Full version: Två frågor..
Fjällroosens
Kan jag använda såjorden som är kvar från ifjol?? Den har stått svalt och mörk och tillslutet.
Jag blir inte riktigt klok på när jag ska börja så, jag bor i zon 8 och kan inte sätta ut förrän ibörjan av juni. När ska jag då så för att ha hyfsat stora plantor eftersom säsongen blir lite kort här uppe annars. Jag har lysrör och rätt temperatur där jag sår. På påsarna står det på de flesta såtid feb - mars eller mars - april. Bl a är det penseer och petunior, stockros, rosenskära, lejongap, blomstertobak, trädgårdsnejlika.
Ifjol började jag tidigt och det blev lite för tidigt, dom han bli lite rangliga innan de var dax. Hoppas ni har lite tips.
ingrid fuxwall
Själv använder jag såjord från året innan. Affären har inte nya påsar ännu så det är ju tur att man kan använda den gamla tummenupp.gif

Dina andra frågor kan jag inte svara på, har ingen erfarenhet av din zon men har själv sått en del frön trots att de inte kommer att hamna ute på flera månader
Platinum
Gå på magkänsla vad gäller förodling, jag bor i zon fyra men här är risken för frost inte över förrän i början på juni heller. Jag brukar lägga mig i mitten vad gäller datumangivelserna när det gäller direktsådd och det har oftast funkat bra för mig, när det gäller förodling brukar jag ligga i början på tidsangivelserna för att jag lider av såklåda.

I fjol var dock ett år jag frångick såråd till en viss del, det gällde grönsaksfröer där rekommendationen var direktsådd utomhus i mars-april och då var det djup tjäle så det fick bli förodling inomhus och utplantering i början på juni istället.
Fjällroosens
Ja jag tror nog att som du säger ligga mitt imellan kan kanske vara ok. Ifjol satte jag tomaterna 13 feb, dom var jätte fina tills i maj då det antagligen blev för varmt av solen inne och inte nog med ljus så dom drog iväg och blev ganska höga. Jag ska lugna mig några veckor till sen slår jag till... naughty.gif
blomkronan
CITAT (Fjällroosens @ 04-02-2011, 21:44) *
Ja jag tror nog att som du säger ligga mitt imellan kan kanske vara ok. Ifjol satte jag tomaterna 13 feb, dom var jätte fina tills i maj då det antagligen blev för varmt av solen inne och inte nog med ljus så dom drog iväg och blev ganska höga. Jag ska lugna mig några veckor till sen slår jag till... naughty.gif

Förra året prova jag att plantera tomat frön i mitten av februari, och i mitten av mars och i mitten av april.
Det var helt klart sådden i april som gav bäst med tomater, var kraftigast och växte bäst, dom andra blev klena... jag rekommenderar att du väntar med dom och INTE sår förtidigt. 6 veckor innan räcker, så ska du sätta ut dom i juni starta mitten av maj. jag har växthus så jag satte ut mina där efter 6 veckor.
Men vill du så något så kan du sätta kronärtskockan nu, den tar tid på sig...
kerstin z5-6
Ettåringar -räkna utvecklingstid till blom vilket står på påsarna, pensee def nu om de ska blomma i juni
Satsa på lysrör och så även perenner som blir väldigt fina i kalla zoner,tänk på att ha lysrören 10 cm över sådderna och de ska vara på 14 tim/ dygn.
Fjällroosens
Tack för svaren! Grönsaker som ska förkultiveras står det ju på påsen hur långt innan man ska sätta ut, men på sommarblommorna står det ju bara grotiden confused.gif . Men jag monterar nog upp lysrören ihelgen tror jag och drar igång med penserna ialla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon