Hallå alla växtproffs
En god vän till mig fick en Lucky Bamboo-"pinne" i present. När den rotade sig i vattnet så ville han plantera den i jord. Nu står den över delen, den med blad, i vatten och får nya rötter. Den andra planterades i jord. Alltså den delen som än så länge bara är en pinne. Men det kommer inga blad på den. Inte ett smack. Det håller däremot på att bli alldeles torrt och liksom gult upptill, nu är det visst fyra centimeter i toppen som ser ut så. Jag trodde det skulle gå att få blad på den?
När man kollar på den köpta bamboon så har dom liksom proppat igen den i toppen - måste man göra nåt sånt för att det ska komma blad?
Ja nu kan jag tipsa om följande, eftersom jag hittade ett troligt svar:
Man ska proppa igen bambun där man skär av den. Med vax helst. Så torkar den inte ut.
Tips till dem som vill prova.
Blomstertanten
11-02-2004, 21:32
Såg i en blomsteraffär i dag att de proppat igen toppen med en grön plastplugg !!!!

Undrar om någon tyckte det var snyggt ?
Det såg inte klokt ut !!!!
Precis som du själv upptäckte, man måste täppa igen snittytan, eftersom vattnet annars går rakt upp och ut och dunstar bort, och toppen vissnar uppifrån och nedåt.
Din gode vän ska göra så här: Kapa av den vissna toppen, minst en centimeter under den vissnade delens nederkant. Vax är nog så bra att täppa igen snittytan med, men enklast (och minst lika bra) är att helt enkelt använda stearin. Tänd ett ljus och droppa stearinet på ytan, men se först till att den är så torr som möjligt. (Torka toppen med lite papper.) Försök att få överflödigt med stearin på ytan så att man kan forma till den en liten bit ned över kanten, så att ytan verkligen blir helt tätslutande.
Sen lär det snart komma nya fina blad!
(Har inte testat på just "Lucky Bamboo", men en kompis har gjort det med utmärkt resultat. Själv gjorde jag det en gång i tiden på Yuccapalmer jag förökade, och det var helt perfekt! Det gick så bra att jag tillslut hade hela lägenheten full av dessa fula växter...)
#Blomstertanten
Är du säker på att det var just en plastplugg? Jag såg också en sådan en gång, men det visade sig vara just vax. Det lär visst vara så tunnflytande innan det stelnar, därför blir det en sådan perfekt och fin pluggliknande "propp".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.