|
Full version: För lite porto
Gossen Ruda
03-02-2011, 17:41
Förmodligen är det någon mer som klantat sig och lagt på ett brev med för lite porto, i mitt fall ett brevmärke istället för två. Kom på det nu men brevet ligger redan på lådan. Vad händer? Mottagaren får pröjsa extra eller skickas det tillbaka, avs finns på brevet? Eller kan det slinka igenom? Har letat på posten.se men där står bara hur man SKALL göra, iofs ganska naturligt.
Aqvakul
03-02-2011, 17:46
Om det inte slinker igenom (vilket är ganska troligt) så får väl mottagaren betala extraportot...
Om det finns en tydlig avsändare så kan det kanske också returneras...
Så här gick det till på "Gamla Postens tid", men numera gör de säkert på något nytt märkligt sätt...
Blomstertanten
03-02-2011, 17:50
Om Posten gör en stickkontroll får mottagaren lösa ut det, om du inte skrivit avsändare. Men har du det får du en liten räkning från Posten.
Gossen Ruda
03-02-2011, 17:55
Usch då, en räkning! På ett brevmärke!  Den räkningen kommer nog att totalt kosta många gånger mer. Av någon anledning fick jag hjärnsläpp, jag hade bara ett märke kvar och satte på det och satte iväg mot lådan. Var nog lite stressad.
Blomstertanten
03-02-2011, 17:59
CITAT (Gossen Ruda @ 03-02-2011, 17:55)  Usch då, en räkning! På ett brevmärke!  Den räkningen kommer nog att totalt kosta många gånger mer. Av någon anledning fick jag hjärnsläpp, jag hade bara ett märke kvar och satte på det och satte iväg mot lådan. Var nog lite stressad. Har för mej att man får betala nån sorts straffavgift också! Så det är ju bara att hoppas att det inte fastnar i nån stickprovskontroll
Gossen Ruda
03-02-2011, 18:16
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 17:59)  Har för mej att man får betala nån sorts straffavgift också! Så det är ju bara att hoppas att det inte fastnar i nån stickprovskontroll  Jaja, jag får se hur det går. Bara det kommer tillbaka eller kommer fram, brevet innehåller ett minneskort med lite filmer på. Skulle till en videoproducent. Filmerna är inget problem, det var bara kopior men kortet är värt några hundringar.
Blomstertanten
03-02-2011, 18:21
CITAT (Gossen Ruda @ 03-02-2011, 18:16)  Jaja, jag får se hur det går. Bara det kommer tillbaka eller kommer fram, brevet innehåller ett minneskort med lite filmer på. Skulle till en videoproducent. Filmerna är inget problem, det var bara kopior men kortet är värt några hundringar. Fram kommer det i alla fall! Om det blir dyrare eller inte är nog mer en fråga om tur eller otur
Gossen Ruda
03-02-2011, 18:25
CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 18:21)  Fram kommer det i alla fall! Om det blir dyrare eller inte är nog mer en fråga om tur eller otur  Då anbefalles allmän tumhålling.  Kommer att tänka på gubben som lämnade över ett frankerat brev till postkassören men denne sa: Brevet är för tungt, du måste sätta på ett frimärke till. - Blir det lättare då?
Det mest sannolika är ju att det slinker igenom.
Från postens hemsida: Otillräckligt frankerade brev
Posten tar ut en avgift för otillräckligt frankerade brev. Avgiften består av skillnaden mellan erlagt porto och rätt porto plus expeditionsavgift på 25:- för första brevet (plus 5:- per efterföljande brev dock max 250:-). Avgiften betalas av avsändaren. Om avsändare saknas får mottagaren betala. I det fallet är avgiften det felande portot plus 10:- i expeditionsavgift.
sqrulan
03-02-2011, 20:01
 Det hände mej också men jag fann mej snabbt och skrev ett med.och förklarade på ett nytt brev där jag stoppade ner två frimärken ha ha ha...pinsamt!
en vän till mig jobbade på posten för ett par år sen - sådant gör man inte något med numera, sa han. Det kostar mer att åtgärda än att låtsas som inget, sa han.
Gossen Ruda
03-02-2011, 21:23
CITAT (EKLO @ 03-02-2011, 20:38)  en vän till mig jobbade på posten för ett par år sen - sådant gör man inte något med numera, sa han. Det kostar mer att åtgärda än att låtsas som inget, sa han. Jo, det är nog så. All manuell fakturering och handläggning är mycket kostsamt så man drar sig nog om det inte sätts i system. I mitt fall skulle det alltså kosta mig 30 kr och posten minst det 5-dubbla, kanske det 10-dubbla.
CITAT (EKLO @ 03-02-2011, 20:38)  en vän till mig jobbade på posten för ett par år sen - sådant gör man inte något med numera, sa han. Det kostar mer att åtgärda än att låtsas som inget, sa han. Då kan ju din vän förklara för mig varför det kommer inbetalningsavier om man har klantat sig när man framkerat på en frankeringsmaskin och inte satt tillräckligt port. För då kommer det ett eb avi man ska frankera med fört beloppet som saknades och sedan med ytterliugare 25:- i avgift. Jag tror det beror på vilket postkontor man har, helt enkelt! Hur ordentlig personalen är där och kollar att det är korrekt porto. Eller så är det skillnad på företag och privatpersoner.
Myosotis
03-02-2011, 22:54
Måste vara extremt osannolikt att de märker det, jag har fått brev där frimärkena hade trillat av. Sätter man frimärkena i fel hörna stämplas de inte alls osv. Allt verkar så automatiserat nuförtiden. Synd egentligen att man är så ärlig att man fortfarande sätter på frimärke...
Skruttis
04-02-2011, 09:46
I julas fick jag ett brev som var för otillräckligt frankerat. Det var ingen som ville ha extra betalt av mig för det.
Däremot när jag förut jobbade på ett företag med bl a posthanteringen, då kunde Posten ibland kräva mer betalt av oss som mottagare. I a f om det var väldig skillnad, t ex en tung sak som telefonkatalog och frankerat med bara ett märke. Det spelade ingen roll att Posten visste vem som var avsändaren, portot fick vi i så fall kräva in från avsändaren i våran tur. Småbrev brydde de sig aldrig om.
Mitt första extra arbeta som ung var att sortera julkort på posten. På den tiden var det lägre taxa för julkort. Under förutsättning att kuvertet inte var igen slickat och att man hade skrivit max fem ord. Kände man sig lite djävulsk så räknade man orden och om det var mer än fem ord så satte man ett litet märka på kuvertet LÖSEN. Så fick mottagaren lösa ut julkortet. Ha ha
Kryddan03
04-02-2011, 19:12
CITAT (Carl @ 04-02-2011, 12:37)  Mitt första extra arbeta som ung var att sortera julkort på posten. På den tiden var det lägre taxa för julkort. Under förutsättning att kuvertet inte var igen slickat och att man hade skrivit max fem ord. Kände man sig lite djävulsk så räknade man orden och om det var mer än fem ord så satte man ett litet märka på kuvertet LÖSEN. Så fick mottagaren lösa ut julkortet. Ha ha Och med detta inlägg har du skrivit 666 stycken. Slump? Nåja, småpåvar finns ju inom alla områden...
Aqvakul
05-02-2011, 08:54
CITAT (Carl @ 04-02-2011, 20:38)  Vad menar du kryddan03? Skit i honom, han är en knepig sort.
Som "gammal" postare undrar jag, känns dagens brevporto dyrt?
Aqvakul
05-02-2011, 09:17
Jag tycker att vanligt brevporto är helt OK, däremot känns det väldigt dyrt om man ska skicka ett paket..
Beställde ett ljudkort till min dator förra veckan av ett Malmö företag. Nu för tiden kan man spåra paketen. Följande resa gjorde mitt paket.
Företaget till Malmö. Malmö till Örebro. Örebro till Malmö. Malmö till Höganäs.
Knappaste den snabbaste vägen!
CITAT (Uggi @ 05-02-2011, 09:15)  Som "gammal" postare undrar jag, känns dagens brevporto dyrt? 6 kr för ett brev är lite mycket tycker jag, men ok. Men paket är hutlöst dyrt. Mina finska vänner brukar förfasas över vad dyrt det är. Det kostar mindre än hälften att posta samma paket från åland och hit än härifrån och dit. Det blir billigare för mig att ta en tur till Åland med eckerölinjen och leverera det personligen.
Myosotis
05-02-2011, 13:49
CITAT (Uggi @ 05-02-2011, 09:15)  Som "gammal" postare undrar jag, känns dagens brevporto dyrt? JA!!! Man hinner knappt komma över chocken förrän de höjer igen.
Kryddan03
05-02-2011, 21:11
CITAT (Aqvakul @ 05-02-2011, 08:54)  Skit i honom, han är en knepig sort. Vad menar du Aqvakul?
Gossen Ruda
06-02-2011, 17:41
CITAT (Uggi @ 05-02-2011, 09:15)  Som "gammal" postare undrar jag, känns dagens brevporto dyrt? Knappast, däremot blir det snabbt för dyrt när vikten stiger eller man kommer upp till paket. Det är knappast dubbelt så besvärligt att distribuera ett brev på 20 gram som ett på 40.
CITAT (Uggi @ 05-02-2011, 09:15)  Som "gammal" postare undrar jag, känns dagens brevporto dyrt? Jag tycker portot är för dyrt. Om man skickar bara 1 brev så är det ju inte dyrt men om man ska skicka många då kommer man snabbt upp i en summa som är dyr - tycker jag. Då mailar man i stället.
ingrid fuxwall
06-02-2011, 18:12
Vi som är med i frökedjorna märker ju detta, att det kan bli ganska dyrt när det blir för många påsar - fast det är ju inte något man bryr sig i, när det gäller frön.
Hur har det gått Rudan? Har brevet kommit fram? Vem har fått betala? någon av Er eller posten?
Elisabeth-Västkustkolonisten
06-02-2011, 18:14
Dagens porto är dyrt. 12 Kronor till europa, är lite väl dyrt. Halva priset till sverigen därifrån.
Paket pratar vi inte ens om. Jag har barn, barnbarn och vänner i andra länder men inom Eu. Portot är svindyrt
Elisabeth
Gossen Ruda
06-02-2011, 18:19
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-02-2011, 18:12)  Hur har det gått Rudan? Har brevet kommit fram? Vem har fått betala? någon av Er eller posten? Vet ej, tror adressaten är bortrest över helgen. Han är dock meddelad via mail.
Gossen Ruda
06-02-2011, 21:59
Fick just besked från adressaten, brevet kom fram utan lösen. Dumheter att frankera fullt.
Aqvakul
06-02-2011, 22:00
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2011, 21:59)  Fick just besked från adressaten, brevet kom fram utan lösen. Dumheter att frankera fullt.  Posten verkar ha tappat greppet om det mesta, åtminstone då det gäller privatkunder..
Ha ha ha! Kanske något för SJ att ta över. Om exempelvis tåget är 4 timmar försenat så har man tillbringat 4 timmar mer på tåget än vad som vad kalkylerat med. Då kan SJ ta hyra för de extra timmarna folk har spenderat på tåget. Låt säga 200SEK per timme och passagerare. En bra vinst!
Meriona
09-02-2011, 12:57
CITAT (Berith @ 09-02-2011, 08:34)  Den var bra, undrar hur det ärendet utvecklar sig.
Jag ritade ett frimärke på ett brev när jag var pank. Det funkade och brevet kom fram och det var för minst 45 år sedan!
malcolm
09-02-2011, 14:36
Jag upplever det inte som speciellt dyrt att skicka brev i Sverige och för det mesta kommer breven fram redan dagen efter om man postar före sista tömningen. Skickade en mobil inkl. laddare + instruktionsbok till min bror i somras vilket kom fram dagen efter, hade då köpt en frankerad (madrasserad) påse för 25 kr och det tyckte jag var billigt i jämförelse vad det skulle ha kostat att åka dit (Gävle) och lämnat den personligen. Tycker nog att posten har oförtjänt dåligt rykte, speciellt när man jämför med hur det fungerar i stora delar av övriga Europa.
Gossen Ruda
09-02-2011, 14:48
CITAT (malcolm @ 09-02-2011, 14:36)  Jag upplever det inte som speciellt dyrt att skicka brev i Sverige och för det mesta kommer breven fram redan dagen efter om man postar före sista tömningen. Skickade en mobil inkl. laddare + instruktionsbok till min bror i somras vilket kom fram dagen efter, hade då köpt en frankerad (madrasserad) påse för 25 kr och det tyckte jag var billigt i jämförelse vad det skulle ha kostat att åka dit (Gävle) och lämnat den personligen. Tycker nog att posten har oförtjänt dåligt rykte, speciellt när man jämför med hur det fungerar i stora delar av övriga Europa. Den som åker på en veckas semester till Sydeuropa och skickar ett vykort hit vid ankomsten brukar oftast återvända innan vykortet kommit fram.
malcolm
09-02-2011, 14:53
Minns när jag var ute och tågluffade ute i Europa på 70-talet i fyra veckor, skickade vykort mest varje dag men vissa kom inte fram förrän någon månad efter hemkomsten.
Blomstertanten
09-02-2011, 15:06
CITAT (Gossen Ruda @ 06-02-2011, 21:59)  Fick just besked från adressaten, brevet kom fram utan lösen. Dumheter att frankera fullt.  Och här har du suttit och oroat dig helt i onödan!!! Det hade du sluppit om du satt på rätt porto
Gossen Ruda
09-02-2011, 15:12
CITAT (Blomstertanten @ 09-02-2011, 15:06)  Och här har du suttit och oroat dig helt i onödan!!! Det hade du sluppit om du satt på rätt porto  Förvisso, men kan man vaccinera sig mot hjärnsläpp?
Jag fick ett vykort från Budapest. Den som skickade den har varit hemma i snart två veckor.
andersen
09-02-2011, 18:54
Nu vart jag fikasugen...[attachment=58048:budapeststubbe.jpg]
ingrid fuxwall
09-02-2011, 21:06
Men det är väl inte sveriges poststyrelse eller vad det nu kan heta, som ska bära hundhuvudet för att utrikes brev/kort tar så lång tid att komma till oss
Tycker gossen ruda att vi som håller på med frökedjor, att vi ska anamma detta att inte frankera breven?
Gossen Ruda
09-02-2011, 21:12
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-02-2011, 21:06)  Men det är väl inte sveriges poststyrelse eller vad det nu kan heta, som ska bära hundhuvudet för att utrikes brev/kort tar så lång tid att komma till oss
Tycker gossen ruda att vi som håller på med frökedjor, att vi ska anamma detta att inte frankera breven? Nej och nej. Det är värre oordning på posten ju längre bort man kommer. Och, det är nog lugnare att sätta på rätt porto.
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-02-2011, 21:06)  Men det är väl inte sveriges poststyrelse eller vad det nu kan heta, som ska bära hundhuvudet för att utrikes brev/kort tar så lång tid att komma till oss
Tycker gossen ruda att vi som håller på med frökedjor, att vi ska anamma detta att inte frankera breven? Klart de inte ska. Det var mer ett konstaterande att kort kan ta lång tid. När jag var i Tunisien för ett par år sedan hann jag vara hemma nästan tre veckor innan kortet kom. Så kan det också gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|