sapinfeuille
05-02-2011, 00:06
Under våren ska jag som examensarbete sätta ut tio odlingslådor på ett bostadsområde i Göteborg. Tanken är att undersöka hur stadsodling påverkar oss som människor och hur väl odling fungerar i staden.
Jag har fått tillstånd av mark- och fastighetsägarna och bara positiv respons. Jag vill ju självklart genomföra projektet så att det blir ett så gott resultat som möjligt, och därför kommer frågorna:
1. Hur ska jag utforma odlingslådorna?
De ska vara ca 1 m3, ha plastlock med träram och locket ska kunna låsas till lådan.
2. Är det bra att ha ben på lådorna eller är det bättre med markkontakt?
3. Kan man använda tryckimpregnerat virke eller är det giftigt?
4. Bör man olja lådorna extra för att de ska tåla fukt bättre?
5. Är det bra att klä lådorna med typ markväv inuti?
6. Är en halvmeter jorddjup tillräckligt för enklare odlingsgrödor som man kan tänkas vilja ha i en 1 m3 låda?
7. Andra frågor och tips är varmt välkomna!
Jag har fått bidrag för projektet och vill därför anlita någon som bygger lådorna åt mig, gärna billigt dock, och undrar lite vem jag ska vända mig till. Därav:
8. Vilka bygger enklare odlingslådor till ett billigt pris? Är det "bra byggare" man ska vända sig till eller Bauhaus?
Är väldigt tacksam för alla tips som kommer in, jag vill verkligen att detta ska bli bra OCH lära mig!
/Sofie
Hej
Jag ska försöka svara på dina frågor:
1.rektangel
2 De behöver inte ben .
3 Det är bättre att använda vanliga träd på grund att andra har lim som kanske innehåller inte bra material.
4 du kan använda vanligt trä olja .
5 behöver inte marktäck väv.
6 det är bra med halv meter djup.
7 du kan försöka bygga själv om du behöver hjälp , jag kan hjälpa dig.
H:Bassam
*Stintan*
06-02-2011, 12:14
Tycker att du ska ta hjälp av intresserade hyresgäster. Vill dom odla så vill dom nog hjälpa dig med resten också.
beritskoloni
12-02-2011, 13:44
Jag rekommenderar verkligen att köpa pallkragar. Själv har jag många pallkragar som jag odlar i och det fungerar jättebra. Jag har fått de flesta begagnade av goda vänner i transportbranschen men det finns även att köpa nya på Plantagen. Om du googlar finner du också flera företag som säljer pallkragar.
Bifogar nytagen bild på mina pallkragar. Jag har målat dem med faluröd färg, samma som min kolonistuga.
Hej
Faluröd färg är inte bra på grund att de innehåller kanske gift material .
Obs
Gift material i magen ser inte från början men de ser fram tiden när gift material blir mycket mängde
H:Bassam
Kryddan03
12-02-2011, 19:11
Först och främst, inga plastlock... (som jag skrev i den andra tråden).
Vill du hålla nere kostnaderna så kan du även kolla med företag som får olika leveranser på pall (inte kragar!) som de ändå slänger. Dessa kan bankas isät och skruvas ihop till fina odlingslådor i önskat förmat.
Grundolja all obehandlat trä.
Tryckimpregnerat bör man undvika.
Sätt i stället plast/presenning på insidan där träet kommer i kontakt med jorden. Utsidan kan man olja, måla, lacka, lasera... Eller låta vara.
Obehandlat håller det i alla fall i några år och då har du något att utvärdera.
Markkontakt är inte ett måste men det gör det enklare när man ska konstruera själva lådan.
Vill du att den ska vara mer tillgänglig för människor i rullstol eller som har svårt att röra sig så bygg högre i stället. Fördelen är ju då också att ju större jordmängd desto bättre för det du ska odla, det torkar inte ut lika lätt.
Misstänker att det hela inte få kosta hur mycket som helst.
Håll nere kostnaderna genom att plocka ihop virke där du kan få det utan att behöva betala. Be de som bor där om hjälp att snickra ihop. Om du är sådan att du vet hur du ska ha det så gölr tydliga ritningar på hur det är planerat, då bör det nog gå bra. Men var lyhörd för dem som bor där och som ska använda lådorna för de kan sitta inne med mycket bra och vettig information - och det är ju de som ska använda dem, inte sant?
Lägg hellre pengarna på bra jord än på snygga lådor. Lådorna blir snygga när växtligheten väller över!
sapinfeuille
14-02-2011, 23:51
Vill bara tacka för alla svar och tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.