Full version: Kärnfria slanggurkor
lazy76
Hej!

Har sedan ett par år odlat slanggurka i vårat växthus, men inte hittat någon sort som vi tycker om.
Skalen ha varit hårda och fullt med taggar,stora kärnor och beska i smaken.
Läste någonstans att man ska så hongurkor så kommer man undan det problemet.
Är det någon som vet något om detta??

Åsa, mälardalen zon 2
Välj sorter som är partenocarpa (=sätter frukt utan befruktning) fröerna brukar dock vara ganska dyra men det är såna odlarna använder + man ska skörda ofta.

Om du har odlat gammeldags gurkor och de haft frön vid skörden har du skördat dem för sent de sorterna skördar man innan det börjat bli frö.
lazy76
Tack, men har du något exempel på sort i så fall??
ingelsgarden1
Hej Åsa!
I fjol hade jag en sort som heter Cucumis sativus L ( i växthuset, den gav rikligt och var inte besk och sätter bara honblommor.
Köpte den troligen från Impekta. Jag kan varmt rekomendera den sorten.

Lycka till
lazy76
Tack för tipset på gurka. Ska absolut försöka få tag på frön från den sorten. biggrin.gif
ingelsgarden1
Hej!
Det var Lord Nelson som hade den.
Åsa, mälardalen zon 2
Cucumis sativus är INGEN sort det är det vetenskapliga namnet på gurka alla slangurkor heter så.

ingelsgarden1
Tack Åsa!
Där ser man, då har jag lärt mig något.
Är Euphya F1 en sort, annars vet jag inte vilken sort det är för jag har naturligtvis rivit bort överdelen på påsen där art.nr fanns
Kryddan03
....
Piccante
CITAT (ingelsgarden1 @ 08-02-2011, 18:54) *
Tack Åsa!
Där ser man, då har jag lärt mig något.
Är Euphya F1 en sort, annars vet jag inte vilken sort det är för jag har naturligtvis rivit bort överdelen på påsen där art.nr fanns

Euphya F1 är en namnsort. F1 betyder generation 1, dvs det är en korsning. Cucumis sativus är det vetenskapliga namnet på arten gurka.

http://www.fromedposten.se/gurka-vaxthus-euphya-f1.html
ingelsgarden1
CITAT (Markus_H @ 08-02-2011, 21:49) *
Euphya F1 är en namnsort. F1 betyder generation 1, dvs det är en korsning. Cucumis sativus är det vetenskapliga namnet på arten gurka.

http://www.fromedposten.se/gurka-vaxthus-euphya-f1.html

Jag kan tyda 60129 där jag har rivit av fröpåsen så den är det, den var jag mycket nöjd med i fjol.
Red Top
Jag odlade förra året bl a en minidrivhusgurka, som också är en F1 hybrid, som bara ger honfrukter. Den heter 'Zeina' och är inte så mini, som man skulle tro.

Den ger väldigt rikligt och blir vad jag tycker alldeles lagom stor. Ngt tjockare än de slanggurkor man ser i affärer. Smakar verkligen gurka och är otroligt mild och god. Går också bra att lägga in, så den kan jag verkligen rekommendera.

Jag köpte mina fröer på Impecta, men de finns säkert hos fler. Thomson&Morgan har den bl a.

Bilden lånad från Impecta

Edit: Kom på att den inte nödvändigtvis måste odlas i växthus. Det går bra med balkong eller skyddad, varm plats utomhus.
ingelsgarden1
2009 provad jag en mini-slanggurka, den var inte bra blev taggig utv. och besk, mins inte vilken sort eller var jag köpte frön.
Att gurkorna blir beska är det relaterat till sorten eller har det med jorden och skötseln att göra?????

Monarda
Hade också Zeina förra året och tyckte inte heller att dom var några minis, men jättegoda var dom.

[attachment=58114:P7211418.jpg]
Ally
Det här är Louisa F1, Lord Nelson frö.
Det var första sommar med växthus = första gång jag har odlat gurka.
Liknar köpt gurka men mycket godare, mer "gurk" smak.
Bara hon blommor, jätte mycket blev det, måste gallra bort blommorna!
Jag planterade en frö, det finns fyra kvar, får se hur länge dom håller rolleyes.gif
[attachment=58198:LouisaF1.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon