Full version: Växthusets läge?
Felicia M
Hej!

Jag drömmer om ett växthus... men har funderingar kring läget. Jag har en ganska skuggig tomt och jag undrar hur soligt ett växthus bör stå? Sol hela dagen helst? Eller funkar litet halvskuggigt läge?

Knepigt, vi har en massa höga träd runt oss, både på egna tomten och grannarnas.

Tacksam för tips!
/Felicia
Peztis
Helst så bör växthuset ha mycket sol men inte hela dagen - en andningspaus är ju bra!

Alternativen är att ha ett växthus som står lite skuggigt eller inte ha något alls. Då hade jag valt det första! Det är ju inte bara solen växterna behöver, de behöver ju också värmen.
Sedan är ju frågan om det är totalskugga av ett stort hus eller som du har, av träd. Det blir ju lite olika.
Yvonne Holmgren
CITAT (Felicia M @ 05-02-2011, 11:00) *
Hej!

Jag drömmer om ett växthus... men har funderingar kring läget. Jag har en ganska skuggig tomt och jag undrar hur soligt ett växthus bör stå? Sol hela dagen helst? Eller funkar litet halvskuggigt läge?

Knepigt, vi har en massa höga träd runt oss, både på egna tomten och grannarnas.

Tacksam för tips!
/Felicia

Hej!
Det funkar hur bra som helst med träd som skuggar! Jag upplever att det är bra med lite skugga eftersom temperaturen annars blir för hög. Mitt växthus står i "vandrande skugga" från höga träd o dessutom är växhusets väggar av isolerplast som i sig sänker värmen från solstrålarna. Jag har aldrig behövt sätta upp någon skuggväv utan träden och isolerplasten gör att det inte blir för hett. Perfekt! Sätt igång med att bygga ditt växthus!!! Du kommer aldrig att ångra dig! Det enda jag ångrar är att jag inte byggde större!! Mitt är på 8.5 kvm. Lycka till!!
elth12
Hej, jag har själv läst på en del inför växthusbygge i år och som jag förstår det är det ultimata läget massor av sol på morgonen, skugga mitt på dagen och sen sol igen på em/kväll. Så kan du pricka in ett läge där du har ett träd rakt söderut så lär det vara perfekt. Själv funderar jag på att plantera ett träd mitt för, men då kommer det å andra sidan att skugga uteplatsen som ska ligga på växthusets sydsida, så det kanske inte blir så bra... Hälsningar Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon