?)

Mina blommor sitter i en krona och är mycket mörkare än hos ERA. Blomställningen behåller sin form när blommorna går över till frö.

Är min planta en p.iocastum ?
Margith
CITAT (Ålgryte @ 11-02-2011, 16:55) *
Jag fick också frön av Olle förra året men min vilding ser inte riktigt ut som p.iocastum hos ERA Garden...

ERA skriver:
Beskrivning: Stjärnformade små blommor i vitt till ljust rosa med mörkare markeringar
Pelargonium iocastum är en lågväxande sort med med små flikiga blad på långa bladstjälkar. Blommorna är ljust lila med mörkt lila fläckar och sträck på de övre kronbladen.
Så här såg plantan ut som jag fick fram (är den lågväxande?)

Mina blommor sitter i en krona och är mycket mörkare än hos ERA. Blomställningen behåller sin form när blommorna går över till frö.

Är min planta en p.iocastum ?

Jag är inte botaniker och att artbestämma en blomma utifrån en bild är alltid vanskligt, men JA, det är en p.iocastum du har tummenupp.gif
Peztis
Mina Olle-frö såg också ut så där!
Otroligt söta!!! Din planta blev dock lite finare än min för jag misshandlade mina och samplanterade med en massa annat som snodde både vatten och näring.
GunillaS
Hej, Margith och ni andra i den här tråden!
Innan jag kastade den trilskande pelargonsådden från 8/10, hällde jag över lite hett vatten.
Och det blev plötsligt 15 små groddar i krukan.
Min fråga är: kan man tillämpa hetvattensmetoden på annat än pelargonfrön? T.ex. Nävor?
De är ju släkt med pelargoner.
GunillaS
Peztis
Inte för att jag vet men varför inte? Har du flera frön så är det ju definitivt värt att prova om det trilskas.
Peztis
Snart är det dags att skola om de första små plantorna...

Någon som kan tipsa mig hur djupt de ska sättas? Jag tänkte på tomater ska ju sätta så djupt man kan trycka ned dem i krukan, mer eller mindre. Gurk-växter får ju absolut INTE planteras djupare för då ruttnar allt.

Läste någonstans att hjärtbladen på den lilla pelargonplantan ska vara precis vid ytan, stämmer det?

Såg att mina små plantor inte har mycket till rötter, tycker att de mest står och vinglar så jag blir ju lite orolig... Har inte sett några sorgmyggor, i alla fall.
Micke32
Jag brukar ha krukan halvfylld och fyller sen på med vanlig jord allt
eftersom de växer, men bara som du säger peztis så att hjärtbladen
ligger vid ytan. Var försiktig med vattningen eftersom de inte gillar stå
blött.

Om man vill öka grobarheten lite mera kan man med ett sandpapper putsa
det skalade fröet lite innan man blötlägger. Har märkt en ökad grobarhet
då.

P.australe är också en lätt sort precis som P.iocastum.

Margith vilka vilda sorter har du?
Peztis
CITAT (Micke32 @ 27-02-2011, 14:47) *
...Om man vill öka grobarheten lite mera kan man med ett sandpapper putsa
det skalade fröet lite innan man blötlägger. Har märkt en ökad grobarhet
då...

Den första omgången jag sådde så sandpapprade jag fröna och där har de flesta grott. När jag sedan har sått andra så glömde jag helt bort det där med sandpappringen och där har det gått mycket trögare.
Om inget händer snart så får jag väl sandpappra de frön jag har kvar (har inte sått alla) och se om de sätter fart i stället.

I förrgår skolade jag om de små plantorna där karaktärsbladen har kommit fram.
Så nu har de dessutom får flytta ned i källaren under extrabelysningen där det är 15-16 grader. Hoppas de klarar det... "Olle-vildingarna" ser ut att må bra ännu så länge i alla fall samt "Maverick Appleblossom".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon