miamaria
Hej,
Vi har nu bott i vårt hus sedan i somras och funderar på beskärning av träd och buskar. Om jag kommer ihåg rätt sa föregående ägare till huset att trädet till vänster på bilden är ett japanskt brödträd.
Frågor:
1. Stämmer det att det vänstra trädet på bilderna är ett japanskt brödträd?
2. Vad är det annars?
3. Skall det beskäras?
4. När skall det i så fall beskäras?

Jag har tyvärr ingen närbild utan länkar till en bild på blad från nätet.

http://3.bp.blogspot.com/__Z6IGFilCWE/TKLe...0/DSC07470a.jpg

//Maria
malarmaster
kan ej avgöra vad det är med hjälp av bilderna men ser man på grenspetsar tror jag att det är en katsura,
pepparkaksbuske.den kräver ingen beskärning utan är snyggast om den växer naturligt.
givetvis kan man ta bort grenar som hänger ivägen o det görs lämpligast på sommaren,juli,augusti,september.
Kolla på nätet efter bilder så kan du jämföra.cercidiphyllum japonicum. Brödträd har jag aldrig hört men å andra sidan är jag skitdålig på svenska namn.Finns ett men det är tropiskt o går ej att odla här. Ulf

kollade länken med närbilder,o visst är det katsura,snygga höstfärger
Alexander-VG-zon3
ja det ser ut som Katsura - Cercidiphyllum japonicum.
Huggorm
Visst är det en katsura. Katsura är ju ett japanskt träd och luktar pepparkaka vid lövfällning, så det är väll kanske just det som kallas "japanskt brödträd"?

CITAT (miamaria @ 06-02-2011, 15:29) *
3. Skall det beskäras?
4. När skall det i så fall beskäras?

Nej! Beskär aldrig något träd om du inte har någon anledning.
miamaria
Tack!
Nu vet jag vad det är för något. Vi får se hur stort det kan växa till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon