Hej! Jag har ett berg som jag skulle vilja förvandla till ett blommande berg. Jag har också en rätt nyanlagd kalkstensmur där jag gärna skulle ha lite blommor i skrevorna.
För att spara pengar funderar jag på att så backtimjan och aubretia från frö. Är det svårt? Är det smart?
På fröpåsarna står det att de ska förkultiveras inomhus i feb-mars alternativt sås på friland i maj-sep. Vad ger bästa resultat?
Jag har sått lite perenner förut men kanske inte med strålande resultat. Har visserligen gett mig på rätt svårodlade sorter som ska stå i kylskåp etc. Hur som haver, jag är nybörjare på förkultivering och tar tacksamt emot tips.
ingrid fuxwall
06-02-2011, 18:17
Sår aubretia varje år men i år har fröna inte grott!
De brukar alltså inte vara svåra men det är lite pilligt med de små groddarna, eller vad man ska kalla det som kommer när fröet kommit upp.
Har även lyckats med backtimjan så min åsikt är att testa, tror inte att en påse frön som räcker till ganska många försök inte kostar mer än vad en enda planta kostar
kerstin z5-6
06-02-2011, 21:03
Bägge går bra att så!Bäst är i byttor och sen omskola inte direkt..oavsett du har lysrör o sår tidigt eller du sår o ställer sådden ute i mars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.