Full version: Hjälp!
niggle
Fick en hemmasådd chili i en kruka av min svärson i höstas. Det har växt frodigt hela tiden, men nu börjar den tappa lite blad och hela växten ljusnar. Den ser inte ut att må riktigt bra, samtidigt som det kommer massor av nya skott hela tiden. Den har blommat kring juletid, men det blev inga frukter.
Jag har inte vågat ge den gödning. Duschar den ibland, vilket verkar bra.
Men nu har jag blivit lite ängslig. Den får inte dö bort.
Vad ska jag göra?

undrar
niggle
Preussen
CITAT (niggle @ 05-02-2011, 21:14) *
Fick en hemmasådd chili i en kruka av min svärson i höstas. Det har växt frodigt hela tiden, men nu börjar den tappa lite blad och hela växten ljusnar. Den ser inte ut att må riktigt bra, samtidigt som det kommer massor av nya skott hela tiden. Den har blommat kring juletid, men det blev inga frukter.
Jag har inte vågat ge den gödning. Duschar den ibland, vilket verkar bra.
Men nu har jag blivit lite ängslig. Den får inte dö bort.
Vad ska jag göra?

undrar
niggle

bladlöss?
niggle
Jag kan inte se något......
Vad gör man i så fall?
Fröken Knuff
Kanske du ändå ska ge den lite näring..? Bladen brukar ju tappa färg vid näringsbrist. Kanske att den behöver planteras om, har den lagom stor kruka?

Jag har haft samma problem fast med paprika och jag tror att det berodde på att krukan var för liten så att näringen tog slut snabbare.. jag skulle iaf testa med lite gödning i vattnet och kanske en omplantering.. smile.gif

Om växten har tillräckligt med näring och vatten så blir den också motståndskraftigare mot ohyra, precis som vi männikor får bättre immunförsvar om vi äter riktigt!
niggle
Jag tänkte faktiskt på detta med näring.
Den har fått sig en skvätt nu, och flyttat till ett ljusare fönster.

Hoppas.........

niggle
Mentha-Arvensis
Om den stått i samma kruka hela tiden
är det en bra idé att kruka om den
i större kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon