|
andersen
04-02-2011, 19:23
Huggorm
04-02-2011, 19:31
Men det där handlar ju om en så kallad "målvakt", en person som redan har så mycket skulder att nya parkeringsböter inte har någon betydelse. Han låter alltså folk ha sin bil stående på sig, mot en summa pengar. Sedan kan de parkera var de vill och köra hur fort som helt förbi fartkameror. Problemet löses bättre genom att man beslagtar bilen.
Aqvakul
04-02-2011, 19:33
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 19:31)  Men det där handlar ju om en så kallad "målvakt", en person som redan har så mycket skulder att nya parkeringsböter inte har någon betydelse. Han låter alltså folk ha sin bil stående på sig, mot en summa pengar. Sedan kan de parkera var de vill och köra hur fort som helt förbi fartkameror. Problemet löses bättre genom att man beslagtar bilen. Precis!
fuchsian
04-02-2011, 19:34
Och varför skulle man inte få det?????  En del samlar olika saker och det finns en del som har råd att samla just bilar av olika slag, känner en som har bortåt 200 olika, men det växlar. Han byter och köper, så det är hans hobby och han skattar sin inkomst i Sverige dessutom. ...Fuchsian.... Wupps, ursäkta, jag var nog lite för snabb med mitt inlägg. Ser att det handlar om böter och dyl. Då är det inte juste att göra så dumma saker. OK, jag lägger mig så det blir fridens liljor .......
Men fartkameror tar ju bild. Det är föraren, inte bilen som bötfälls? Eller? Sedan borde väl körkort vare ett krav för att få stå som ägare till en bil tycker jag.
Huggorm
04-02-2011, 20:18
CITAT (gnon49 @ 04-02-2011, 20:17)  Men fartkameror tar ju bild. Det är föraren, inte bilen som bötfälls? Eller? Sedan borde väl körkort vare ett krav för att få stå som ägare till en bil tycker jag. Jo, men vem är föraren? Inte den som står som ägare i alla fall, så det blir till att gissa.
ingrid fuxwall
04-02-2011, 20:44
CITAT (Huggorm @ 04-02-2011, 20:18)  Jo, men vem är föraren? Inte den som står som ägare i alla fall, så det blir till att gissa. Precis och väldigt svårt att sätta dit herr Persson eller fru/fröken kantarell för fortkörning.
theseraphim
04-02-2011, 21:44
Det är väl uppe på förslag att ägaren till en bil ska bötfällas oavsett dem som kör vilket uppenbarligen är praxis i vissa länder. Då är det inte så roligt för 18 åringen som lånat farsans bil och är ute och kör rally. På ett sätt ett bra förslag, det finns ändå ingen ursäkt för fortkörning! Vill man vara framme i Sälen innan 17:00 så får man väl tex bara åka tidigare istället för fortare. Sen så länge det inte kan bevisas att man bara är målvakt så kan man väl få äga hur många man vill. Som sagt så skulle man ha något sätt att utreda detta med målvakter för det är ju ändå lite halvolagligt på något vis.
malcolm
04-02-2011, 23:00
Ja, man skall få äga hur många bilar man vill bara det inte handlar om olagligheter.
Det hela borde ju lösas så skulder knyts till bilen och ägaren. En bil ska helt enkelt kunna beslagtas.
I sthlm var det en bil som parkerades på Citybussterminalen varje dag under en relativt lång period, tror det var över flera månader/år kanske tom...
andersen
05-02-2011, 10:30
CITAT (Ralf @ 05-02-2011, 10:22)  Det hela borde ju lösas så skulder knyts till bilen och ägaren. En bil ska helt enkelt kunna beslagtas.
I sthlm var det en bil som parkerades på Citybussterminalen varje dag under en relativt lång period, tror det var över flera månader/år kanske tom... Ja Ralf det låter ju rimligt, men om bilarna är skrivna på barn, då blir ju barnen skuldbelastade, för kostnaden som det blir att beslagta bilen.
Huggorm
05-02-2011, 10:35
CITAT (andersen @ 05-02-2011, 10:30)  Ja Ralf det låter ju rimligt, men om bilarna är skrivna på barn, då blir ju barnen skuldbelastade, för kostnaden som det blir att beslagta bilen. Men kan man skriva en bil på ett barn nu för tiden? Jag sålde en bil till en sjuttonåring en gång, och då kom ägarbyteslappen tillbaka eftersom han inte var myndig. Men jag kommer inte ihåg om vi fick skriva bilen på hans mamma, eller om det räckte med målsmans underskrift för att en omyndig skulle få äga en bil
andersen
05-02-2011, 10:55
CITAT (Huggorm @ 05-02-2011, 10:35)  Men kan man skriva en bil på ett barn nu för tiden? Jag sålde en bil till en sjuttonåring en gång, och då kom ägarbyteslappen tillbaka eftersom han inte var myndig. Men jag kommer inte ihåg om vi fick skriva bilen på hans mamma, eller om det räckte med målsmans underskrift för att en omyndig skulle få äga en bil Det har du helt rätt i, lagen är ändrad.
theseraphim
05-02-2011, 11:01
Vet inte om vi har den lagen i Sverige men i tex vissa delstater i USA så är det ju så att om du döms som skyldig för att agerat målvakt så får du inte äga bil överhuvudtaget under ex antal år, kanske en bil under granskning men inte mer än så. vore ju ganska bra här i Sverige, om en person dyker upp som ägare för 250 bilar så bör man kunna kräva att denna visar upp sina bilar annars så ska man kunna häva ägandet på dessa bilar och ställa av dem i väntan på dess rättmätiga ägare. Då kommer ju i regel den äkta ägaren vara tvungen att på något sätt träda fram i ljuset.
CITAT (andersen @ 05-02-2011, 10:30)  Ja Ralf det låter ju rimligt, men om bilarna är skrivna på barn, då blir ju barnen skuldbelastade, för kostnaden som det blir att beslagta bilen. Skulder som skulder
CITAT (andersen @ 05-02-2011, 10:55)  Det har du helt rätt i, lagen är ändrad. Gott att höra att lagen är ändrad på den punkten! För väldigt många år sen damp det ner ägarpapper på en gammal Pv till den 17-årige sonen. Jag blev tvärilsk! Det visade sig att han gått med på att stå som ägare under en period, dvs i praktiken vara målvakt. Jag gick till den riktige ägaren (också en väldigt ung grabb) och sa att jag skulle sälja bilen och festa upp pengarna. Då blev det annat ljud i skällan och ägaren tog tillbaka bilen. Jag kontaktade därefter myndigheterna - polisen, Länsstyrelsen, Bilregistret, BRÅ - om hur minderåriga kan få köpa bil utan målsmans tillstånd men där var förståelsen noll. Man fattade inte vad jag talade om. Det här var på 80-talet och efter denna händelse blev jag varse att folk medvetet skrev sina bilar på barnen. Milde tid säger jag bara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|