Full version: Budleja - tips
xlxl67
Tänkte plantera en Budleja men det finns visst en vårvariant samt en sensommarvariant?

Har ni några tips gällande Budlejor?
När är det bäst att köpa dem?

Var i trädgården är det bäst att placera dem?
Alexander-VG-zon3
Sommarbuddleja - Buddleja alternifolia - blommor i maj-juni. klipps inte ner på våren för då klipper man veck blomningen. behövs beskär man direkt efter blomningen. lucker och lättjord i ett varmt och soligt läge.

Syrenbuddleja - Buddleja davidii - Blommar på ettåriga skott i juli-sept. fryser ibland ner (skotta över snö över den). kan klippas på våren (ta veck det som är dött, eller om man vill klippa ner den helt). vill ha varmt och skyddat läge i luckerjord.

plantering på våren-försommaren efter att tjälen och den hårdaste frosten är förbi är nog att föredra. så att dom hinner etablerade sig. dock brukar utbudet inte vara så stort på våren-försommaren för Syrenbuddleja, den brukar tas in på plantskolor när den blommar.
Crazy4Flowers
Gillar också Budleja hoppas min stackare klarar denna vinter, den vart planterad när marken var småfrusen har jag för mig. Finns det någon som har en Budleja i zon 5 som har klarat sig?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon