Full version: Tips på liljeväxter
Anna i Sala
Hej!

Jag är väldigt förtjust i liljeväxter eftersom de är både tacksamma och vackra krukväxter tycker jag.

Jag har dock bara dessa tre:
Elefanttunga (Haemanthus albiflos) som tillhör skärmliljesläktet.
Spindellilja (Hymenocallis speciosa)
Flasklilja (Beaucarnea recurvata)

Jag vill väldigt gärna få tips på flera liljeväxter!
Så snälla kom med tips!!
varghem
raketlilja, hottentottlilja, apostlalilja
Anna i Sala
Tack Varghem för ditt svar!:)

Vet du någon som har/eller har du möjligvitvis själv till salu??
Hoppas hoppas!!

Mvh Anna
Olle A
Jag har hottentottlilja och apostlalilja, och kan säkert skicka till våren när vädret tillåter.

Olle
Anna i Sala
Hej Olle!

Åh så glad jag blir!!!!!!

Vi har mildväder och ska ha det ett tag framåt verkar det som, så har du några "bebisplantor" som är redo så är det bara att säga till när det är dags så vaktar jag posten.

Säg till hur mkt jag blir skyldig så sätter jag in pengar så fort jag fått ditt kontonr.

Mvh Anna
Platinum
Sen finns ju mönjeliljor (Clivia) och bajonettliljor (Sansevieria).
Olle A
Här i Bohuslän har vi också mildväder för tillfället, men det är frost på nätterna och i nästa vecka ska det bli kallare igen. Du får försöka ha lite tålamod, för jag vågar inte skicka några växter just nu.

Olle
Anna i Sala
Självklart Olle väntar jag.
Blev ivrig bara *skäms*.

teo
Iofs så tillhör Flasklilja familjen Agavaceae (liksom Sansevieria). Vill man ha 'äkta' liljeväxter (fam. Liliaceae) så finns det Aloe, Chlorophytum, Gasteria, Hawortia
Alexander-VG-zon3
CITAT (teo @ 05-02-2011, 16:18) *
Iofs så tillhör Flasklilja familjen Agavaceae (liksom Sansevieria). Vill man ha 'äkta' liljeväxter (fam. Liliaceae) så finns det Aloe, Chlorophytum, Gasteria, Hawortia

man har tagit ur många släkten ur liljeväxter.

Chlorophytum tillhör också Agaveväxter. Aloe, Gasteria, Haworthia tillhör Afodillväxter.

Sansevieria tillhör Stickmyrtenväxter enligt wikipedia.

jag tror inte det finns så många äkta liljeväxter så kan odlas som krukväxter.
Blomstertanten
Amazonlilja (Eucharis grandiflora)som inte heller är en liljeväxt utan tillhör amarylisväxter.
Den är oerhört vacker när den blommar och har dekorativa blad.
varghem
CITAT (Anna i Sala @ 04-02-2011, 13:56) *
Tack Varghem för ditt svar!:)

Vet du någon som har/eller har du möjligvitvis själv till salu??
Hoppas hoppas!!

Mvh Anna

Har en hel del raketlilja över... dom andra är bara små än så länge
aldo
CITAT (varghem @ 10-02-2011, 14:45) *
Har en hel del raketlilja över... dom andra är bara små än så länge

Då vill jag ha flirting.gif av din raketlilja .
Vi ska ju byta med vaniljorchideen ;du får hela långa plantan senare i vår OM du vill .
varghem
aldo... är du trött på den menar du?? jag nöjer mig med en rotat stickling annars... fast rotat får den nog vara... är den enda blomman jag inte klarat hitentills....
min visst VILL jag gärna ha hela långa plantan wub.gif
fuchsian
Hej Anna i Sala,

Jag har en spindellilja som jag har haft som en krukväxt från början ---- den ska ut på sin 3;e sommar. Jag hade planterat den i en rätt stor plastkruka och den kom så smått under första sommaren, lite ynka blommor. Sedan åkte den in i garaget och då satt den igång att växa. Jag har + 12-14 grader där inne och ett par fönster, men så har jag förvarat mina andra växter. Framåt jultiden hade den sprängt sin kruka och jag lyfte den till en drickapack och hoppades att den lugnar ner sig.
Katten heller den gjorde..... i våras fick den en mastodont plastkruka och det hade börjat komma stängslar så jag satte i stödpinnar, 1½m höga.
Den låg ju lite avsides, så det blev endast att ge vatten och inte mycket mer förran jag såg i slutet av maj en lång stängsel som skulle just öppna sig.

Herre jesses, den blev minst en meter hög och bar 3 långa stängslar som blommade. De var helt vita och sagolikt vackra. Det växte massor av långa gröna smala blad och fick stödja dem också. Den hade blommat över vid midsommar, men var fin med all den fina grönskan. En dag kom maken in och frågade att vad hade jag tänkt o göra med den lianen, nu har den spräckt den nya krukan. Ok, den fick vara ifred och den gick bra ner till hösten och jag klipte av "lianerna" vartefter de blev gula.
Nu har jag en beskymmer till våren. Jag måste dela på den till mindre partier. Har inte frågat råd för det ännu, men det kommer nog bli fler knölar att dela med sig.
Jag såg samma lilja hos en god vän och den var inte alls en sådan jätte som min lian även att blomman i den enda stängseln var likt min.

Jag delar gärna med mig av den om du/någon vill ha. Den är verkligen en säregen sort, men kan inte ha den utan delning, men beredd på en jätte med tiden. Kanske det finns plats att sätta den i jorden? Klarar den på vintern ute? Ni kunniga ladys hjälp sökes! .... tummenupp.gif ...Fuchsian .....
Anna i Sala
CITAT (fuchsian @ 11-02-2011, 17:25) *
Hej Anna i Sala,

Jag har en spindellilja som jag har haft som en krukväxt från början ---- den ska ut på sin 3;e sommar. Jag hade planterat den i en rätt stor plastkruka och den kom så smått under första sommaren, lite ynka blommor. Sedan åkte den in i garaget och då satt den igång att växa. Jag har + 12-14 grader där inne och ett par fönster, men så har jag förvarat mina andra växter. Framåt jultiden hade den sprängt sin kruka och jag lyfte den till en drickapack och hoppades att den lugnar ner sig.
Katten heller den gjorde..... i våras fick den en mastodont plastkruka och det hade börjat komma stängslar så jag satte i stödpinnar, 1½m höga.
Den låg ju lite avsides, så det blev endast att ge vatten och inte mycket mer förran jag såg i slutet av maj en lång stängsel som skulle just öppna sig.

Herre jesses, den blev minst en meter hög och bar 3 långa stängslar som blommade. De var helt vita och sagolikt vackra. Det växte massor av långa gröna smala blad och fick stödja dem också. Den hade blommat över vid midsommar, men var fin med all den fina grönskan. En dag kom maken in och frågade att vad hade jag tänkt o göra med den lianen, nu har den spräckt den nya krukan. Ok, den fick vara ifred och den gick bra ner till hösten och jag klipte av "lianerna" vartefter de blev gula.
Nu har jag en beskymmer till våren. Jag måste dela på den till mindre partier. Har inte frågat råd för det ännu, men det kommer nog bli fler knölar att dela med sig.
Jag såg samma lilja hos en god vän och den var inte alls en sådan jätte som min lian även att blomman i den enda stängseln var likt min.

Jag delar gärna med mig av den om du/någon vill ha. Den är verkligen en säregen sort, men kan inte ha den utan delning, men beredd på en jätte med tiden. Kanske det finns plats att sätta den i jorden? Klarar den på vintern ute? Ni kunniga ladys hjälp sökes! .... tummenupp.gif ...Fuchsian .....

Hej Fuchsian!

Intressant att läsa om din Spindellilja!!

Jag har ju också en Spindelilja som jag redan skrivit och det är utav sorten Hymenocallis speciosa, jag har bara haft den sedan i höstas. Den hade två blad när den kom till mig, nu har den fyra - så det går åt rätt håll;).
Så den är bara "bebis" ännu så jag vet inte hur dess växtsätt kommer att vara.

Tack för ditt erbjudande.
Vill gärna ha en lök utav din:)

Mvh Anna

fuchsian
OK. Anna i Sala

Då reserverar jag en fin lökdel till dig. Ska lägga detta på minnet och jag kommer nog under de närmaste veckorna byta jord och se efter mina "garage-skyddslingar och då meddelar jag dig hur det ser ut och hur vi gör. Det går skicka den i en bubbelpåse eller jag har nog kvar några hårdplastskydd av mina tidigare beställda växter, så det fixar sig alltid.
Jag ska kolla detta och sen PM jag dig. Det är bäst att få iväg den innan den börjar växa, så jag ska tömma krukan nu till helgen. ...Fuchsian .....
aldo
CITAT (varghem @ 11-02-2011, 15:04) *
aldo... är du trött på den menar du?? jag nöjer mig med en rotat stickling annars... fast rotat får den nog vara... är den enda blomman jag inte klarat hitentills....
min visst VILL jag gärna ha hela långa plantan wub.gif

Det ska du få rose.gif
Vi höres om huroch när .
mojan
Som vanligt sad.gif smile.gif har jag apostlaliljor att erbjuda. Förstår inte varför de trivs så jättebra hos mig??
Någon som vill byta till sig så PM:a mig.
fuchsian
Hej Anna i Sala,

Nu har jag tagit fram spindelliljan och som vanligt, den rackarn var ju i vintervila, men jag fick klippa och skära loss krukan.

Det var det svåra i det, jag lät ligga den ett par dagar och det fanns en riktig härva av rötter. Det hela "paketet" bestod av 3 stora lökar med vidhängande mindre lökar.
Jag lirkade loss den i 3 delar och det gick fint. Lökarna är i fin form och jag jordslog den som är till dig, den har vidhängande lökar, ca. 5-6 st.

De andra planterade jag i nya krukor och jag rörde inte vid de medhängande "småttingar", pga. att jag var osäker. De kanske är lagom att dela nästa år till mindre, men den stora moderlöken får man nog behålla som den är.

Din är färdig att skickas så snart det blir mildväder, jag befarar att de kanske börjar "vakna till" rätt så snart. Alla är i mitt andra garage och där är nog +12-14 grader.

Jag har inte hunnit kolla på nätet ännu om jag hittar denna sortrens namn, men gör det så fort det går. Jag hittade endast en bild av den och det är taget långt efter blomningen när de stängslarna hade gått ner och blivit borttagna.

Jag hittade pyttesmå (som en tumnagel) lösa småttingar med vidhängande rötter och dom har jag tagit in. Planterar dom var för sig och ser om de tar sig.

De som läser detta, kan väl ge råd -- tummenupp.gif --- jag tänkte på det att om man kan avslägna några av de vidhängande lökar utan att det skadar den stora??? Då skulle det bli fler att plantera. Jag tänkte nu mina egna, samt Annas del hur vi kunde göra som bäst med det. Jag är intresserad av andra liljor, har tigerliljan och en orange som har inget namn ocn denna vita spindel. ..... whist.gif ... Fuchsian .....

CITAT (mojan @ 11-02-2011, 21:06) *
Som vanligt sad.gif smile.gif har jag apostlaliljor att erbjuda. Förstår inte varför de trivs så jättebra hos mig??
Någon som vill byta till sig så PM:a mig.

Hej,

Hur ser dom ut? Kanske kan jag googla om du har hela namnet om dem. Kanske kunde man göra lite byteshandel??? flirting.gif .. Fuchsian .....
Anna i Sala
Ett STORT TACK Fuchsian!!

Jag blev såååå lycklig när jag öppnade paketet från dig!!
Inte ens i min dröm kunde jag föreställa mig denna stora lök + dessa smålökar runt omkring som du så generöst skickade till mig!!
Är såå tacksam!!

Ha det så gott!
fuchsian
Tack själv Anna i Sala, smiley_small_hug.gif

Att du tog emot den bamsen, har nu planterat mina 2 spindelliljor i var sin jättekruka och ska nog plantera de små gosingarna för sig självt och det får ta den tiden det tar..... giggle.gif

Förresten hur gjorde du med den vidhängande sidålöken? Jag ville inte peta för mycket i den så jag lämnade den som de andra sidolökarna. Dom andra sitter ju så tajt så de får väl bli större innan man planterar om dem separat.

Du ska ha tack själv, vill inte kasta växter i onödan när de kan glädja någon annan, så detta blev ju bra och nu har jag 2 lika stora bamssar som den du fick.

Sköt om dig och "knölen", och hör av dig om det finns frågor. ..... a0a.gif ...Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon