Full version: Plants of distinction
sidensippan
Hej!
Jag har beställt frö från Plants of distinction, men på vissa av fröpåsarna står det bara "germination guide, bokstav". Någon som vet hur man hittar åsyftade så-instruktioner? =)

M.v.h Åsa
Platinum
Kan det vara dessa bokstäver som nyttjas tro? Detta hittade jag längst bak i online-katalogen:

HARDY PERENNIAL - HP: Hardy Perennials are
permanent. Many do not flower until the second year and
can be sown from early Spring to early Autumn.

HALF HARDY PERENNIAL - HHP: Treat as Hardy
Perennials but remember to lift and keep frost free for
replanting the following Spring.

HARDY BIENNIAL - HB: Hardy Biennials flower only
one season. Grow them similarly to the Hardy Perennials.

GREENHOUSE PERENNIAL - GP: Perennials grown
in greenhouse or conservatory for indoor use.
Can be grown outdoors where frost free.

HARDY ANNUAL - HA: Sow Hardy Annuals outdoors
from early March to early May every year.

HALF HARDY ANNUAL - HHA: Sow Half Hardy
Annuals in a propagator or greenhouse during late Winter
or early Spring. Sow thinly in seed trays and cover with a
very thin layer of fine compost. Transplant into pots or
trays when large enough to handle. Harden off in
a cold frame before planting outdoors in May.

HARDY SHRUB - HSh: Prefers to be sown in the
Autumn and placed outdoors in a cold frame.

HARDY BULB - HBb: Plant in Autumn or Spring
ingrids
Hm, jag tror att det fanns en germination guide med paketet när jag beställde från dem, men det är åratal sedan. Stämmer bokstäverna med det Platinum skrivit är det nog det som gäller, om inte och du inte hittar något papper i paketet får du nog kontakta firman.
smuleborg
Inte svar på din fråga, men jag har köpt fröer från "Plants of distinction" några gånger och är mycket nöjd. Och bra sortiment, minns jag det som (har inte kollat eller handlat denna säsong).
kerstin z5-6
Så råden om de är som Peztis beskriver .. är högst generella, bättre fråga Här smile.gif
smuleborg
Jag är säkert dum, men jag fattar inte.
Eva 33c
Jag noterade också att det stod tex "germination Guide:J" på fröpåsarna från PoD. Så det är inte det som Platinum föreslog som avses. Eftersom jag har andra sätt att ta reda på såråd så har jag inte tänkt på att ta reda på innebörden. Jag fick inge Guide med vid beställningen vad jag minns. Och hittar ingen på deras hemsida heller. Så jag står lika frågande som du om innebörden i bokstäverna. Men det finns ju andra sätt att få såråd som sagt.
Eva 33c
Ha ha, och lite pinsamt. Och jag gissar att sidensippan redan hittat svaret på sin fråga själv. Idag satt jag och plockade med lite fröpåsar jag skall så, och då ser jag att på baksidan av varje påse från PoD finns guiden till såanvisningarna som anges med en bokstav på framsidan. Och den är faktiskt riktigt bra också. smile.gif
kerstin z5-6
tummenupp.gif ja jag tyckte väl att det var lite konstigt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon