Full version: Nya fröer
bellaobert
Jag är i stort behov av hjälp med såtips! Har shoppat loss och har väl ingen riktig koll på vad jag har köpt och hur det ska sås! Hjälp en glad amatör!Följande fröer har jag köpt:
Bolltistel
Brudslöja
Vallmo
Rudbeckia rost
Kokardblomma
Jordgubbe
Mariatistel
Sesam
Eldriddarsporre
Mexicohatt
Plymört
Aster "Hulk"

Tack!!!!!
octachoron
Mera detaljer, t ex latinska namnet!

Vilken typ av vallmo har du köpt, ettårig eller flerårig?
Ettårig vallmo sås på plats på våren medan flerårig (orientalisk) vallmo kan sås i kruka och sedan planteras ut på rätt plats (den lär dock inte gilla att rötterna störs).
kerstin z5-6
Även jag vill veta om de sorter du köpt är perenna varianten tex vallmon ? Aster ?mfl
generellt gror de flesta anueller varmt och tål inte frostnätter, så när de ska sås beror förstås på dina förutsättningar.De två tydliga perenna växterna Bolltistel Echinops och Rudbeckia är bägge ljusgroende frö o ska ej täckas med jord vid sådd.Bägge brukar gro varmt och behöver ingen kylperiod.Gäller även den Perenna Brudslöjan /om det är den.
bellaobert
Tack för svaren. Jag måste säga att jag inte vet vad det är för vallmo jag har köpt, beställde ett helt gäng från tradera och glömde nog att fråga efter sorten...typiskt mig, alltid en glad amatör men jag lär mig säkert någon gång!

Mariatisteln, vad gör jag med den? Jag antar att den är perenn....
Maggan H
CITAT (bellaobert @ 09-02-2011, 18:14) *
Tack för svaren. Jag måste säga att jag inte vet vad det är för vallmo jag har köpt, beställde ett helt gäng från tradera och glömde nog att fråga efter sorten...typiskt mig, alltid en glad amatör men jag lär mig säkert någon gång!

Mariatisteln, vad gör jag med den? Jag antar att den är perenn....

Snarare två-årig, gror inne på en vecka och kan förkultiveras men också direktsås. Jag fick självsådder av min varigerade sort och de kom snällt upp i rabatten. Ganska stickig sak! giggle.gif

Kokarden brukar inte behöva stratifiering men man vet aldrig med perenner, detta är en sk kortlivad perenn. Vet inte var du bor men här i Skåne kommer den tillbaka år från år.
bellaobert
Tack Maggan!
Jag bor också i skåne och det är bara sandjord i trädgården och dessutom ligger den mestadels i söder utan skugga så jag borde nästan odla kaktusar! :-)

Hur ska jag stratifiera de olika perennera och kan jag göra det nu?

kerstin z5-6
De frö som behöver köldbehandling kan du så och ställa utomhus nu.(köldbeh funkar bäst i temp mellan +4 till minus 4 grader, kallare väder gör inget.De gror ute i vår, passa upp så sådderna inte torkar ut när solen o värmen kommer på riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon