Hej!
Jag ska så perenner. Dels två alpiner (edelweiss och alpmartorn) och dels
guldakleja, gulltörel,röd nejlikrot och stjärnflocka.
Nu undrar jag hur man gör. Jag har fått olika råd, men har ändå flera frågor kvar. Jag undrar när ska de sås? Ska de vattnas? Stå inne? Ute? Hur länge? Täckas? Temperatur före och efter grodd. Är det något mer jag bör veta? Behövs extra ljus eller räcker ett ljust fönster.
Jag har 14 grader i garaget, är det en användbar temperatur till något eller är det rumstemperatur som gäller?
Har zon 5-6.
Tack på förhand.
Helen i Piteå Zon 5
09-02-2004, 22:32
Jag har sått allt utom Edelweiss, så om den kan jag inte uttala mig, men de andra sorterna kan du så nu, inne 1 dygn och sedan ut under snön, det gror senare bra i början på maj, men glöm ej att kolla sådderna så dom inte torkar då snön tinat bort. / Helen
kerstin z5-6
10-02-2004, 11:43
Då bidrar jag vidare med Edelweiss -samma för farande,som Helens övriga råd här ovan . .Skulle du vilja driva inne efter kylperioden , bör de vara ute i 4-5 veckor.
Lysrör i + 14 gradigt utrymme är perfekt, fönsterljus räcker ej ,för grodda frö.
Såjorden vattnas igenom , så fröna , låt stå o suga vatten i 24 tim sen ut.
Plastpåse eller fiberduk över krukorna -under snön .
Sen avgör du om du ska driva om 4 veckor eller senare
Tack så mycket för de snabba svaren.
Har även hört att man kan ställa sådden i kallgarage eller liknande. Är det bättre att ställa dem under snön?
Trycker man bara ner fröerna i jorden eller lägger man dem på jorden och fyller på med mer jord ovanpå? Hur djupt ska de ligga? I så fall, vattnar man på den jord man lagt över?
/Anki
kerstin z5-6
10-02-2004, 13:14
kallgarage går bra det med, vissa frö som flera av de du nämnt behöver lite kallare-alltså riktiga minus för att gro - då jag rek ute.
De flesta små fröer behöver bara sås ytligt och vattnas fast på jorden med fin stril .Större frö kan man strössla över lite jord över -.begrav inte -det tar bara längre tid .ja vattna frösådden sen även om du fuktat jorden i krukan före sådd.
Om jag täcker med plastpåsar, ska de vara täta eller ska jag klippa hål så att smältvatten och luft kan komma in till våren?
/Anki
kerstin z5-6
11-02-2004, 12:09
Du kan klippa små hål , men så fort de grott ska påsen av
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.