Full version: Semester/sommarplaner
xlxl67
Har ni något ni ser fram emot till våren/sommaren? Trädgården, hängmattan med bok, partaja på Ibiza, ut och resa i när eller fjärran eller något annat ni verkligen längtar efter?...

Själv är jag otroligt trött på den här vintern och ser fram emot:
-Exkursion i Abisko
-Ölands alvar
-Härjedalen
-Bleken på Gotland
-Myrar och mossar lite här och var...

Dröm på och inspirera tack! smile.gif
sommarhumla
Ser först och främst fram emot:
*Trädgårdsmässan i Älvsjö nu i mars.
*Första fikat ute i vårsolen.
*Förhoppningsvis en bil/bussresa någonstans i Sverige i sommar.
*Härliga grillkvällar och myggbett...
*Att få jobba i trädgården.
*Doften av sommarvarma tallar...
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 03-02-2011, 18:21) *
Har ni något ni ser fram emot till våren/sommaren? Trädgården, hängmattan med bok, partaja på Ibiza, ut och resa i när eller fjärran eller något annat ni verkligen längtar efter?...

Själv är jag otroligt trött på den här vintern och ser fram emot:
-Exkursion i Abisko
-Ölands alvar
-Härjedalen
-Bleken på Gotland
-Myrar och mossar lite här och var...

Dröm på och inspirera tack! smile.gif

Du har perfekta sommarplaner! tummenupp.gif
Följer nog med flirting.gif Så slipper jag göra upp egna tongue.gif
Huggorm
Nej, inga planer för min del. Jag brukar inte resa speciellt mycket på sommaren, utan hellre fly iväg till värmen en sväng på vintern. Men en sak jag ser fram emot är att kunna ta ut cykeln och ge mig ut på lite längre turer i sakta mak
xlxl67
CITAT (sommarhumla @ 03-02-2011, 18:31) *
Ser först och främst fram emot:
*Trädgårdsmässan i Älvsjö nu i mars.
*Första fikat ute i vårsolen.
*Förhoppningsvis en bil/bussresa någonstans i Sverige i sommar.
*Härliga grillkvällar och myggbett...
*Att få jobba i trädgården.
*Doften av sommarvarma tallar...

Trädgårdsmässan var en väldigt bra idé....
"*Doften av sommarvarma tallar..." lät poetiskt...
Skall känna efter nästa gång... : )

CITAT (Blomstertanten @ 03-02-2011, 18:32) *
Du har perfekta sommarplaner! tummenupp.gif
Följer nog med flirting.gif Så slipper jag göra upp egna tongue.gif

Bara att hänga på om ngt (eller allt) lockar lite extra wink.gif

CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 18:47) *
Nej, inga planer för min del. Jag brukar inte resa speciellt mycket på sommaren, utan hellre fly iväg till värmen en sväng på vintern. Men en sak jag ser fram emot är att kunna ta ut cykeln och ge mig ut på lite längre turer i sakta mak

Cykling är avkopplande! (Bra där måste inhandla en begagnad snarast...)
sommarhumla
Ja, jag tror nog bara att det är jag som är så knäpp att jag blir lycklig av att snusa i mig talldoft på sommaren...men det måste vara en solig och varm dag för att det ska "funka"... wink.gif
Gita
Sex veckor med husbil i Spanien och Portugal, inga bestämda mål utan åka runt dit näsan pekar, det ser jag fram emot.
Gita
EKLO
Cykling en vecka - antagligen Bornholm för första gången (får väl cykla lite fram och tillbaka, för det är väl inte så stort?) Annars trivsamt hård röjning medelst spettning (av nya land på stenigt och stubbigt område) på sommarstället - med vidhängande grönsaksodlingar, rödvinssörplande på verandan efter avslutat dagsvärv, morgonspringning med hopp i havet, Vi-korsord på solvarm klippa, makrillfiske och stressfri tid för goda rätter att laga åt flera sugna runt bordet - med betoning på grönsaker från egna odlingarna förstås... Några nya vilda växter hoppas jag lära mig även i år. Hoppas på en solig, varm, lång sommar med maximal utdelning i odlingarna och simvänligt vatten utan manetinvasion.
Anma
CITAT (Gita @ 03-02-2011, 19:56) *
Sex veckor med husbil i Spanien och Portugal, inga bestämda mål utan åka runt dit näsan pekar, det ser jag fram emot.
Gita

Precis vad pappa håller på med nu, men de väljer att komma hem till sommaren.

Huggorm
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 21:06) *

Så hade nog jag med gjort, våren i Spanien och sedan komma hem när det börjar bli för varmt där nere
herkules
jag (inte bara jag, hantverkare också) ska helrenovera 1 st lägenhet, flytta, hälsa på hemma i arvika och vandra i norge.
Anma
CITAT (Huggorm @ 03-02-2011, 21:09) *
Så hade nog jag med gjort, våren i Spanien och sedan komma hem när det börjar bli för varmt där nere

Dom åkte i början av oktober, slippa snön och grejer. smile.gif
Bruna som pepparkakor, så jättekallt har de inte haft det. Nästa vecka åker de till Portugal, börjar bli lite varmare där nu, de har tröttnat på solkusten. wink.gif

Mina sommarplaner är de vanliga. Ut till ön april- september.
Eva-Helene
Planerar en tripp söderut med gube och hoj. Förhoppningsvis finns det släktingar och bekanta utefter vägen som kan tänka sig ett besök blush.gif Det skulle vara kul att få träffa en del av alla mina/våra internetvänner irl!
Rutten kommer (nog) att gå lite snett över-och-neråt landet. De enda städerna vi i dagsläget vet att vi ska till är Göteborg och Solna. Kruxet är att räkna ut resvägen...d.v.s.: hitta kortaste men ändå bekvämaste vägen mellan orterna vi ska besöka. blink.gif
aanderss
jag vet inte ännu
Suz
Jag vill vara hemma i sommar och pyssla med mina växter och göra om i trädgården.
Det mesta växter gick åt i värmen förra året då vi var borta 4 veckor och våra vattningsvakter slarvade.
Kanske någon dagsutflykt eller över en helg.
Sen vill jag gärna åka tillbaka till Italien i höst!

Mässan i mars är självklar! smile.gif
Aqvakul
Las Palmas i februari
Istanbul i april
Vårbruk i Blekinge
Norra Spanien i juni
Blekingesommar vid havet
fuchsian
Härliga sommar!

Vi kommer att vara hemma under sommaren. Det är ju trädgård och växthus och sedan segelbåten. Har tänkt att ta nån övernattningsturer med båten i år och sedan har jag ju Vadstena --- 2 veckor i lugn och ro, med gojan. Vet inte än om jag ska knyppla en av veckorna för på den tiden är knyppelskolan sina kursser under 2 veckor.
Maken har klarat sig bra här hemma, men vi vet inte ännu om hunden lever så länge, det går åt det hållet. Hun har fått stanna hos husse de 3 sista somrarna.

Först blir det en resa till Tyskland som är redan inbokad, mer vet jag inte ännu, men min man planerar fler resor innan han ska till sjukhuset igen nu om trygt 2 månader. Sen ser man hur det blir.

Till september ska vi till Turkiet 1 v. med kiropraktorn till hans mysiga hus i en liten by som inte ligger i turistorterna. ....Fuchsian .....
hattstugan
Först Mässan i Älvsjö i mars!

Har tänkt ha 5 veckor semester i maj och början på juni för att jobba i Trädgården!

Men blir det 1 vecka i Göteborg i maj med avslutningen i Surte på Växtmarknaden där!

Sen blir det Trädgården och jobba innan ev semester igen i augusti där inget är planerat!
ninnisky
Den ständigt lediga pensionären har många planer:

Turket rundresa april
Sätta båten i sjön
fortsätta med renoveringen av verandan på landet
bo på landet-maj-juni-juli-augusti-september
plocka massor av svamp augusti-september
till Borneo i slutet av oktober
kanske kanske Thailand igen under december
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi planerar ingenting men jag har 2 önskemål

Jag skulle så gärna vilja kunna åka ner till Bayern för att hälsa på mina barn och så skulle jag vilja kunna åka ut med husbilen igen

Men min dåliga hälsa tilllåter ingetdera, men man kan ju alltid hoppas.....

Jag är nämligen mer än trött att bara titta på mina fyra väggar eller bara kunna vara på balkonien

Elisabeth
malcolm
Jag hoppas på många paddelturer, gärna med trevligt sällskap och får jag råd och har ork blir det en ny uteplats på tomten.
Gita
CITAT (Anma @ 03-02-2011, 21:06) *

Så skulle jag också vilja ha det, men eftersom jag arbetar så får jag nöja mig med några veckor på sommaren.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 04-02-2011, 15:06) *
Så skulle jag också vilja ha det, men eftersom jag arbetar så får jag nöja mig med några veckor på sommaren.
Gita

Men du har inte så många år kvar till pensionen. Pappa min är således några år äldre än dig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle vara nöjd om jag kunde åka lite runt i Sverige, norr eller söder...

Eller till Norra tyskland, där finns det många fina ställen med. Och många av trädgårdskompissar
Red Top
Åker aldrig utomlands numera. Tillbringar vår-sommar-höst i vårt natur- och blomsterparadis. wub.gif

20100823

Lokan
Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vilket paradis Red Top!!!!! wub.gif Ser ju bara fööör härligt ut! Nää, därifrån vill man nog inte åka ens och handla!! giggle.gif
xlxl67
CITAT (Red Top @ 04-02-2011, 16:46) *
Åker aldrig utomlands numera. Tillbringar vår-sommar-höst i vårt natur- och blomsterparadis. wub.gif ...

Ohh vilken trädgård!!

Blev genast piggare av att läsa alla semesterplaner biggrin.gif
sommarhumla
Nåt som också kan vara "kul" är att semestra i eller i närheten av sin hemstad, bara sätta sig på bussen och se vart man hamnar. Man kan bli glatt överraskad.
omk
CITAT (Eva-Helene @ 03-02-2011, 21:27) *
Planerar en tripp söderut med gube och hoj.
Rutten kommer (nog) att gå lite snett över-och-neråt landet. De enda städerna vi i dagsläget vet att vi ska till är Göteborg och Solna.

Eva-Helene, får jag rekommendera en rundtur runt sjön Lygnern strax sydost om Göteborg ?
Kul väg att köra med hoj, naturligtvis vackert även med bil eller cykel. Jag bor själv längs den ... (Partisk ?? Vadå ?? flirting.gif )

Kan även rekommendera ett litet avstick till Ramhultafallet (nästan 60 meter högt !), på norra sidan av sjön, ca 6 km fr Sätila. Passar bra att fika vid, om man har med sig fika. Annars finns Grindmossens café på södra sidan (jättegott kaffe !!).

Bifogar en länk på en resenärs upplevelser. Han körde in från rv 40 vid Grönkullenmotet (mellan Borås och Göteborg) och kom ut igen på rv 40 vid Ryamotet (också det mellan Borås och Gbg, fast 1 mil närmre Gbg än där han körde in).
http://mattiasmcturer.blogspot.com/2008/01...ngd-14-mil.html
Anki på Öland
Åker aldrig utomlands numera. Tillbringar vår-sommar-höst i vårt natur- och blomsterparadis. wub.gif

20100823

Vilket underbart ställe!! Det skulle inte jag heller vilja åka ifrån! smile.gif
Biggan_
Vilken ljuvlig trädgård du har Red Top! wub.gif

sommarhumla
Något jag skulle vilja uppleva är svenska fjällvärden och inte på skidor utan att vandra i, Abisko kanske...har inte varit så mycket i den nordligare delen av vårt land så det skulle vara spännande att utforska...
*Stintan*

20100823

WOW!!! Skulle inte jag heller åka ifrån!
Anma
Helt fantastiskt Red Top! Jag åker inte heller gärna iväg från stugan.
Red Top
Tack, tack snälla ni för alla uppmuntrande kommentarer.[attachment=57974:thank_you.gif]

Det är tanken på mitt lilla paradis, som får mig att tycka att vintern är överkomlig.
Anma
CITAT (Red Top @ 06-02-2011, 13:13) *
Tack, tack snälla ni för alla uppmuntrande kommentarer.[attachment=57974:thank_you.gif]

Det är tanken på mitt lilla paradis, som får mig att tycka att vintern är överkomlig.

Så är det för mig också! biggrin.gif
Dito Verde
CITAT (omk @ 04-02-2011, 21:15) *
Eva-Helene, får jag rekommendera en rundtur runt sjön Lygnern strax sydost om Göteborg ?
Kul väg att köra med hoj, naturligtvis vackert även med bil eller cykel. Jag bor själv längs den ... (Partisk ?? Vadå ?? flirting.gif )

Kan även rekommendera ett litet avstick till Ramhultafallet (nästan 60 meter högt !), på norra sidan av sjön, ca 6 km fr Sätila. Passar bra att fika vid, om man har med sig fika. Annars finns Grindmossens café på södra sidan (jättegott kaffe !!).

Bifogar en länk på en resenärs upplevelser. Han körde in från rv 40 vid Grönkullenmotet (mellan Borås och Göteborg) och kom ut igen på rv 40 vid Ryamotet (också det mellan Borås och Gbg, fast 1 mil närmre Gbg än där han körde in).
http://mattiasmcturer.blogspot.com/2008/01...ngd-14-mil.html

Precis vad jag planerat att göra en fin dag i sommar. Cykla Lygnern runt, motsols med start vid Fjärås bräcka....
omk
CITAT (Dito Verde @ 06-02-2011, 13:52) *
Cykla Lygnern runt, motsols med start vid Fjärås bräcka....

Motsols, menar du då södra sidan av sjön först ?
Du BÖR ta den vägen (om du inte gillar lååånga, seeega uppförsbackar ? flirting.gif )
anncharlotte
Sommaren betyder alltid en massa arbete för mej, från 1 maj till september brukar det vara fullt upp. Men jag tar igen lite av det nu på vintern och åker till Indien på tisdag :-)
Blomstertanten
Tror jag åker till Red Tops stuga på semestern! tongue.gif
Hade jag ett sånt ställe skulle jag aldrig åka nån annanstans! no.gif
Red Top
CITAT (Blomstertanten @ 07-02-2011, 13:41) *
Tror jag åker till Red Tops stuga på semestern! tongue.gif
Hade jag ett sånt ställe skulle jag aldrig åka nån annanstans! no.gif

Du är välkommen att hälsa på. yes.gif
gnon49
Vår o försommar är det trädgården som gäller. Byter aldrig ut dom stunderna o dagarna som bara en svensk vår o försommar kan ge. Trädgårdens lockrop kan jag inte motstå. Kom o se, kom o lukta, kom o njut. Trädgården har mig i sitt grepp. Frampå högsommar o höst står den i stort sett på sina egna ben och kan lämnas om jag känner för det. Men bara om.

[attachment=57998:S5030782.JPG]
Jesper1986
Själv ser jag fram emot att cykla enhjuling genom hela Sverige från Treriksröset till Smygehuk dvs från Sveriges sydligaste punkt till Sveriges nordligaste punkt. Ca 40 dar kommer de att ta:) De kommer bli jätte kul:)
xlxl67
CITAT (Jesper1986 @ 08-02-2011, 21:53) *
Själv ser jag fram emot att cykla enhjuling genom hela Sverige från Treriksröset till Smygehuk dvs från Sveriges sydligaste punkt till Sveriges nordligaste punkt. Ca 40 dar kommer de att ta:) De kommer bli jätte kul:)

Vad krävs för förberedelser för detta? g.gif
Jesper1986
Hehe ja du listan är lång smile.gif

1: Fixa hemsida
2: Fixa sponsorer
3: Fixa kläder
4: Fixa pengar
5: Fixa sovplats
6: Fixa saker till enhjulingen
7: 6 månader träning regelbunden träning
8: Hålla motivationen uppe
9: Fixa resväg
10: Fixa projektbeskrivning
11: Fixa kontakter till tidningar
12: Fixa skolan

Ja du som sagt listan är lång:)
Dito Verde
CITAT (omk @ 06-02-2011, 22:07) *
Motsols, menar du då södra sidan av sjön först ?
Du BÖR ta den vägen (om du inte gillar lååånga, seeega uppförsbackar ? flirting.gif )

Ja det är en lång backe jag gärna trampar "medhårs" om jag får välja....
Det var många år sedan jag var där sist. Jag har aldrig cyklat där. Tycker det verkar vara en trevlig tur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon