Morran
Hej, har för ett antal månader flyttat till Västerbotten och funderar på varmkompost.
Finns det någon som bor på samma breddgrad som har erfarenhet av hur och om det funkar och i så fall
vilket typ av kompost har ni valt?
rose.gif
Ezereht
Vi har gröna "standard" och dom fryser på vintern. Om man vill att något ska hända måste man nog ha komposten ex. i garaget eller så. Eller maskkompost inne. Eller så får den vila lite på vintern.

Crazy4Flowers
Ja min har frysit och är nu full, vad ska man göra nu med matresterna?? Jag har gjort ett litet försök med maskkompost men hade inte någon bra bytta, viktigt att ha ett bra lock på så man slipper småflugorna. Maskkompost fungerar nog jättebra om man får till dom. Funderar på att hälla i hett vatten om det blir milt igen så kanske komposten sätter fart igen?? eller vad tror ni?
salikons
Om du har en ridskola i närheten, ta lite obrunnen skit och tillsätt. Det gör underverk!
Crazy4Flowers
Kan ju alltid ta lite direkt från hästen den skiter stup i ett.... men jag tror inte att det hjälper på en iskaka.
salikons
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-02-2011, 23:42) *
Kan ju alltid ta lite direkt från hästen den skiter stup i ett.... men jag tror inte att det hjälper på en iskaka.
Det brukar hjälpa alldeles utmärkt. Tag ungefär en plastpåse och häll ner, se sedan till att lägga på nytt material varje dag, så tar den sig. Har fungerat superbra för mig
Crazy4Flowers
Ok, jag gör ett försök.
Crazy4Flowers
Nu när det har varit mildväder då och då så har äntligen komposten kommit igång igen, hällde ner färsk hästskit och har kunnat röra om ca 40 cm av det översta, resterande är fortfarande frusen, hoppas att den sätter ordentlig fart snart. Lite guldvatten måste väl också vara bra??
salikons
CITAT (Crazy4Flowers @ 08-03-2011, 22:52) *
Nu när det har varit mildväder då och då så har äntligen komposten kommit igång igen, hällde ner färsk hästskit och har kunnat röra om ca 40 cm av det översta, resterande är fortfarande frusen, hoppas att den sätter ordentlig fart snart. Lite guldvatten måste väl också vara bra??

Japp, men kanske inte lika bra som hästskit eftersom den "brinner" och utvecklar verkligen värme, det gör inte guldvatten
Crazy4Flowers
Har läst någonstanns att man kan få fart på en höbal (kaserad) genom att pissa på den så blir det fortare jord av den.
salikons
Det är väl i så fall för att du tillsätter kväve som pink innehåller till det kolbaserade höet. Dvs grunden till all kompostering, kväve och kol. Med andra ord startar du nedbrytningen och den blir effektiv, men är det kallt hjälper det föga, då behövs kraftigare grejjor, och hästskit är perfekt eftersom det brinner när det bryts ner
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon