Full version: Reklamation
ingrid fuxwall
Den 25 oktober förra året köpte jag ett plasttak men det klarade inte vintern/snön - hela taket är fullt av små och stora hål.
Har talat med firman, som skulle komma och titta på det men inget hände och vid dagens påminnelse blev jag ombedd att fotografera taket och så skulle de lösa saken.

För mig är ju plastskivorna och skruvarna bara en del av kostnaden, en hantverkare skruvade ner den gamla plasten och satte upp de nya skivorna och nu måste allt göras om.

Någon som har åsikt eller erfarenhet av något liknande

Huggorm
Grannarna har plasttak på sitt växthus. En gång när det haglade rejält blev det en massa hål i deras tak också rolleyes.gif Verkar vara känsliga grejer det där
Fenja
Låter som om det är undermånlig plast (kanske 0,8 mm) från början och det finns väl inga garantier för det egentligen, det är ju en fråga om köparens val liksom...
Mvh
Fenja
Peztis
Det är väl också en fråga om man har sagt vad det ska användas till och om säljaren sagt att det ska den klara.
Om man köper en takplast så ska det ju klara det, kan man tycka.
Om man köper plast avsett för andra ändamål så får man nog stå sitt kast.

Så frågan är vad som sagts vid köpet.

Jag vet några som ajälv satte upp innertak. Det rasade ned efter någon timme pga dåligt material. Då fick företaget som de köpt det ifrån komma dit och montera upp nytt.
Platinum
Tyvärr är det nog så att du bara kan få ersättning för materialet. Plasttaket på mitt växthus är inne på 3:e året och har fått en spricka pga min egen vårdslöshet i samband med skottning och har mitt tak inte krackilerat mer trots fjolårets misstag och rejäl snötyngd i år så borde ju ditt hålla mer än ett år också kan man tycka.

Ska du kunna få ut någon ersättning för arbetet, så måste du ju kunna påvisa att plasttaket gått sönder p.g.a hantverkaren monterat det felaktigt.
ingrid fuxwall
Det var tio års garanti på plasttaket, fast när jag reklamerade och åberoppade detta fick jag veta att det gällde för färgen!!!

CITAT (Platinum @ 07-02-2011, 21:14) *
Ska du kunna få ut någon ersättning för arbetet, så måste du ju kunna påvisa att plasttaket gått sönder p.g.a hantverkaren monterat det felaktigt.

Men jag har ju inget klagomål på hantverkaren som monterade taket - han gjorde ett bra jobb men plasten var dålig -höll inte vad som man kan kräva av ett tak - det var ju plastskivor avsedda att vara utomhus!

CITAT (Peztis @ 07-02-2011, 20:48) *
Det är väl också en fråga om man har sagt vad det ska användas till och om säljaren sagt att det ska den klara.
Om man köper en takplast så ska det ju klara det, kan man tycka.
Om man köper plast avsett för andra ändamål så får man nog stå sitt kast.

Så frågan är vad som sagts vid köpet.

Jag vet några som ajälv satte upp innertak. Det rasade ned efter någon timme pga dåligt material. Då fick företaget som de köpt det ifrån komma dit och montera upp nytt.

Plastskivor som säljs för utomhustak.
Vi hade ingen dialog då jag förutsatte att plastskivor för utomhusbruk skulle klara av att vara på ett altantak.
theseraphim
Skottade du taket? För annars lär du inte få någon ersättning och skottade det så kan de säga att det gick sönder när du skottade det...tyvärr så är just ersättning för takras när det kommit mycket snö nästintill omöjligt att få ersättning för.
Bengalow
Om det skett hos mig så hade jag anmält det till mitt försäkringsbolag . Dom brukar vara ena jäklar på att föra frågan vidare till leverantörerna, och kräva ersättning. Dom har tyngd i sina anspråk.
theseraphim
CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 22:48) *
Om det skett hos mig så hade jag anmält det till mitt försäkringsbolag . Dom brukar vara ena jäklar på att föra frågan vidare till leverantörerna, och kräva ersättning. Dom har tyngd i sina anspråk.

av erfarenhet, förvänta dig inte mycket från deras sida. Force Majour som det heter.
Bengalow
Force majeure... "utom kontroll" såsom krig eller dylikt. Jag hävdar alltid att försäkringsbolag är din motpart, intill förlikning skett, men det skadar aldrig med en anmälan. Varför har man annars försäkring?
Anma
CITAT (Bengalow @ 07-02-2011, 22:59) *
Force majeure... "utom kontroll" såsom krig eller dylikt. Jag hävdar alltid att försäkringsbolag är din motpart, intill förlikning skett, men det skadar aldrig med en anmälan. Varför har man annars försäkring?

tummenupp.gif
andersen
Det blir nog svårt att få ersättning, det är ju ett plast tak vi pratar om, att förvänta sig att ett plast tak skall hålla stora snömängder, är nog att ha förstora förväntningar, det är ju av plast.
theseraphim
CITAT (andersen @ 08-02-2011, 04:05) *
Det blir nog svårt att få ersättning, det är ju ett plast tak vi pratar om, att förvänta sig att ett plast tak skall hålla stora snömängder, är nog att ha förstora förväntningar, det är ju av plast.

Förra vintern med alla knäckta och läckande tak var det i stort ingen som fick ersättning eftersom det var ovanligt mycket snö och det är en naturkraft man inte kunde styra över. Men det skadar aldrig att höra sig för.
Carl

Om du köpte plast taket med montage dvs allt ifrån samma leverantör så prata med leverantören. Om du köpte plast taket separat så är det nog svårt att få betalt. Prata också med försäkringsbolaget och hör vad dom tycker. Vilka summor pratar vi om?
ingrid fuxwall
Taket skottades inte, men snön "borstades bort".

Tak konstruktionen höll ju och förra året var det betydligt mycket mer snö - den plasten höll, men inte för fötterna av han som skottade, därför byttes plasten

Ska bli spännande att höra vad de säger.

Plastskivor och skruvar kostade strax under 3 000 kronor och sedan tog det ½ dag att byta
theseraphim
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-02-2011, 14:28) *
Taket skottades inte, men snön "borstades bort".

Tak konstruktionen höll ju och förra året var det betydligt mycket mer snö - den plasten höll, men inte för fötterna av han som skottade, därför byttes plasten

Ska bli spännande att höra vad de säger.

Plastskivor och skruvar kostade strax under 3 000 kronor och sedan tog det ½ dag att byta

Nu ska man inte dra några förhastade slutsatser men om någons fötter gjorde sönder taket så blir det mer tveksamt, när man räknar hållbarhet osv på takplast så räknas i huvudsak UV strålning(dvs solljus) och hur mycket vikt det kan bära per kv-cm men däremot så räknas inte en snöskottande person med kängor in i vad det ska hålla för. En del sådana där garantier är ibland lika flytande som rostskyddsgarantin på nya bilar som i regel täcker några få procent av alla rostskador då de inte täcker rost som uppstått på grund av stenskott i lacken, slitage från vägsalt, slitage från vägdamm osv utan bara plåten om den börjat spontanrosta utan yttre påverkan.
Anma
CITAT (theseraphim @ 08-02-2011, 15:20) *
Nu ska man inte dra några förhastade slutsatser men om någons fötter gjorde sönder taket så blir det mer tveksamt, när man räknar hållbarhet osv på takplast så räknas i huvudsak UV strålning(dvs solljus) och hur mycket vikt det kan bära per kv-cm men däremot så räknas inte en snöskottande person med kängor in i vad det ska hålla för. En del sådana där garantier är ibland lika flytande som rostskyddsgarantin på nya bilar som i regel täcker några få procent av alla rostskador då de inte täcker rost som uppstått på grund av stenskott i lacken, slitage från vägsalt, slitage från vägdamm osv utan bara plåten om den börjat spontanrosta utan yttre påverkan.

Det var det gamla taket som inte höll för fötterna som jag förstod det.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 08-02-2011, 15:22) *
Det var det gamla taket som inte höll för fötterna som jag förstod det.

Du har så rätt!
ingrid fuxwall
Visst går det att få ersättning, i lite drygt en månad har jag tjatat - ringt åkt dit, ringt, tagit kort och lagt upp dem på en fotosida och sedan gett adressen. Och nu idag fick jag veta att jag får pengarna tillbaka - trodde jag aldrig bravo.gif

Jag blev erbjuden ersättningsplast men som personen sa - "vår plast är inte så bra" nono.gif så jag väljer att köpa från ett annan ställe.

Arbetskostnaden får jag ta som lärdom - det är farligt att köpa billigt, ibland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon