Full version: liguster
ove
hej jo jag har en liguster liguster häck som jag satt 2003 i juli. så nu undra jag när jag ska klipa den? och hur man klipper är det bara att klipa rätt över? och jag vill ha den tät och fin.. mvh ove biggrin.gif
Hannele
En nyplanterad buske (och träd) behöver tid att etablera sej, att få rötterna att trivas i första hand. Klipper man en nyplanteras häck direkt, går energi till att bilda nya kvistar... dessutom kan det ske onödig avdunstning.

Under första sommaren efter planteringen låter man bli att beskära. Under sommaren utvecklas nya blad och rötter, så att plantorna kan motstå första vinterns strapatser. Första beskärning av din liguster kan du göra februari-april 2004, och skär ner till 15 cm höjd över marken. Då tvingar man fram en tät förgrening.

Under 2:a sommaren får häcken växa fritt. Andra beskärning gör du februari-april 2005, lämna kvar ca 15-20 cm över första vinterns beskärning.

Tredje beskärningen sker februari-april 2006, öka höjden 15-20 cm och klipp nu även på sidorna, så att häcken blir smalare upptill.
När häcken har uppnåt önskad höjd på 1 m, kan man övergå till sommarklippning i juni-augusti.

Ge ingen kvävegödsel efter midsommar, då har plantorna svårt att gå i vintervila.
(Man kan släppa upp häcken dubbelt så mycket varje år, och få önskad höjd på halva tiden, men då blir den inte lika tät.)
kerstine
Tack Hannele för din detaljerade beskrivning! Den är det nog många som är behjälpta av rolleyes.gif
Fredi
En fråga till Hannele:

Kan man applicera din klipp-instruktion på buxbom också?

/ Fredi
Hannele
Tja, buxbom klipper man efter midsommar.
Inte för sen på hösten, för då kan de få frostskador.
Men väta något år med !:a klippningen, så buskarna hinner etablera sej.
ove
hejsan tack så myket.. jo jag bara undra en sak jag har klipt ner min liguster föra året till 15 cm. ska jag nu klipa ner den en gång till 15-20 cm?. om jag för står det rätt mvh ove wub.gif
Hannele
Nej... inte ner till 15 cm igen.
Liguster ska bli 15 cm högre varje år, så nu ska den vara 30 cm efter klippningen.
Monica J
Hej!
Jag planterade min ligusterhäck i oktober 2003. Ska jag klippa den nu i vår till 15-20 cm?
(Plantstorlek var 60-80 cm om det har med saken att göra)
Mvh Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon