sapinfeuille
Jag ska placera ut odlingslådor för hyresgäster på ett bostadsområde i Göteborg. Det ska fungera som en liten stadsodlingslott men då det är i staden vill jag att man ska kunna stänga och låsa sin odling så därför blir det en låda på 1 m3. Jag undrar:

Om lådan har plastlock men jorden ligger en halvmeter ner i trälådan, tror ni att det kan komma ner tillräckligt med sol till grödorna ändå?

Vilken jord bör jag använda och var kan jag köpa bra och billig jord?

Det ska även finnas kompost tillgängligt att ta av, är det bra att köpa en riktig varmkompost eller kan man lätt bygga en själv som kan fungera bra?

Skulle vara väldigt tacksam för tips och råd, även funderingar om sådant som jag inte har tänkt på.

/Sofie
Bassam
Hej

plastlock passerar inte tillräcklig ljus, du kan köpa biliga jordar och blandar dem med kompost och små grus .

H:Bassam
Orkidétjuven
Varför inte använda typ ngt mer lucka i nät eller galler, typ hönsnät eller armeringsjärn eller ngt liknande o man vill kunna stänga och låsa om sina plantor?

Varför inte använda typ ngt mer lucka i nät eller galler, typ hönsnät eller armeringsjärn eller ngt liknande o man vill kunna stänga och låsa om sina plantor?
*Stintan*
Plastlock är ingen bra idé då det blir alldeles för varmt i lådan. Inte heller är jordytan en halv meter ner i lådan särskild bra ur ljussynpunkt.

Ska du inte ta hjälp av hyresgästerna som vill vara med? Har du frågat vad dom vill ha?
Scout
Kul idé, mer odling i städer behövs!
Helt vanliga pallkragar, en eller två på höjd och inget krångligare som fylls med jord. Jag skulle gräva/luckra upp underliggande jord och dryga ut den med påsjord/påskoskit och liknande.

Det finns både kragar till helpall (1,2x0,8m) och kragar till halvpall (0,8x0,6m), båda 0,2m höga. Ger en area på 0,96m2 och en volym på 192liter per helpallkrage (hälften för halvpallkragar). Pallkragar är gjorda för att stapla. Det går även att sätta halvpallkragar på helpallkragar för att skapa trappterasser.

Spontant skulle jag säga: skippa lock och lås. Dels kan det bli mindre ljus i lådan och dels kommer inte regnvatten ner i lådan. Det begränsar till låga växter som inte tar i taket.

Men framför allt skulle jag säga att lite av det fina med odlingslådor i bostadsområden är att det är vackert och att fler blir intresserade och också vill vara med, att det blir en social grej och ett samtalsämne. Om de är låsta och tillbommade så tror jag att det inte lockar fler att delta, utan blir något privat som bara rör de som redan är med och "äger" en egen.

Stöldrisken får man kontra med listig placering och social kontroll. Om man är delaktig eller känner nån som är det, så går man inte och snor/förstör. Tror att vinsten med öppenhet är större än nackdelarna. Delaktighet både i planering och användning är viktigt för framgång.

beritskoloni
Rekommenderar också att du använder vanliga pallkragar, kanske två på höjd. Tror inte ni behöver lås etc, jag har koloni i Göteborg och vi har väldigt lite problem med att folk stjäl. Pröva en säsong utan lås först, tror att det går bra.
Piccante
En ram med plast att täcka med är ju praktiskt om man ska odla grönsaker som vill ha varm jord. Bönor gror dåligt om de sätts i kall jord och plasten håller kvar värmen under natten så jorden inte kyls av. Sen kan man ta av locken och ersätta med fiberväv på sommaren för att hindra att växterna blir solskadade och torkar ut.

Någon som är praktiskt på byggda odlingsramar är att åtminstone på en kant lägga en bräda eller sarg som är lite bredare så man kan sitta på kanten om man blir trött i rygg och knän av att stå och böja sig. Tänk även på att rörelsehindrade inte ska hindras av att delta i odling. Anpassa höjd och bredd så man når även om man sitter i rullstol.

En ram med plast att täcka med är ju praktiskt om man ska odla grönsaker som vill ha varm jord. Bönor gror dåligt om de sätts i kall jord och plasten håller kvar värmen under natten så jorden inte kyls av. Sen kan man ta av locken och ersätta med fiberväv på sommaren för att hindra att växterna blir solskadade och torkar ut.

Någon som är praktiskt på byggda odlingsramar är att åtminstone på en kant lägga en bräda eller sarg som är lite bredare så man kan sitta på kanten om man blir trött i rygg och knän av att stå och böja sig. Tänk även på att rörelsehindrade inte ska hindras av att delta i odling. Anpassa höjd och bredd så man når även om man sitter i rullstol.
Peztis
Håller med, prova en säsong först och se hur det går.

Om du fortfarande vill ha låst så kan du glömma plastlock på en gång för det blir för varmt och då blir det bara torrt eller rutten sörja i lådorna.

Bygg i så fall ca två pallkragar på höjd och i varje hörn sätter du en stolpe kanske 30-40 cm högt och på den sedan en bärläkt. Sätt hönsnät runt om. Sedan snickrar du en ram (=lock) med hönsnät som du sätter fast med gångjärn och hasp/lås.

Fyll med jord nästan upp till pallkragekanten (eller om du får tag i annan plank) och sedan har du då 30-40 cm som växterna kan växa upp i den fria luften - under hönsnät.

EDIT: så jag stavar...
sapinfeuille
Tack för alla svar. Jag har blivit övertygad, i år skippar vi lås och lock. Känns mycket bättre. Lite tråkigt om det blir skadegörelse, det är ändå mitt i stan, men det får bli en utmaning då istället.

Jag har tänkt köpa pallkragar från odlingskragen.se eftersom markägarna vill att det ska se fräscht ut. De är inte tryckimpregnerade men behandlats med vattenbaserad lasyr som färgar träet. Är det ett problem? Bör jag i så fall ha täckväv mellan kragen och jorden?
Peztis
Jag hade nog haft något emellan trä och jord.
Men allt beror ju också på hur länge som du tänkt att det ska stå. Två år? Tio?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon