Får jag flika in?
Jag har ställt frågor förr om kompostering men nu börjar det bli dags för mig att starta ett bygge av kompost.
Har glömt en del av de råd ni gett mig tidigare tyvärr.
Såhär tänker jag:
4 kompostlådor.
Tänkte försöka isolera dem hyfsat bra allihop. Ev 1st bryr jag mig inte om att isolera. Där kan vara första facket för trädgårdsavfall. Där de första grenarna hamnar i steg 1 innan de flyttas till steg 2.
1. Tänker jag rätt när det är 3st till trädgårdsavfall & 1st till hushållsavfall?
El hur skulle ni gjort?
2. Förstår att man flyttar trädgårdsavfall ett steg varje gång det är lämpligt tills det blir jord, men hushållsavfall, räcker det med en & samma låda?
Det behöver inte flyttas det och?
Har för mig jag fått dessa råd tidigare just med 4 olika komposter med dessa fördelningar.
Jag hoppas ni inte nu säger att jag behöver typ 6st för det blir för många komposter. Kan inte ha hur många som helst.
3. Jag har införskaffat 14st pallkragar. Kanske behöver fler?
Hur högt är lämpligt?
4. El ska jag dela dem på mitten/gränsa av, så det blir 4st fack av 2 pallkragar?
Men det får inte bli för litet så det inte räcker till. Ngt förslag?
Dessa pallkragar tänkte jag ha som grund i bygget. Blir så mkt smidigare & enklare.
Jag tänkte skita i att ha ngn dörr till dem, det blir för krångligt.
Jag ska bygga lock till som sluter tätt upp till. Därifrån får jag röra & greja.
Jag får fixa antingen bra stenplattor under till el ev ngt stålnät som är tillräckligt litet så möss inte kommer in.
5. Ska jag borra hål & isf på vilka ställen för att det ska komma in luft? Läste ngt om det.
Jag tänkte få lådorna lite snyggare. Nu står det 'SKF' & liknande på dem. Sedan borde de väl impregneras på ngt sätt antar jag.
6. Vad är ok att använda?
Målarfärg? Träolja? Lack? Bets? etc ?
7. Gräva ner dem?
Finns ngt som säger att det är bra?
Har läst att ngn gjort det men inte förstått varför. Isolerar det bättre månne?
8. Vad har jag missat & vad har jag förstått fel?
Bena ut det för mig så blir jag glad.

Vad har ni för tips som jag kanske kan behöva?
9. Nu ska jag få igång detta projekt äntligen. Jord får jag väl räkna med först till våren om drygt 1 år antar jag?
Kanske kan skaffa lite mer pallkragar om det behövs men vore skönt om dessa räcker. Har kånkat hem så många redan nu. Och tänkte ta & fixa lite fler men de ska jag använda till odling.
Vore grymt nöjd med svar på alla mina frågor så jag kan starta upp.

edit. Fråga 10. Vart är det bäst att ha dessa komposter? Skugga, sol el halvskugga?
För mig blir det smidigast i ett läge där det är nästan alltid skugga. Nära & enkelt till dörren & ett område som jag inte har så mkt nytta av annars.